charakterizuje zásady požární prevence; v případě vzniku požáru adekvátně reaguje a v modelových situacích použije vhodné způsoby chování, metody a prostředky hašení požáru

CZB-VZB-004-ZV9-017
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvede rizika a příčiny požárů 
  • rozliší hasicí přístroje vzhledem k třídám požáru (možnostem jejich použití)
  • vysvětlí správné použití jednotlivých typů hasicích přístrojů

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Vyjmenujte typy hasicích přístrojů. U každého typu přístroje uveďte, kdy jej lze použít a co jím nesmíme hasit. Informace o používání hasicích přístrojů uspořádejte do přehledné tabulky. 

S pomocí tabulky odpovězte na otázky:

  1. Který z hasicích přístrojů použijete při hašení v počítačové učebně?
  2. Hoří v knihovně, jak budete postupovat při hašení tohoto požáru?
  3. Které typy hasicích přístrojů je možno použít při požáru na pile? 
  4. V chemické továrně, kde se vyrábí kyselina sírová, začal požár. Můžeme zde použít vodní hasicí přístroj? Zdůvodněte a případně navrhněte jiné řešení.
  5. Který z hasicích přístrojů použijete při hašení hořícího benzinu na volném prostranství? Jaké nebezpečí hrozí při jeho použití?
  6. Které z hasicích přístrojů není vhodné použít v uzavřeném prostoru a proč?

Uveďte, kde jsou umístěny hasicí přístroje ve škole, určete jejich typ. 

Vysvětlete využití kouřového hlásiče. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje připravenost žáků v oblasti protipožární ochrany, dovednost aplikovat pravidla chování při vzniku požáru a případně použít vhodné metody a prostředky hašení požáru.

Při sestavování tabulky žáci uplatňují své znalosti, které ověřují a doplňují z odborných informačních zdrojů. Řešení:

Hasicí přístrojCo smíme hasitCo nesmíme hasit
VODNÍpevné látky (např. seno, dřevo apod.)elektrická zařízení pod napětím, hliník, benzín
HALONOVÝkapaliny, plyny, elektrická zařízení pod napětímnepoužívat v uzavřeném prostoru (vzniká jed)
PRÁŠKOVÝkapaliny, plyny, archivy, knihovny aj.hliník, prachy, jemná elektronika
SNĚHOVÝkapaliny, plyny, elektrická zařízení pod napětímlehké kovy a prachy
PĚNOVÝpevné látky, kapaliny (benzín)elektrická zařízení pod napětím, hliník

Následně žáci odpovídají na otázky, které ověřují dovednost aplikovat pravidlo protipožární ochrany v praktickém životě. 

V závěru je vhodné směřovat zájem žáků na zajištění bezpečného prostředí ve škole: Určete, kde jsou umístěny hasicí přístroje ve škole. Vysvětlete využití kouřového hlásiče. V modelové situaci správně reagujte na případný vznik požáru ve škole.