Modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Rozpozná více prvků situace, popíše je, rozliší podstatné a nepodstatné prvky.
- Určí a popíše různé typy vztahů mezi prvky. Rozezná všechny relevantní prvky modelu, včetně složitějších komponent.
- Zvolí vhodný způsob znázornění situace - schéma, myšlenková mapa, a odůvodní svou volbu vzhledem k řešení problému.
- Popíše účel modelu a význam různých symbolů a značek, včetně méně zjevných prvků.
- Zpřesní znázornění situace a opraví chyby nebo nedostatky v původním znázornění.
- Zhodnotí, jak různé způsoby znázornění přispívají k řešení problému a co by se dalo zlepšit.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vymezí problém: určí jaké informace bude potřebovat k řešení problému, vysvětlí zamýšlený účel modelu.
- Navrhne model: určí důležité a nedůležité prvky, souvislosti a vztahy, vybere z možností, jak situaci modelovat (např. typ grafu), vysvětlí korespondenci situace a modelu (např. čára je silnice, bod je křižovatka).
- Vytvoří model: vybere technologii (např. papír, aplikaci), vloží objekty, vyznačí vztahy, uspořádá přehledně.
- Zkontroluje, že v modelu nic nechybí a nepřebývá a že model odpovídá zamýšlenému účelu.
- Nachází a opravuje chyby, doplňuje informace.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Představte si, že jste internetový automat, který hledá nejlevnější lety. Najděte nejlevnější letecké spojení z Prahy (P) do Dallasu (D), v případě, že znáte ceny letenek mezi některými destinacemi. Při výpočtu si pomozte grafem. Ceny letenek podle výchozí destinace:
• Frankfurt (F) – New York (N): 10 800 Kč • New York (N) – Dallas (D): 4 500 Kč • Mnichov (M) – New York (N): 7 400 Kč • Praha (P) – Frankfurt (F): 2 400 Kč • Praha (P) – New York (N): 9 800 Kč • Praha (P) – Mnichov (M): 2 300 Kč • Praha (P) – Vídeň (V): 3 000 Kč • Vídeň (V) – Dallas (D): 18 800 Kč • Vídeň (V) – New York (N): 13 300 Kč
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
- Navrhne model: určí důležité a nedůležité prvky, souvislosti a vztahy, vybere z možností, jak situaci modelovat (např. typ grafu), vysvětlí korespondenci situace a modelu (např. čára je silnice, bod je křižovatka).
- Vytvoří model: vybere technologii (např. papír, aplikaci), vloží objekty, vyznačí vztahy, uspořádá přehledně.
| OVU | Ilustrace-INF-INF-003-ZV9-003.pdf | Stáhnout |
Aktivita přímo rozvíjí dovednost modelování situací, která je klíčová pro očekávaný výsledek učení. Žáci jsou vyzváni, aby reálný problém (návrh tramvajové trasy) převedli do podoby modelu. Zvažují různá řešení, pro která se učí formulovat argumenty.
Popis ověřování
Učitel sleduje, zda žák:
- Nakreslí mapu s vyznačenými zastávkami.
- Navrhne trasu, která spojí všechny zastávky.
- Popíše trasu srozumitelně a přesně.
- Zdůvodní, proč zvolil danou trasu.
- Logicky plánuje a organizuje postup.
- Používá model (mapu a nákres trasy) k řešení problému (projev Klíčové kompetence k řešení problémů).
- Orientuje se v prostoru a vizualizuje trasu.
| INF-09-03-KKC | INF-9-03-KKC.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zorientuje se v dané situaci a z různých možností zvolí takové (dostatečně přesné, podrobné, jednoznačné) vymezení problému, aby bylo možné ho účinně řešit.
- Vytvoří model: vloží objekty, vyznačí vztahy, uspořádá přehledně.
- Ověří, zda model dobře řeší problém: zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému, posoudí, zda výsledný model odpovídá formulovaným potřebám.
- Porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému, vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní, nachází a opravuje chyby, doplňuje informace.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Příklad 1
Žák dostane jako zadání popis konkrétní situace – příběh a úkol modelovat vztahy (kladné, záporné, neutrální) mezi postavami příběhu.
Příklad zadání:
Alice, Robert, Karel, Dana a Eliška byli spolužáci z 9. A. Všichni byli velmi různí, a tak mezi nimi vznikaly různé vztahy. Alice a Robert byli nejlepší přátelé od dětství a vždy podporovali jeden druhého, ale oba měli tendenci soutěžit s Karlem, který byl nejpopulárnější v jejich třídě. Dana byla nová ve městě a rychle si vytvořila dobrý vztah s Karlem, ale nevěděla, jak se chovat k Alici a Robertovi, kteří byli někdy trochu uzavření. Eliška byla sestra Roberta a byla vůči němu velmi ochranitelská, měla ale často spory s Danou o školní projekty.
Jednoho dne došlo k velkému sporu mezi Karlem a Robertem a jejich vztah se ještě víc vyhrotil. V tomto konfliktu Dana stála na straně Karla, což způsobilo, že Robert cítil zradu. Mezitím Alice zůstávala v dobrých vztazích s Robertem, ale byla zklamaná z Karla a Dany a nevěděla, jak reagovat na Elišku, která se tentokrát odmítla přiklonit na něčí stranu.
Komentář:
Je na volbě žáka způsob modelování, podstatná je schopnost vystihnout situaci a ukázat, jak zachytil vztahy ve skupině, které postřehl v příběhu.
Příklad 2
Žák dostane za úkol vytvořit myšlenkovou mapu (nebo jiný model) pro přípravu školního výletu – vodáckého tábora. Co vše je potřeba vymyslet, zařídit, připravit, objednat.
Postup ověřování
Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:
Navrhne model:
- určí důležité a nedůležité prvky, souvislosti a vztahy
- učí korespondenci situace a modelu („čára je silnice, tečka je křižovatka“)
- vybere z možností, jak situaci modelovat (typ grafu)
Vytvoří model (graf, případně obdobné schéma):
- vybere technologii (papír, aplikaci, SW)
- vloží/vytvoří objekty, vyznačí vztahy
- uspořádá přehledně
Aktivita se zaměřuje na tvorbu modelu (myšlenkové mapy), pro popis řešení konkrétního problému. Úkolem žáků je navrhnout digitální produkt, ve kterém si budou se spolužáky sdílet užitečné informace k přijímacím zkouškám. Jako součást návrhu zpracují myšlenkovou mapu, ve které popíší potřebné vlastnosti plánovaného produktu.
Popis ověřování
Učitel sleduje, zda žák:
- analyzuje problém – prozkoumá a pochopí podstatu problému, přispívá do brainstormingu svými návrhy, vybere oblast, ve které chce něco zlepšit – příprava na přijímací zkoušky,
- v první etapě formou myšlenkové mapy sepíše vše, na co se nesmí při tvorbě digitálního produktu zapomenout – obsah, vzhled, funkce, role v týmu...,
- na základě myšlenkové mapy diskutuje o vhodném digitálním produktu,
- navrhne typ digitálního produktu,
- v týmu vytvoří návrh vzhledu digitálního produktu. Představí produkt spolužákům a provede úpravy na základě zpětné vazby,
- formou týmové diskuze vyhodnotí, zda je produkt řešením zvolené oblasti, reflektuje, jak se navržený model a jeho tvorba shoduje nebo odlišuje od toho, jaké v rámci přijímacího řízení řeší problémy.
| INF-09-03-KKS | INF-9-03-KKS.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Používá grafické znázornění k popisu situace nebo problému.