experimentuje, eviduje a popisuje náhodné jevy
MJA-MAT-004-ZV5-010
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
rozpozná náhodné, jisté a nemožné jevy
- V sáčku jsou modré, zelené, červené a žluté kuličky. Jakou barvu nelze vybrat a) modrá b) zelená c) fialová d) žlutá e) červená? Urči s jakou pravděpodobností vybereš každou z barev použitím výroků: “Je to jisté.” “Je to nemožné.” “Je to náhoda.”
zdroj: Globální rámec, UNESCO
experimentuje a náhodné jevy eviduje pro určení pravděpodobnosti daného jevu
- Žáci házejí dvěma hracími kostkami a do tabulky zaznamenávají, kolikrát jim padly různé součty. Vyber, které výroky žáků mohly být pravdivé. Vysvětli.
V1: Součet 13 nepadne nikdy.
V2: Nejvíckrát padne součet 7.
V3: Je pravděpodobnější, že víckrát padne součet 2 než 12.
V4: Je jisté, že padne číslo menší než 20.
V5: Pravděpodobnost, že padne součet sudý, je větší, než že padne lichý součet.
odhaduje pravděpodobnost jevu různými způsoby pro rozhodování v dané situaci
- V sáčku je 9 modrých, 1 červená, 1 zelená a 1 žlutá kulička. Která barva bude pravděpodobně vybrána? Identifikujte pravděpodobnost, že k události dojde, jako pravděpodobnou nebo nepravděpodobnou/pravděpodobnější nebo méně pravděpodobnou.
zdroj: Globální rámec, UNESCO