modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat

INF-INF-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

navrhne model 

  • určí důležité a nedůležité prvky, souvislosti a vztahy 
  • učí korespondenci situace a modelu ("čára je silnice, tečka je křižovatka") 
  • vybere z možností, jak situaci modelovat (typ grafu) 

vytvoří model (graf, případně obdobné schéma) 

  • vybere technologii (papír, aplikaci, sw) 
  • vloží/vytvoří objekty, vyznačí vztahy 
  • uspořádá přehledně 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Př. 1 Žák dostane jako zadání popis konkrétní situace - příběh a úkol modelovat vztahy (kladné, záporné, neutrální) mezi postavami příběhu.

Příklad zadání:

Alice, Robert, Karel, Dana a Eliška byli spolužáci z 9.A. Všichni byli velmi různí, a tak mezi nimi vznikaly různé vztahy. Alice a Robert byli nejlepší přátelé od dětství a vždy podporovali jeden druhého, ale oba měli tendenci soutěžit s Karlem, který byl nejpopulárnější v jejich třídě. Dana byla nová ve městě a rychle si vytvořila dobrý vztah s Karlem, ale nevěděla, jak se chovat k Alici a Robertovi, kteří byli někdy trochu uzavření. Eliška byla sestra Roberta a byla vůči němu velmi ochranitelská, měla ale často spory s Danou o školní projekty.  

Jednoho dne došlo k velkému sporu mezi Karlem a Robertem a jejich vztah se ještě víc vyhrotil. V tomto konfliktu Dana stála na straně Karla, což způsobilo, že Robert cítil zradu. Mezi tím Alice zůstávala v dobrých vztazích s Robertem, ale byla zklamaná z Karla a Dany a nevěděla, jak reagovat na Elišku, která se tentokrát odmítla přiklonit na něčí stranu.

Komentář:

Je na volbě žáka způsob modelování, podstatná je schopnost vystihnout situaci a ukázat, jak zachytil vztahy ve skupině, které postřehl v příběhu.

Př. 2 Žák dostane za úkol vytvořit myšlenkovou mapu (nebo jiný model) pro přípravu školního výletu – vodáckého tábora. Co vše je potřeba vymyslet, zařídit, připravit, objednat.