Odvodí příjem slunečního záření pro konkrétní místo a čas, jeho příčiny a důsledky na přírodní procesy a lidské aktivity.

GEO-GEO-002-ZV9-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

zdůvodní šířkovou pásmovitost množství dopadajícího slunečního záření a průměrné teploty vzduchu jako důsledek tvaru a pohybu Země

Ilustrace

Krátký textový popis:

S pomocí glóbu demonstruje základní pohyby Země. Na glóbu vymezí základní podnebná pásma.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zdůvodní pokles průměrné teploty vzduchu s nadmořskou výškou (výškovou stupňovitost) jako důsledek menší hustoty vzduchu
  • zdůvodní denní chod teploty vzduchu a časový posun mezi poledníky jako důsledek rotace Země
  • zdůvodní roční chod teploty vzduchu v různých zeměpisných šířkách jako důsledek sklonu zemské osy a oběhu Země kolem Slunce
  • zdůvodní teplotní rozdíly přímořských a kontinentálních oblastí jako důsledek odlišných tepelných vlastností vody a pevniny
  • vysvětlí pohyby vzduchu jeho nerovnoměrným prohříváním a určí oblasti a příslušné sezóny, kde, resp. kdy dochází k výstupům vzduchu
  • vysvětlí současné oteplování klimatu jako důsledek narušení rovnováhy mezi energií na Zemi přicházející a Zemi opouštějící

Ilustrace

Krátký textový popis:

Porovná podnebí místa svého bydliště s libovolným místem na jiném světadílu. Identifikuje shodné a rozdílné charakteristiky podnebí, diskutuje možné příčiny. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Odvodí, ve kterém ze dvou míst je v daném čase pravděpodobně tepleji, svůj odhad zdůvodní a diskutuje o vlivu na turismus v dané oblasti.

Ilustrace

Datum: 12. 12. 2025 10:12:26
Autor: Petr Trahorsch
Věková skupina: 12—15 let
Krátký textový popis:

Žáci porovnávají dvojice měst ve dvou termínech, formulují problém „Kde bude tepleji a proč?“ a na základě zvoleného postupu (zeměpisná šířka, nadmořská výška, oceánský vs. kontinentální vliv, den/noc) vyvozují klíčový faktor rozdílu teploty. V dalším kroku odvodí praktický dopad – vyberou město vhodnější pro pěstování zadané plodiny a stručně zdůvodní. Úloha tak propojuje fyzikálně-geografické poznatky s reálnou společenskou potřebou (zemědělská výroba) a učí žáky hodnotit problém z více úhlů. 

Úloha rozvíjí dvě klíčové kompetence: 

  • KRP-RPS (kompetence k řešení problémů – rozpoznání a strukturování problému, kód KRP-RPS-000-ZV9-003) – žák rozlišuje mezi osobními a společnými problémy a formuluje je z různých perspektiv; 
  • KKU-USU (kompetence k učení – uspořádání a systematizace poznatků, kód KKU-USU-000-ZV9-001) – žák systematicky propojuje nové a dříve získané poznatky.

 

 

 

Soubory:
Ilustrativní úloha Kde je tepleji s vazbou na klíčové kompetence (zadání pro žáky a metodický koment GEO-001-ZV9-004-splneno-Kde-je-tepleji.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zdůvodní šířkovou pásmovitost množství dopadajícího slunečního záření a průměrné teploty vzduchu jako důsledek tvaru a pohybu Země.