Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.

INF-INF-002-ZV9-006
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Pojmenuje problém, určí potřebné vstupy a výstupy a vysvětlí jejich vztahy.
  • Rozdělí problém na menší části, sestaví kroky do logické posloupnosti a zváží různé možnosti.
  • Použije symboly k vytvoření přesnějšího a strukturovaného zápisu algoritmu a otestuje jeho funkčnost.
  • Vyhodnotí různé postupy, vysvětlí své volby a navrhne, jak postupy zlepšit.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Rozkládá problém řešitelný posloupností navazujících jednoduchých kroků se zřetelným a jednoznačným pořadím a triviální návazností (např. cesta na mapě).
  • Popisuje vztahy a závislosti souvisejících dílčích problémů (např. při vaření složitějšího pokrmu)
    pod vedením učitele posuzuje, jaká míra rozdělení problému stačí.
  • Volí a využívá vhodný způsob zápisu postupu (grafický, slovní, různé kombinace).
  • Vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní.
  • Z částečných řešení sestaví úplný popis postupu řešení původního problému.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Podrobně analyzuje problém, rozhoduje o důležitosti různých okolností a o kritériích kvality řešení, určí vstupy a výstupy, nachází kroky či stavy, kterými bude nutné projít.
  • Rozloží složitější problém na hierarchii fází nebo částí až po jednoduché kroky, včetně určení jejich vzájemných závislostí a posloupnosti.
  • Posuzuje, jaká míra rozdělení problému stačí, při možnosti různého rozkladu hodnotí a vybírá ten, který vidí v dané situaci jako nejvhodnější.
  • Navrhuje různé přístupy, nástroje a z nich plynoucí varianty postupů řešení pro jednotlivé fáze (části) problému, rozhoduje se pro ty nejvhodnější, vhodným způsobem postupy zapisuje.
  • Z částečných řešení sestaví úplný popis postupu řešení původního problému.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Vytvořte algoritmus, který umí na základě zadaných dat vypočítat obvod, obsah a úhlopříčku daného obdélníka. 

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Analyzuje problém – prozkoumá a pochopí podstatu problému, formuluje vstupy a výstupy. Pro výpočet obvodu, obsahu a úhlopříčky je nutné znát strany obdélníka.
  • Rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části. Proměnné, obvod, obsah, úhlopříčka.
  • Rozdělí jednotlivé řešitelné části na dílčí úkoly. Vytvoří hierarchii úkolů, identifikuje a určí priority. Moduly: zadání, obvod, obsah, úhlopříčka, formulace výsledků. 
  • Navrhne kroky řešení jednotlivých úkolů. Vzorce pro výpočty.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části a popíše postupy k jejich řešení.