kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo při žákovské iniciativě a formuluje návrhy podporující demokratické procesy

PTS-DEM-000-ZV9-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • podílí se na zpracování analýzy o uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo žákovské iniciativě (sleduje například silné a slabé stránky, vyhodnocuje možnosti participace a praktické využívání těchto možností, posuzuje komunikaci – její otevřenost, respektující přístup atd.) 
  • prezentuje a/nebo interpretuje výsledky této analýzy 
  • formuluje a/nebo prezentuje vlastní a/nebo skupinové návrhy na podporu demokratických procesů ve třídě, škole, nebo blízkém okolí 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žák v krátkém textu popíše cestu žákovského hlasu školou – co se stane, když má nápad na aktivitu (chce něco změnit, zorganizovat akci pro spolužáky, apod.). Zmapuje, jaké demokratické principy jsou uplatňovány ve škole a zkusí navrhnout, jakým způsobem by ve škole šlo podpořit demokratické principy.

Zadání pro žáka

Představ si, že máš nějaký nápad, co bys ve škole chtěl/a změnit. Třeba zařídit, aby v nevyužitém koutě knihovny vznikl relaxační koutek. Popiš v krátkém textu (1 strana A4), jak svůj nápad prosadíš a zodpověz v něm následující otázky: Jak s nápadem oslovíš spolužáky ve třídě? Jak ho představíš ostatním třídám? Za kým z dospělých zajdeš a proč? Doplň do textu, jak by ti s tímhle nápadem mohly pomoci třídnické hodiny a žákovský parlament. Na závěr v textu vyznač (barevně podtrhni, zakroužkuj) 3 situace, které ti připomínají život v demokracii (např. hlasování, vítězství názoru většiny, volba zástupce).

Popis ověřování (z pohledu učitele) 

Vhodné je, aby spolu se zadáním byli žáci seznámeni s kritérii hodnocení. Kritéria může nastavit učitel, ale mohou se na jejich nastavení také podílet sami žáci. Hodnocení podle kritérií nemusí provádět jen učitel, ale může jej provádět i žák k vlastnímu textu, případně k textu spolužáka. Návrh kritérií hodnocení – žák:

  • dodržel zadaný rozsah popisu (1 A4);
  • popsal možnost využití třídnických hodin a žákovského parlamentu;
  • v popisu vyznačil 3 situace, které mu připomínají život v demokracii.

Na závěr v plénu třídy otevřete se žáky otázku, jak by se ve škole mohly podpořit demokratické procesy.