řeší problémy s přirozenými čísly (včetně nuly) v kontextu reálných situací

MJA-MAT-001-ZV5-001
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

vyjmenuje vzestupnou i sestupnou číselnou řadu (po jedné, po dvou, …, po deseti, …)

  • Žáci hrají například hru v kruhu, kdy si házejí míček a přitom postupně každý řekne následné číslo stanovené řady (po jedné, dvou…) vzestupně nebo i sestupně. Možná je obměna s klubíčkem, které odmotáváním mezi žáky nebo zpětným namotáváním klubka, evokuje vzestupnou nebo sestupnou řadu. Případně je možné při vyjmenovávání řady například každé druhé číslo nahradit zvukovým signálem (např. tlesknutím) nebo obměňovat začátek řady.

určí počet objektů a reprezentuje jej různými (ekvivalentními) způsoby (objekty, obrázky, znaky, čísly)

  • Žák přechází mezi modely čísly, vizuálními, hmatovými, kinestetickými, akustickými. Například žák hodí hrací kostkou a podle počtu puntíků tolikrát tleskne, udělá tolik kroků, vybere poslepu stejný počet objektů a nakonec i vysloví číslo.
  • Při počítání objektů žák nepostupuje vždy pouze po jedné, ale větší počet objektů počítá například po dvou. 
  • Využít lze také hry s kartami s čísly typu “Já mám …, kdo má …?”. (Např. v části kdo má, karta obsahuje obrázky různého počtu objektů a v části já mám zapsané číslo znakem.

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

čte a zapisuje přirozená čísla v desítkové soustavě

5d3d4d30053c7f6db99cbbeb2e0bf162 

zdroj: TIMSS 2011

68448aec59e85bb006422f1fb592f551

zdroj: TIMSS 2011

189c5dc0f18ef8894ec745b146cd8385

zdroj: TIMSS 2011

 

porovná a uspořádá přirozená čísla

daeccd4be0531baa9c3174843b996459

zdroj: TIMSS 2011

 

rozlišuje číslo jako počet a číslo jako veličinu (např. v oblasti peněz)

  • Anička a Bára dostaly za odměnu dohromady 78 Kč. Odměnu si spravedlivě rozdělily a zjistily, že Anička má dvakrát více mincí než Bára. Jaké a kolik mincí dostala každá z nich? (např. A: 4x 5 Kč, 4x 2 Kč, 1x 10 Kč, 1x 1 Kč, B: 20 Kč, 10 Kč, 5 Kč, 2x 2 Kč)

 

používá s porozuměním pozice číslic v zápisu čísla v desítkové soustavě

  • Pokažená tiskárna vytiskla místo některých číslic jen fleky. Pokus se přesto čísla porovnat. Doplň do okének jeden ze znaků <, >, =, nebo x, pokud nebude možné rozhodnout. 

36 ⬜ 25              2⨳ ⬜ 30     11⨳2 ⬜ 12⨳1

8 ⬜ 18          910 ⬜ 901         15⨳ ⬜ ⨳68

42 ⬜ ⨳       2⨳⨳⨳ ⬜ 9⨳⨳        14⨳ ⬜ ⨳47

35 ⬜ 53         10 ⬜ 10 000      7⨳0 ⬜ 60⨳ 

9 999 ⬜ ⨳⨳ 000      5⨳ 12⨳ ⬜ 3 62⨳          250 ⨳⨳4 ⬜ 2 2⨳4 204

zdroj: Anna Suchá, DP, 2024

 

  • Je dáno pěticiferné číslo 45 398. Odstraň jednu číslici tak, aby vzniklo čtyřciferné číslo a) co největší (5 398), b) co nejmenší (4 398). Pořadí číslic v zápise čísla zůstává vždy stejné.

 

e6c29b978cabe5cd5eba8f459d5f5c6e

zdroj: TIMSS 2015 

 

  • Z číslic 2, 5, 4 vytvoř dvě různá trojciferná čísla tak, aby jejich rozdíl byl co a) největší, co nejmenší (a) 542 - 245, b) 254 - 245)

 

0bd0c9ba9448192430785720f04b11f3 

zdroj: TIMSS 2015

 

rozpozná reálné situace (i s antisignálem), ve kterých se sčítá, odčítá, násobí a dělí

  • Ve třídě je dnes 22 dětí. Učitel zjistil, že 5 dětí chybí. Kolik žáků chodí do třídy. 

925a1fc7cfa6230a8ff6d368a0833e1a

zdroj: TIMSS 2015

 

  • Anička koupila rohlíky po 3 korunách. Celkem za rohlíky zaplatila 27 korun. Kolik rohlíků koupila?
  • Anička koupila 9 rohlíků. Celkem za rohlíky zaplatila 27 Korun. Kolik stál jeden rohlík?
  • Anička rozdělovala spolužákům bonbóny. Rozdávala je po třech a celkem jich rozdala 27. Kolik dětí podělila?
  • Anička rozdělovala třem spolužákům bonbóny. Celkem jich rozdala 27. Kolik jich dostal každý? 

 

976abda53e2a887f319ae56e1a24ee26

zdroj: TIMSS 2011

 

sčítá, odčítá, násobí a dělí v oboru přirozených čísel do 10 000 pamětně i písemně

bf45d3d64e274f80124f73ca5df56021

zdroj: TIMSS 2011

 

  • Myslím si číslo, které je o 158 větší než 647. 
  • Myslím si číslo, které je 15 krát menší než 5 535.

 

 

odhaduje počet objektů i výsledek početních operací

5d2501e0a179f6da06dc82654ab7fe69

zdroj: TIMSS 2011

1f21b749082a597d165be056603eb87f

zdroj: TIMSS 2015

 

e03a530aa0fa9a41e89f201972e57273

zdroj: TIMSS 2015

 

2d437406fe329fa9445d6a71e1974f57

zdroj: TIMSS 2011

 

orientuje se ve struktuře čísel (např. ve stovkové tabulce)

  • Žáci složí stovkovou tabulku (1-100) z jednotlivých čísel zapsaných na kartičkách a řeší s ní různě gradačně náročné úlohy typu např.

Uhodni skryté číslo. 

Najdi, kde je skryté číslo 56.

Polož číslo 74 na správné místo neúplné tabulky.

viz ukázka z videa

Stojím na čísle A. Jak se číslo A změní, když se posunu o tři pole doprava a dvě nahoru. Atp. 

Obdobné úlohy je možné řešit i v tabulce 0-100 a sledovat rozdílnosti ve struktuře obou tabulek.

 

provádí výpočty s více operacemi a respektuje přednost operací a využívá jejich vlastností (např. komutativita, asociativita)

6 + 7 x 57 = __; 

996 - 440 : 8 = __

zdroj: GPF

 

16 - 3 x 4 + 6 : 2 =      

16 - (3 x 4 + 6 : 2) =     

(16 - 3) x 4 + 6 : 2 =     

16 - 3 x (4 + 6) : 2 =     

 

zaokrouhluje přirozená čísla

ebcf55aec01285f2ea6c62ed94f6757b

zdroj: TIMSS 2015

 

  • Jsou dána čísla 27, 43, 52, 85 . Vyber taková dvě, která když nejdříve zaokrouhlíš a pak sečteš dají výsledek o deset větší, než když čísla nejprve sečteš a pak jejich součet zaokrouhlíš.

 

řeší slovní úlohy s přirozenými čísly jako počet i veličina, která jsou v rolích stav, operátor, adresa/identifikátor (např. pozice na číselné ose, na ciferníku hodin) a jméno (číslo tramvaje)

 

  • Kamil potřebuje být ve škole v 7.50. Na cestu do školy potřebuje 23 min a o 6 min déle potřebuje na snídani a ranní hygienu. V kolik hodin nejpozději by měl vstávat?

 

3fce35c332b51ec3c62a055566c4ae08

zdroj: TIMSS 2015