experimentuje, eviduje a popisuje náhodné jevy

MJA-MAT-004-ZV5-010
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

rozpozná náhodné, jisté a nemožné jevy 

  • V sáčku jsou modré, zelené, červené a žluté kuličky. Jakou barvu nelze vybrat a) modrá b) zelená c) fialová d) žlutá e) červená? Urči s jakou pravděpodobností vybereš každou z barev použitím výroků: “Je to jisté.” “Je to nemožné.” “Je to náhoda.”

zdroj: Globální rámec, UNESCO

 

experimentuje a náhodné jevy eviduje pro určení pravděpodobnosti daného jevu

  • Žáci házejí dvěma hracími kostkami a do tabulky zaznamenávají, kolikrát jim padly různé součty. Vyber, které výroky žáků mohly být pravdivé. Vysvětli.

V1: Součet 13 nepadne nikdy. 

V2: Nejvíckrát padne součet 7. 

V3: Je pravděpodobnější, že víckrát padne součet 2 než 12. 

V4: Je jisté, že padne číslo menší než 20. 

V5: Pravděpodobnost, že padne součet sudý, je větší, než že padne lichý součet. 

 

odhaduje pravděpodobnost jevu různými způsoby pro rozhodování v dané situaci

  • V sáčku je 9 modrých, 1 červená, 1 zelená a 1 žlutá kulička. Která barva bude pravděpodobně vybrána? Identifikujte pravděpodobnost, že k události dojde, jako pravděpodobnou nebo nepravděpodobnou/pravděpodobnější nebo méně pravděpodobnou.

zdroj: Globální rámec, UNESCO