Charakterizuje zásady požární prevence; v případě vzniku požáru adekvátně reaguje a v modelových situacích použije vhodné způsoby chování, metody a prostředky hašení požáru.

CZB-VZB-004-ZV9-016
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • převede v modelové situaci, jak bezpečně opustí požárem ohrožený prostor
  • uvede příklady, jak může vzniknout oheň doma i v přírodě
  • předvede v modelové situaci, jak se chovat, aby nezpůsobil požár
  • rozpozná piktogramy pro označování hořlavých a výbušných látek
  • v modelové situaci odmítne použití zábavní pyrotechniky a manipulaci s otevřeným ohněm

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Projděte ve skupinkách budovu školy. Do plánku školy zaznamenejte, jak je třeba v případě požáru bezpečně opustit prostor, pokud se právě nacházíte: ve třídě, v tělocvičně, ve školní jídelně aj. Svá zjištění sdílejte ve třídě.

Demonstrujte v modelové situaci, jak bezpečně opustíte požárem ohrožený prostor (budovu školy). 

Způsob ověřování

Úloha ověřuje, zda žáci dokáží aplikovat pravidla protipožární ochrany, především bezpečně opustit požárem ohrožený prostor. Poskytuje příležitost podrobně se seznámit se zásadami protipožární ochrany v budově školy (vyvěšené pokyny, označení únikových cest). Úlohu je možné zařadit jako součást preventivní aktivity školy v oblasti požární ochrany realizované v součinnosti s Hasičským záchranným sborem České republiky.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • lokalizuje umístění hasicích přístrojů (hydrantů) ve škole
  • rozlišuje hasicí přístroje vzhledem k třídám požáru (možnostem jejich použití)
  • uvádí rizika a příčiny požárů s využitím teorie hoření (hořlavé látky, podmínky hoření a výbuchu, iniciační zdroje, projevy požárů, sdílení tepla)
  • zdůvodňuje zásady obezřetného chování při kontaktu s hořlavými látkami a pyrotechnikou
  • určuje význam piktogramů pro označování hořlavých a výbušných látek
  • aplikuje v modelových situacích požárního poplachu pravidla ochrany zdraví a bezpečí (bezpečné opuštění požárem ohroženého prostoru, volba vhodných metod a prostředků hašení požáru)

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky 

Uvádějte příklady situací, kdy došlo ke vzniku požárů (zaměřte se na požáry menšího rozsahu ve vašem okolí i na rozsáhlé požáry lesa či průmyslových objektů). 

Vyberte určité požáry a s využitím vhodných informačních zdrojů připravte ve skupinkách podrobnou zprávu o příčinách, způsobu likvidace a důsledcích jednotlivých událostí, při nichž k požáru došlo. Text doplňte obrazovou dokumentací. 

Analyzujte příčiny vzniku požáru s využitím teorie hoření (přítomnost hořlavých látek, podmínky hoření a výbuchu, iniciační zdroje, sdílení tepla). 

Formulujte základní bezpečnostní opatření. 

Způsob ověřování

Úloha ověřuje, do jaké míry dokáží žáci aplikovat znalosti o teorii hoření, podmínkách hoření a možného výbuchu různých látek, o bezpečném zacházení s hořlavými a výbušnými látkami. látkami, o šíření požáru a sdílení tepla. Propojují tak dovednosti získané ve výuce přírodních věd. Analýza příčin vzniku požárů umožňuje žákům formulovat základní pravidla bezpečné manipulace s určitými výrobky a k vytváření podmínek bránících vzniku požárů. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede a zdůvodní zásady požární prevence.
  • Vysvětlí správné použití jednotlivých typů hasicích přístrojů.
  • Charakterizuje základní povinnosti osob v oblasti požární ochrany.
  • Identifikuje únikové cesty z budovy školy v případě požáru.
  • V modelové situaci aplikuje pravidla protipožární ochrany.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Úloha je zaměřena na upevňování základních pravidel protipožární ochrany ve škole. Ověřuje, zda dokáží pravidla protipožární ochrany v modelových situacích aplikovat, především bezpečně opustit požárem ohrožený prostor a  případně použít vhodné metody a prostředky hašení požáru. Oporou při realizaci preventivních aktivit v oblasti požární ochrany je spolupráce s Hasičským záchranným sborem České republiky.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše zásady požární prevence, uplatňuje v modelových situacích vhodné způsoby chování v případě ohrožení požárem.