Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.

INF-INF-002-ZV9-006

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Pojmenuje problém, určí potřebné vstupy a výstupy a vysvětlí jejich vztahy.
  • Rozdělí problém na menší části, sestaví kroky do logické posloupnosti a zváží různé možnosti.
  • Použije symboly k vytvoření přesnějšího a strukturovaného zápisu algoritmu a otestuje jeho funkčnost.
  • Vyhodnotí různé postupy, vysvětlí své volby a navrhne, jak postupy zlepšit.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Rozkládá problém řešitelný posloupností navazujících jednoduchých kroků se zřetelným a jednoznačným pořadím a triviální návazností (např. cesta na mapě).
  • Popisuje vztahy a závislosti souvisejících dílčích problémů (např. při vaření složitějšího pokrmu)
    pod vedením učitele posuzuje, jaká míra rozdělení problému stačí.
  • Volí a využívá vhodný způsob zápisu postupu (grafický, slovní, různé kombinace).
  • Vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní.
  • Z částečných řešení sestaví úplný popis postupu řešení původního problému.

Ilustrace

Datum: 14. 4. 2025 12:18:15
Klíčová slova: informatika, INF-INF-003-ZV9-006
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Připravte si návrh hry (střílečky), kdy raketa sestřeluje z oblohy hvězdy, hvězdy padají náhodně a hráč ovládá pohyb rakety do stran a střílení – vysílání blesků.

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • analyzuje problém – prozkoumá a pochopí podstatu problému, formuluje vstupy a výstupy.
  • rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části: navrhne postavy – raketa, blesk, hvězdy, stanoví základní pohyb postav
Soubory:
OVU Ilustrace-INF-INF-003-ZV9-006.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 15. 12. 2025 19:02:20
Krátký textový popis:

Aktivita se zaměřuje na týmové řešení složitějšího reálného problému - co vše je třeba zařídit při organizaci piškvorkového turnaje ve škole. Úkolem žáků je analyzovat problém, rozdělit přípravu turnaje na dílčí úkoly, zvažovat různá hlediska a navrhnout plán organizace turnaje.

Popis ověřování

Učitel sleduje, zda žák:

  • Identifikuje klíčové kroky potřebné k organizaci turnaje.
  • Rozkládá problém na menší, logické podproblémy.
  • Navrhuje jasný a srozumitelný postup řešení (algoritmus).
  • Zvažuje různé situace a okrajové podmínky.
  • Efektivně komunikuje a spolupracuje s ostatními členy skupiny, respektuje jejich názory a přispívá k dosažení společného cíle.
Soubory:
INF-09-06-KKC INF-9-06-KKC.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Podrobně analyzuje problém, rozhoduje o důležitosti různých okolností a o kritériích kvality řešení, určí vstupy a výstupy, nachází kroky či stavy, kterými bude nutné projít.
  • Rozloží složitější problém na hierarchii fází nebo částí až po jednoduché kroky, včetně určení jejich vzájemných závislostí a posloupnosti.
  • Posuzuje, jaká míra rozdělení problému stačí, při možnosti různého rozkladu hodnotí a vybírá ten, který vidí v dané situaci jako nejvhodnější.
  • Navrhuje různé přístupy, nástroje a z nich plynoucí varianty postupů řešení pro jednotlivé fáze (části) problému, rozhoduje se pro ty nejvhodnější, vhodným způsobem postupy zapisuje.
  • Z částečných řešení sestaví úplný popis postupu řešení původního problému.

Ilustrace

Datum: 27. 1. 2025 16:47:20
Klíčová slova: informatika, INF-INF-002-ZV9-006
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Vytvořte algoritmus, který umí na základě zadaných dat vypočítat obvod, obsah a úhlopříčku daného obdélníka. 

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Analyzuje problém – prozkoumá a pochopí podstatu problému, formuluje vstupy a výstupy. Pro výpočet obvodu, obsahu a úhlopříčky je nutné znát strany obdélníka.
  • Rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části. Proměnné, obvod, obsah, úhlopříčka.
  • Rozdělí jednotlivé řešitelné části na dílčí úkoly. Vytvoří hierarchii úkolů, identifikuje a určí priority. Moduly: zadání, obvod, obsah, úhlopříčka, formulace výsledků. 
  • Navrhne kroky řešení jednotlivých úkolů. Vzorce pro výpočty.
Soubory:
INF-INF-002-ZV9-006, optimální úroveň INF-INF-002-ZV9-006.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 15. 12. 2025 10:01:20
Krátký textový popis:

Aktivita se zaměřuje na týmovou spolupráci při hledání řešení složitějšího problému. Úkolem žáků je zajistit stálou teplotu vody ve vaně. Postaví zařízení, které při určitém poklesu teploty vydá signál. Žáci při návrhu i vývoji zařízení pracují v týmech a využívají soupravu PASCO sensorium a programu SPARKvue, nebo jiné obdobné vybavení (např. micro:bit s přídavnými senzory).

Popis ověřování

Učitel sleduje, zda žák:

  • analyzuje problém: zkoumá relevantní okolnosti, zjišťuje chybějící informace, formuluje vstupy a výstupy a požadavky na řešení,
  • diskutuje o možných důsledcích různých řešení, podává argumenty,
  • reflektuje svou roli v týmu, popíše, v čem mu vyhovovala a v čem ne,
  • přijímá odpovědnost za plnění různých úkolů, na základě zkušeností odůvodňuje v týmu, ve které roli může být pro tým nejvíce prospěšný,
  • rozdělí jednotlivé řešitelné části na dílčí úkoly. Určí návaznosti a priority úkolů, sestaví plán práce,
  • když se rozdělení či specifikace úkolů ukážou jako nevhodné, společně s ostatními členy týmu je upraví,
  • křesně popíše logiku fungování výsledného zařízení, sestaví a naprogramuje potřebné součásti,
  • správnost řešení ověřuje testováním,
  • konstruktivně hodnotí činnost svou a jiných, vyhodnotí silné stránky členů týmu.
Soubory:
INF-09-06-KKS INF-9-06-KKS.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části a popíše postupy k jejich řešení.