navrhuje, jak pomoci lidem v obtížných životních podmínkách a jak předejít konkrétním tíživým situacím
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uvede příklady obtížných životních situací, v nichž se někteří lidé ocitají
- zvažuje smysluplné možnosti pomoci zohledňující skutečné potřeby
- vyjadřuje ochotu zapojit se do pomoci
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Ilustrativní příklad kombinuje inspiraci pro výukové lekce a projektovou činnost.
Zadání pro žáka
Žák si vybaví, jestli někdy zažil nějakou situaci, která pro něj byla obtížná, a jak se v té situaci cítil. Stručně danou situaci i své pocity popíše a uvede, co mu pomohlo obtížnou situaci zvládnout nebo vyřešit. Může si vzpomenout i na nějakou knížku, film či vyprávění, kde některá z postav zažívala obtížnou situaci, jak jí asi bylo a co jí pomohlo. Příkladem může být knížka Slon a mravenec[1], Modrý Tučňák[2] a řada dalších nebo krátké filmy na webu jsns.cz.
Žáci mohou buď přímo navrhovat, jací lidé v jejich okolí by mohli být v obtížné životní situaci, nebo mohou uspořádat anketu a ptát se lidí žijících v jejich obci, kdo podle nich potřebuje pomoc. Poté diskutují, jak obtížné životní podmínky ovlivňují životy lidí. Přemýšlejí, jak by mohli zjistit, jaké konkrétní potřeby mají tito lidé a také zda a jakým způsobem je jim již pomáháno. Tuto diskuzi je vhodné spojit s aktivitou Víme, komu pomáháme[3], díky které žák prostřednictvím příběhu Vačice, která se nesmála[4] porozumí důležitosti mapování potřeb cílové skupiny při realizaci společensky prospěšných projektů.
Následně diskutují, komu konkrétně v jejich okolí by mohli pomoci oni sami. Pokud se rozhodnou pomoci, zjistí podle dohodnutého postupu potřeby těchto lidí (průzkum, rozhovory) a na základě zjištění připraví a uskuteční projekt. Po realizaci projektu vyhodnotí, co se jim podařilo a co to přineslo i jim samotným.
Popis ověřování
Klíčové je otevírat s žáky diskuze, při kterých mají příležitost vybavit si a vzájemně sdílet vlastní zkušenosti s lidmi v obtížných životních podmínkách a vyjadřovat svoje názory a postoje. Učitel může sledovat, zda si žáci všímají lidí, kteří potřebují pomoc, a jakým způsobem přemýšlejí o případné pomoci.
[1] Mrázková, Daisy: Slon a mravenec. Baobab, Praha 2013. ISBN 978-80-87060-82-7
[2] Horáček, Petr: Modrý tučňáky. Albatros, Praha 2019. ISBN 978-80-00-05664-7
[3] Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s.: Metodika programu Active Citizens pro 2. stupeň základních škol. Praha 2019. Str. 112-113. ISBN 978-80-7591-024-0
[4] Tashlin, Frank: Vačice, která se nesmála. Baobab, Praha 2013. ISBN 978-80-87060-71-1