Identifikuje hlavní faktory ovlivňující rozmístění a zaměření hospodářských aktivit a jejich vliv na konkrétní region a jeho další rozvoj.

Úroveň: Na začátku
Popis:
Má základní povědomí o ekonomických aktivitách člověka v prostoru.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Na příkladu ze svého života rozlišuje mezi surovinou, výrobkem a službou
Úroveň: Na cestě
Popis:
- s pomocí základních charakteristik popíše hospodářské sektory a jejich hlavní trendy v Česku a ve světě
- k hlavním odvětvím hospodářství uvede specifické lokalizační faktory (přírodní i společenské), které jsou podstatné pro jejich úspěšný rozvoj (např. intenzivní × extenzivní zemědělství, hutní průmysl × textilní průmysl, věda a výzkum, masový a individuální cestovní ruch)
- na základě relevantních charakteristik (HDP, sektorová struktura, vzdělanost…) posoudí hospodářskou vyspělost míst a regionů
Ilustrace
Krátký textový popis:
Přiřazuje jednotlivá povolání do ekonomických sektorů. Jednotlivým výrobkům přiřazuje suroviny potřebné pro jejich výrobu.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Na základě znalosti specifik odvětví hospodářství vysvětlí, které lokalizační faktory jsou pro jejich úspěšný rozvoj podstatné (např. zemědělství, hutní průmysl × textilní průmysl, věda a výzkum, cestovní ruch).
- Pojmenuje hlavní pozitivní a negativní dopady konkrétních hospodářských činností na místo/region jejich lokalizace (specificky pro nadnárodní korporace).
- Navrhuje vhodnou lokalizaci různých druhů ekonomických činností / podnikání ve známém městě / v místě bydliště svého místního regionu.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Na příkladu věcí, které používají, potravin, které konzumují a služeb, které využívají, vytvoří žáci schematický model doplněný o grafické prvky. Tento model má zachytit v případě výrobku/potraviny jeho produkci od suroviny, přes zpracování až k dopravě ke spotřebiteli. V tomto modelu mají být zahrnuty lokalizační faktory jednotlivých fází produkce a zhodnocení kladných a záporných přínosů pro obyvatelstvo v oblastech, které se na produkci výrobku podílí.
Příklad mobilní telefon
Zachycení jeho produkce od těžby surovin v rozvojových státech, přes jeho montáž v industriálních státech využívajících levnou pracovní sílu až po prodej prostřednictvím nadnárodních společností sídlících ve vyspělých státech.
V případě služby, určit její lokalizační faktory a kladné, resp. záporné přínosy pro dotčené území/obyvatelstvo.
Příklad dovolená v tropickém ráji
Zhodnocení, jaký vliv má cestovní ruch na tamní přírodu, jak ovlivňuje místní obyvatelstvo v pozitivním i negativním smyslu.
Výstupem může být prezentace, poster, grafický model