kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo při žákovské iniciativě a formuluje návrhy podporující demokratické procesy
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- podílí se na zpracování analýzy o uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo žákovské iniciativě (sleduje například silné a slabé stránky, vyhodnocuje možnosti participace a praktické využívání těchto možností, posuzuje komunikaci – její otevřenost, respektující přístup atd.)
- prezentuje a/nebo interpretuje výsledky této analýzy
- formuluje a/nebo prezentuje vlastní a/nebo skupinové návrhy na podporu demokratických procesů ve třídě, škole, nebo blízkém okolí
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žák v krátkém textu popíše cestu žákovského hlasu školou – co se stane, když má nápad na aktivitu (chce něco změnit, zorganizovat akci pro spolužáky, apod.). Zmapuje, jaké demokratické principy jsou uplatňovány ve škole a zkusí navrhnout, jakým způsobem by ve škole šlo podpořit demokratické principy.
Zadání pro žáka
Představ si, že máš nějaký nápad, co bys ve škole chtěl/a změnit. Třeba zařídit, aby v nevyužitém koutě knihovny vznikl relaxační koutek. Popiš v krátkém textu (1 strana A4), jak svůj nápad prosadíš a zodpověz v něm následující otázky: Jak s nápadem oslovíš spolužáky ve třídě? Jak ho představíš ostatním třídám? Za kým z dospělých zajdeš a proč? Doplň do textu, jak by ti s tímhle nápadem mohly pomoci třídnické hodiny a žákovský parlament. Na závěr v textu vyznač (barevně podtrhni, zakroužkuj) 3 situace, které ti připomínají život v demokracii (např. hlasování, vítězství názoru většiny, volba zástupce).
Popis ověřování (z pohledu učitele)
Vhodné je, aby spolu se zadáním byli žáci seznámeni s kritérii hodnocení. Kritéria může nastavit učitel, ale mohou se na jejich nastavení také podílet sami žáci. Hodnocení podle kritérií nemusí provádět jen učitel, ale může jej provádět i žák k vlastnímu textu, případně k textu spolužáka. Návrh kritérií hodnocení – žák:
- dodržel zadaný rozsah popisu (1 A4);
- popsal možnost využití třídnických hodin a žákovského parlamentu;
- v popisu vyznačil 3 situace, které mu připomínají život v demokracii.
Na závěr v plénu třídy otevřete se žáky otázku, jak by se ve škole mohly podpořit demokratické procesy.