konstruuje geometrické útvary podle zadaných parametrů
MJA-MAT-003-ZV5-008
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
v manipulačních prostředích vyznačí základní geometrické útvary (např. pomocí skládání a stříhání papíru, provázkem, dřívky…)
- Z libovolného kusu a tvaru papíru pomocí skládání a jednoho rovného střihu nůžkami vytvoř čtverec. Svůj postup zdůvodni.
v manipulačních prostředích vymodeluje rovnoběžné, různoběžné a kolmé úsečky
- Pouze překládáním vytvoř na ploše papíru přehyby tak, aby byly rovnoběžné nebo kolmé.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
rozliší přímky rovnoběžné, různoběžné, kolmé
- Které přímky jsou rovnoběžné, různoběžné, kolmé?
narýsuje úsečku dané délky, rovnoběžné a kolmé přímky, kružnice a označí je (ve čtverečkované síti, na čistém papíře)
Na obrázku je žebřík opřený o stěnu. V bodě A je potřeba opřít laťku kolmo na stěnu. Narýsuj ji do obrázku.
(inspirováno TIMSS 2015)
zkonstruuje rýsováním útvary podle předlohy nebo jednoduchých zadání
- Sestroj rovnostranný trojúhelník ABC.
Najdi bod R, který je středem strany BC.
Vyznač polopřímku AR.
Na polopřímce AR najdi bod D tak, aby platilo, že IARI = IRDI a R D.
Pojmenuj čtyřúhelník ABDC.
popíše postup konstrukce jednoduchého útvaru s využitím rýsování úseček, rovnoběžek, kolmic nebo kružnic
- Na obrázku je dán nerovnoramenný pravoúhlý trojúhelník KLM. Dorýsuj jej tak, aby ti vznikl kosodélník. Popiš konstrukci.