Odvodí příjem slunečního záření pro konkrétní místo a čas, jeho příčiny a důsledky na přírodní procesy a lidské aktivity.
Úroveň: Na začátku
Popis:
zdůvodní šířkovou pásmovitost množství dopadajícího slunečního záření a průměrné teploty vzduchu jako důsledek tvaru a pohybu Země
Ilustrace
S pomocí glóbu demonstruje základní pohyby Země. Na glóbu vymezí základní podnebná pásma.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zdůvodní pokles průměrné teploty vzduchu s nadmořskou výškou (výškovou stupňovitost) jako důsledek menší hustoty vzduchu
- zdůvodní denní chod teploty vzduchu a časový posun mezi poledníky jako důsledek rotace Země
- zdůvodní roční chod teploty vzduchu v různých zeměpisných šířkách jako důsledek sklonu zemské osy a oběhu Země kolem Slunce
- zdůvodní teplotní rozdíly přímořských a kontinentálních oblastí jako důsledek odlišných tepelných vlastností vody a pevniny
- vysvětlí pohyby vzduchu jeho nerovnoměrným prohříváním a určí oblasti a příslušné sezóny, kde, resp. kdy dochází k výstupům vzduchu
- vysvětlí současné oteplování klimatu jako důsledek narušení rovnováhy mezi energií na Zemi přicházející a Zemi opouštějící
Ilustrace
Porovná podnebí místa svého bydliště s libovolným místem na jiném světadílu. Identifikuje shodné a rozdílné charakteristiky podnebí, diskutuje možné příčiny.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Odvodí, ve kterém ze dvou míst je v daném čase pravděpodobně tepleji, svůj odhad zdůvodní a diskutuje o vlivu na turismus v dané oblasti.
Ilustrace
Žáci porovnávají dvojice měst ve dvou termínech, formulují problém „Kde bude tepleji a proč?“ a na základě zvoleného postupu (zeměpisná šířka, nadmořská výška, oceánský vs. kontinentální vliv, den/noc) vyvozují klíčový faktor rozdílu teploty. V dalším kroku odvodí praktický dopad – vyberou město vhodnější pro pěstování zadané plodiny a stručně zdůvodní. Úloha tak propojuje fyzikálně-geografické poznatky s reálnou společenskou potřebou (zemědělská výroba) a učí žáky hodnotit problém z více úhlů.
Úloha rozvíjí dvě klíčové kompetence:
- KRP-RPS (kompetence k řešení problémů – rozpoznání a strukturování problému, kód KRP-RPS-000-ZV9-003) – žák rozlišuje mezi osobními a společnými problémy a formuluje je z různých perspektiv;
- KKU-USU (kompetence k učení – uspořádání a systematizace poznatků, kód KKU-USU-000-ZV9-001) – žák systematicky propojuje nové a dříve získané poznatky.
| Ilustrativní úloha Kde je tepleji s vazbou na klíčové kompetence (zadání pro žáky a metodický koment | GEO-001-ZV9-004-splneno-Kde-je-tepleji.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zdůvodní šířkovou pásmovitost množství dopadajícího slunečního záření a průměrné teploty vzduchu jako důsledek tvaru a pohybu Země.