Kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání světa.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu.
Zorientuje mapu.
Orientuje se s pomocí papírové či elektronické mapy v prostoru.
Vyhledá a popíše s pomocí turistické mapy průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.).
Ilustrace
V dětské/kreslené mapě (např. viz odkaz) či na zjednodušeném plánu najde cestu z místa A do místa B a popíše ji, vybere z nabídky nejkratší a nejdelší trasu, trasu, která vede okolo vybraného objektu. Zakreslí do mapy cestu podle popisu formou krátkého příběhu.
| odkaz na zdroj ke stažení mapy | Krysacka-mapa.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- popíše vlastnosti vybraných druhů map, mapám příbuzných znázornění (glóby, plány, letecké a satelitní snímky) a dalších zdrojů geografických dat a vysvětlí základní principy vizualizace prostorových dat v nich
- kriticky vybírá tištěné i digitální mapy a další zdroje geografických dat vhodné pro daný účel a situaci
- čte, analyzuje a interpretuje obsah vybraných druhů map a dalších základních zdrojů geografických dat (leteckých a družicových snímků, glóbů, tabulek, grafů, souvislých textů, statistických ukazatelů) za účelem řešení různých geografických úloh
Ilustrace
Na základě zadání učitele je schopný vybrat mapu z atlasu/webového zdroje, která je nejvíce vhodná obsahem, mapovým zobrazením, měřítkem a zobrazovaným územím pro řešení konkrétního úkolu. Svou volbu konkrétní mapy je schopný zdůvodnit s použitím shora uvedených parametrů Tuto mapu pak aktivně využije pro získavání potřebných dat pro vyřešení úlohy.
Př. úkolů:
- Jaké sousední státy ČR jsou členy NATO?
- Kterými městy protéká Labe na území ČR?
- Se kterým státem světa má Francie nejdelší státní hranici?
- Jaké jsou v našem městě/obci možnosti bezplatného parkování?
Zadání se zaměřuje na rozvoj základních dovedností práce s plánem města a jeho propojení s digitálními nástroji. Žáci se učí najít konkrétní místa, popsat cestu mezi nimi a použít legendu mapy k identifikaci méně obvyklých prvků v okolí (např. pomník, socha, vodojem). Pomocí nástroje Street View propojují abstraktní mapový symbol s reálnou podobou místa. Cílem je, aby se žáci naučili v mapě číst, orientovat se a vnímat ji jako zdroj informací, který lze ověřovat a doplňovat pohledem do reality.
| Ilustrativní úloha k fázi NA CESTĚ s vazbou na KK (zadání pro žáka, metodický komentář pro učitele) | GEO-001-ZV9-001-N-Honba-za-pokladem-ve-meste.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vytváří jednoduché mapy a další vizualizace geografických dat (grafy, tabulky) a dokáže je číst, analyzovat a interpretovat.
Ilustrace
Úloha je zaměřena na rozvoj mapových dovedností žáků na příkladu tématu dětská hřiště v okolí bydliště. Žáci budou sbírat data a informace o dětských hřištích a dalších místech pro volnočasové aktivity v okolí jejich bydliště, které následně zaznamenají do mapy. Vytvořenou mapu využijí k zodpovězení otázek, které zahrnou jednoduché čtení, analýzu i interpretaci mapy. V závěru navrhnou nová místa pro hřiště, zdůvodní svůj výběr a budou prezentovat své výsledky. Úloha podporuje kreativitu a kritické myšlení žáků.
| Mapa hřišť v okolí mého bydliště Úloha je zaměřena na rozvoj mapových dovedností žáků na příkladu t | Kopie-souboru-GEO-GEO-001-ZV9-001-modelova-uloha.pdf | Stáhnout |
Zadání se zaměřuje na rozvoj dovedností plánování a prostorové orientace v různých měřítkách. Žáci se učí řešit komplexní problém (naplánování cesty do zahraničí) kritickým porovnáváním a propojováním informací z několika druhů map a geografických zdrojů od mapy kontinentu v malém měřítku, přes online plánovače tras až po podrobné turistické mapy cílové destinace. Cílem je, aby žáci dokázali nejen sestavit reálný itinerář, ale aby uměli vyhodnotit různé varianty cesty na základě vlastních kritérií (čas, cena, pohodlí, zážitky) a své rozhodnutí podložit daty z různých zdrojů.
| Ilustrativní úloha s vazbou na KK (zadání pro žáka, metodický komentář pro učitele) | GEO-001-ZV9-001-S-Jak-se-tam-dostanu.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Používá mapy k orientaci ve svém okolí.