modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
navrhne model
- určí důležité a nedůležité prvky, souvislosti a vztahy
- učí korespondenci situace a modelu ("čára je silnice, tečka je křižovatka")
- vybere z možností, jak situaci modelovat (typ grafu)
vytvoří model (graf, případně obdobné schéma)
- vybere technologii (papír, aplikaci, sw)
- vloží/vytvoří objekty, vyznačí vztahy
- uspořádá přehledně
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Př. 1 Žák dostane jako zadání popis konkrétní situace - příběh a úkol modelovat vztahy (kladné, záporné, neutrální) mezi postavami příběhu.
Příklad zadání:
Alice, Robert, Karel, Dana a Eliška byli spolužáci z 9.A. Všichni byli velmi různí, a tak mezi nimi vznikaly různé vztahy. Alice a Robert byli nejlepší přátelé od dětství a vždy podporovali jeden druhého, ale oba měli tendenci soutěžit s Karlem, který byl nejpopulárnější v jejich třídě. Dana byla nová ve městě a rychle si vytvořila dobrý vztah s Karlem, ale nevěděla, jak se chovat k Alici a Robertovi, kteří byli někdy trochu uzavření. Eliška byla sestra Roberta a byla vůči němu velmi ochranitelská, měla ale často spory s Danou o školní projekty.
Jednoho dne došlo k velkému sporu mezi Karlem a Robertem a jejich vztah se ještě víc vyhrotil. V tomto konfliktu Dana stála na straně Karla, což způsobilo, že Robert cítil zradu. Mezi tím Alice zůstávala v dobrých vztazích s Robertem, ale byla zklamaná z Karla a Dany a nevěděla, jak reagovat na Elišku, která se tentokrát odmítla přiklonit na něčí stranu.
Komentář:
Je na volbě žáka způsob modelování, podstatná je schopnost vystihnout situaci a ukázat, jak zachytil vztahy ve skupině, které postřehl v příběhu.
Př. 2 Žák dostane za úkol vytvořit myšlenkovou mapu (nebo jiný model) pro přípravu školního výletu – vodáckého tábora. Co vše je potřeba vymyslet, zařídit, připravit, objednat.