zapojuje se do opatření a akcí, které podporují demokratickou kulturu ve škole, místní komunitě a blízkém prostředí

PTS-DEM-000-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • účastní se akcí třídního, školního, komunitního nebo obecního společenství v různých rolích nebo tyto akce sám organizuje, nebo se podílí na jejich plánování 
  • reflektuje své zapojení do akcí těchto společenství 
  • předkládá nápady a návrhy na zlepšení školního nebo blízkého prostředí a podílí se na realizaci těchto nápadů a návrhů 
  • reflektuje svůj osobní přístup k odpovědnosti 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žáci popíšou projekt žákovského parlamentu nebo inciativu své třídy, jíž se účastnili všichni a která má přesah do komunity. Popíšou, jak se do projektu zapojili a zhodnotí, co si během projektu vyzkoušeli a co se naučili.  

Zadání pro žáka

Vzpomeň si na projekt, který jste jako škola pod záštitou žákovského parlamentu nebo jako třída organizovali (např. návštěva domova seniorů, benefiční akce pro místní útulek opuštěných zvířat, úklid okolí, sázení stromů, připomínání slavných rodáků apod.). A se sousedem si vzájemně zodpovězte následující otázky:

  1. Jak jste vybírali, čemu se bude projekt věnovat? Popiš proces výběru zaměření projektu a zda a jakým způsobem jste o něm hlasovali.
  2. Jak jste si rozdělili potřebné role pro úspěšné splnění vašeho projektového záměru? Dostal jsi na starost činnost, kterou jsi chtěl? Proč ano/ne? Cítil jsi se za svěřenou činnost odpovědný? Proč ano/ ne? Jaký to byl pocit?
  3. Jak jste plánovali průběh jednotlivých kroků v projektu? Jak a komu jste si říkali o pomoc?
  4. Co se vám v projektu dařilo? Co bylo naopak výzvou? Co co by se příště dalo udělat lépe?
  5. Jak bys zhodnotil/a zapojení ostatních – za co bys je ocenila? Za co bys ocenil/a sám/sama sebe?

Odpovědi na poslední dvě otázky (4. a 5.) si společně představte v celé třídě. Zkuste odpovědět na otázku, co jste si během projektu uvědomili a co jste se naučili.

Popis ověřování (z pohledu učitele) 

Žáci ve dvojicích popisují průběh projektu a své zapojení do něj. Následně společně v plénu celé třídy reflektují a seznamují ostatní s odpověďmi na poslední dvě otázky (4. a 5.). Vybídněte k promluvě všechny žáky, ale nechte mluvit ty, kteří sami chtějí. Na závěr položte otázku Co jste si během projektu uvědomili a co jste se naučili?, a nechte na ni odpovědět postupně všechny žáky ve třídě. Dbejte na bezpečí ve třídě (připomeňte pravidla třídy), nenuťte mluvit jednotlivce, kteří neví nebo nechtějí odpovídat, zmiňte, že na odpovědi spolužáků se nebude reagovat.