Charakterizuje zásady požární prevence; v případě vzniku požáru adekvátně reaguje a v modelových situacích použije vhodné způsoby chování, metody a prostředky hašení požáru.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- převede v modelové situaci, jak bezpečně opustí požárem ohrožený prostor
- uvede příklady, jak může vzniknout oheň doma i v přírodě
- předvede v modelové situaci, jak se chovat, aby nezpůsobil požár
- rozpozná piktogramy pro označování hořlavých a výbušných látek
- v modelové situaci odmítne použití zábavní pyrotechniky a manipulaci s otevřeným ohněm
Ilustrace
Zadání pro žáka
Projděte ve skupinkách budovu školy. Do plánku školy zaznamenejte, jak je třeba v případě požáru bezpečně opustit prostor, pokud se právě nacházíte: ve třídě, v tělocvičně, ve školní jídelně aj. Svá zjištění sdílejte ve třídě.
Demonstrujte v modelové situaci, jak bezpečně opustíte požárem ohrožený prostor (budovu školy).
Způsob ověřování
Úloha ověřuje, zda žáci dokáží aplikovat pravidla protipožární ochrany, především bezpečně opustit požárem ohrožený prostor. Poskytuje příležitost podrobně se seznámit se zásadami protipožární ochrany v budově školy (vyvěšené pokyny, označení únikových cest). Úlohu je možné zařadit jako součást preventivní aktivity školy v oblasti požární ochrany realizované v součinnosti s Hasičským záchranným sborem České republiky.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- lokalizuje umístění hasicích přístrojů (hydrantů) ve škole
- rozlišuje hasicí přístroje vzhledem k třídám požáru (možnostem jejich použití)
- uvádí rizika a příčiny požárů s využitím teorie hoření (hořlavé látky, podmínky hoření a výbuchu, iniciační zdroje, projevy požárů, sdílení tepla)
- zdůvodňuje zásady obezřetného chování při kontaktu s hořlavými látkami a pyrotechnikou
- určuje význam piktogramů pro označování hořlavých a výbušných látek
- aplikuje v modelových situacích požárního poplachu pravidla ochrany zdraví a bezpečí (bezpečné opuštění požárem ohroženého prostoru, volba vhodných metod a prostředků hašení požáru)
Ilustrace
Zadání pro žáky
Uvádějte příklady situací, kdy došlo ke vzniku požárů (zaměřte se na požáry menšího rozsahu ve vašem okolí i na rozsáhlé požáry lesa či průmyslových objektů).
Vytvořte týmy požárních specialistů. Vyberte určité požáry a s využitím vhodných informačních zdrojů připravte ve skupinkách podrobnou zprávu o příčinách, způsobu likvidace a důsledcích jednotlivých událostí, při nichž k požáru došlo. Text doplňte obrazovou dokumentací.
Analyzujte příčiny vzniku požáru s využitím teorie hoření (přítomnost hořlavých látek, podmínky hoření a výbuchu, iniciační zdroje, sdílení tepla).
Formulujte základní bezpečnostní opatření.
Způsob ověřování
Úloha ověřuje, do jaké míry dokáží žáci aplikovat znalosti o teorii hoření, podmínkách hoření a možného výbuchu různých látek, o bezpečném zacházení s hořlavými a výbušnými látkami. látkami, o šíření požáru a sdílení tepla. Propojují tak dovednosti získané ve výuce přírodních věd. Analýza příčin vzniku požárů umožňuje žákům formulovat základní pravidla bezpečné manipulace s určitými výrobky a k vytváření podmínek bránících vzniku požárů.
Ilustrace vede k aplikaci pravidel požární ochrany na vybrané modelové situace. Na základě práce s pracovním listem vede žáky k rozlišení hasicích přístrojů vzhledem k třídám požáru (možnostem jejich použití). Žáci jsou postupně vedeni k přebírání odpovědnosti za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí, a to konkrétně v situacích ohrožení požárem. Rozvíjena je také práce se zdroji a kritické myšlení. Žáci jsou v rámci požární prevence vedeni k vytváření podmínek bránících vzniku požárů, mají možnost upevňovat bezpečné způsoby chování pro případ, že v jejich blízkosti k požáru dojde. Zároveň je ověřováno, zda žák dokáže pravidla protipožární ochrany aplikovat, především bezpečně opustit požárem ohrožený prostor, případně použít vhodné metody a prostředky hašení požáru.
| Ilustrace k OVU CZB-VZB-004-ZV9-016 Chvilka nepozornosti | Ilustrace-CZB-VZB-004-ZV9-016-Chvilka-nepozornosti.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Uvede a zdůvodní zásady požární prevence.
- Vysvětlí správné použití jednotlivých typů hasicích přístrojů.
- Charakterizuje základní povinnosti osob v oblasti požární ochrany.
- Identifikuje únikové cesty z budovy školy v případě požáru.
- V modelové situaci aplikuje pravidla protipožární ochrany.
Ilustrace
Úloha je zaměřena na upevňování základních pravidel protipožární ochrany ve škole. Ověřuje, zda dokáží pravidla protipožární ochrany v modelových situacích aplikovat, především bezpečně opustit požárem ohrožený prostor a případně použít vhodné metody a prostředky hašení požáru. Oporou při realizaci preventivních aktivit v oblasti požární ochrany je spolupráce s Hasičským záchranným sborem České republiky.
| Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-016 Požární prevence | Ilustrace-k-OVU-16-Pozarni-prevence.pdf | Stáhnout |
Ilustrace rozvíjí znalosti a dovednosti žáků v problematice požární ochrany. Cíleně připravuje žáky na situace ohrožení vznikem požáru. Ověřuje, do jaké míry žáci dokáží aplikovat základní pravidla správného chování v případě vzniku požáru v modelových situacích a navrhovat vhodná preventivní opatření. Vede žáky k odpovědnosti za dění okolo sebe a za možné dopady vlastních rozhodnutí vůči ostatním a okolí. Žáci plní dílčí úkoly v týmové spolupráci. Mají prostor sdílet zážitky ze vzájemné kooperace, diskutovat o týmové spolupráci a vzájemné pomoci v situacích možného ohrožení požárem. Oporou při realizaci preventivních aktivit v oblasti požární ochrany je spolupráce s Hasičským záchranným sborem České republiky.
| Ilustrace k OVU CZB-VZB-004-ZV9-016 Vím, jak se zachovat při požáru | Ilustrace-CZB-VZB-004-ZV9-016-Vim-jak-se-zachovat-pri-pozaru.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše zásady požární prevence, uplatňuje v modelových situacích vhodné způsoby chování v případě ohrožení požárem.