charakterizuje zásady požární prevence; v případě vzniku požáru adekvátně reaguje a v modelových situacích použije vhodné způsoby chování, metody a prostředky hašení požáru
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uvede rizika a příčiny požárů
- rozliší hasicí přístroje vzhledem k třídám požáru (možnostem jejich použití)
- vysvětlí správné použití jednotlivých typů hasicích přístrojů
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Vyjmenujte typy hasicích přístrojů. U každého typu přístroje uveďte, kdy jej lze použít a co jím nesmíme hasit. Informace o používání hasicích přístrojů uspořádejte do přehledné tabulky.
S pomocí tabulky odpovězte na otázky:
- Který z hasicích přístrojů použijete při hašení v počítačové učebně?
- Hoří v knihovně, jak budete postupovat při hašení tohoto požáru?
- Které typy hasicích přístrojů je možno použít při požáru na pile?
- V chemické továrně, kde se vyrábí kyselina sírová, začal požár. Můžeme zde použít vodní hasicí přístroj? Zdůvodněte a případně navrhněte jiné řešení.
- Který z hasicích přístrojů použijete při hašení hořícího benzinu na volném prostranství? Jaké nebezpečí hrozí při jeho použití?
- Které z hasicích přístrojů není vhodné použít v uzavřeném prostoru a proč?
Uveďte, kde jsou umístěny hasicí přístroje ve škole, určete jejich typ.
Vysvětlete využití kouřového hlásiče.
Popis ověřování
Úloha ověřuje připravenost žáků v oblasti protipožární ochrany, dovednost aplikovat pravidla chování při vzniku požáru a případně použít vhodné metody a prostředky hašení požáru.
Při sestavování tabulky žáci uplatňují své znalosti, které ověřují a doplňují z odborných informačních zdrojů. Řešení:
Hasicí přístroj | Co smíme hasit | Co nesmíme hasit |
VODNÍ | pevné látky (např. seno, dřevo apod.) | elektrická zařízení pod napětím, hliník, benzín |
HALONOVÝ | kapaliny, plyny, elektrická zařízení pod napětím | nepoužívat v uzavřeném prostoru (vzniká jed) |
PRÁŠKOVÝ | kapaliny, plyny, archivy, knihovny aj. | hliník, prachy, jemná elektronika |
SNĚHOVÝ | kapaliny, plyny, elektrická zařízení pod napětím | lehké kovy a prachy |
PĚNOVÝ | pevné látky, kapaliny (benzín) | elektrická zařízení pod napětím, hliník |
Následně žáci odpovídají na otázky, které ověřují dovednost aplikovat pravidlo protipožární ochrany v praktickém životě.
V závěru je vhodné směřovat zájem žáků na zajištění bezpečného prostředí ve škole: Určete, kde jsou umístěny hasicí přístroje ve škole. Vysvětlete využití kouřového hlásiče. V modelové situaci správně reagujte na případný vznik požáru ve škole.