aplikuje zásady bezpečného chování při antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozlišuje mezi přírodními mimořádnými událostmi a událostmi zaviněnými lidmi
- popíše příčiny vzniku a možné dopady mimořádných událostí na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí
- uvede a zdůvodní základní způsoby chování v případě vzniku mimořádných události
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Uveďte příklady mimořádných událostí a charakterizujte příčiny jejich vzniku.
Vytvořte přehled mimořádných událostí pomocí pojmové mapy. K jednotlivým příkladům vyhledejte informace o možných dopadech na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí. Připravte prezentace, ve kterých konkretizujte konkrétní kroky, které mohou snížit negativní dopady jednotlivých mimořádných událostí na zdraví a život. Zároveň navrhněte opatření, která by mohla snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí.
Popis ověřování
Úloha ověřuje dovednost žáků rozlišit mimořádné události, které vznikají vlivem přírodních sil (povodně, zemětřesení, sesuvy půdy, laviny, vichřice, sněhová kalamita, extrémně vysoké či nízké teploty atd.), ale i vlivem nehod (řetězové dopravní nehody, nehody na železnicích, pád letadla atd.), průmyslových a jiných havárií (havárie chemičky, elektrárny, muničního skladu, výbuch v dole, rozsáhlé požáry atd.) a teroristických útoků aj. a u jednotlivých událostí identifikovat příčiny jejich vzniku a možné dopady.
Žáci pracují na individuálních úkolech nebo ve skupinách, k prezentaci svých znalostí používají pojmovou mapu, kterou sdílejí s ostatními. Diskuze směřuje k identifikaci rizik, které mohou vést ke vzniku mimořádných událostí a k doporučení, reagovat a postupovat, aby se snížil negativní dopad na zdraví a životní prostředí.
V modelové situaci provedou improvizovanou ochranu dýchacích cest, případně povrchu těla na překování zamořeného prostoru.