řeší problémy s přirozenými čísly (včetně nuly) v kontextu reálných situací
MJA-MAT-001-ZV5-001
Komentář
Očekávaný výsledek učení reprezentuje matematický koncept nutný pro osvojení základních matematických dovedností nezbytných pro žákovo další studium a jeho osobní i profesní život. Napomáhá rozvoji základní matematické gramotnosti a mezioborové integraci.
Očekávaný výsledek učení vychází z Globálního odborného rámce (The Global Proficiency Framework, UNESCO), který definuje minimální úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice na celosvětové úrovni. Náročnost odpovídá nejnižší úrovni, popsané v rámci „žák částečně naplňuje minimální úroveň“ (Partially Meets Global Minimum Proficiency).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- vyjmenuje vzestupnou i sestupnou číselnou řadu (po jedné, po dvou…, po deseti…)
- určí počet objektů a reprezentuje ho různými (ekvivalentními) způsoby (objekty, obrázky, znaky, čísly)
- čte a zapisuje přirozená čísla v desítkové soustavě
- porovná a uspořádá přirozená čísla
- rozlišuje číslo jako počet a číslo jako veličinu (např. v oblasti peněz)
- používá s porozuměním pozice číslic v zápisu čísla v desítkové soustavě
- rozpozná reálné situace (i s antisignálem), ve kterých se sčítá, odčítá, násobí a dělí
- sčítá, odčítá, násobí a dělí v oboru přirozených čísel do 10 000 pamětně i písemně
- odhaduje počet objektů i výsledek početních operací
- orientuje se ve struktuře čísel (např. ve stovkové tabulce)
- provádí výpočty s více operacemi, respektuje přednost operací a využívá jejich vlastnosti (např. komutativita, asociativita)
- zaokrouhluje přirozená čísla
- řeší slovní úlohy s přirozenými čísly jako počet i veličina, která jsou v rolích stav, operátor, adresa/identifikátor (např. pozice na číselné ose, na ciferníku hodin) a jméno (číslo tramvaje)