navrhuje, jak pomoci lidem v obtížných životních podmínkách a jak předejít konkrétním tíživým situacím
Komentář
Znalostní základ výsledku učení žák dosahuje v oboru Člověk a jeho svět, Český jazyk a literatura, Člověk, jeho osobnost a svět práce.
Dosažením očekávaného výsledku učení se u žáka vzbuzuje a rozvíjí zájem o druhé v nejbližším okolí i ve světě a pozornost k tomu, aby byla respektována jejich lidská práva a měli možnost žít důstojný život. Podporuje rozvoj empatie a solidarity i kritického myšlení. Žák si uvědomuje význam vzájemné pomoci a spolupráce mezi lidmi a zeměmi. Očekávaný výsledek učení rovněž posiluje vědomí vlastní účinnosti.
Očekávaný výsledek učení reaguje na problémy dnešního světa, kdy se lidé z nejrůznějších důvodů ocitají v obtížných životních podmínkách – z důvodu konfliktů, přírodních katastrof, socioekonomické situace, diskriminace, důsledků změny klimatu atd. Úzce souvisí s Agendou 2030 (Cíle udržitelného rozvoje). Mnohé problémy nejsou za hranicemi daleko od nás, ale dotýkají se i životů lidí v blízkém okolí či bezprostředně našich životů. Vzdělávání může významně přispívat k rozvoji spravedlivé a soudržné společnosti na lokální i globální úrovni.
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- prostřednictvím příběhů se seznamuje se situací lidí (ideálně vrstevníků), kteří se ocitají v obtížných životních podmínkách. Mohou to být sdílené příběhy i příběhy z knížek, z filmů apod.
- diskutuje, zda a případně co postavám v příbězích pomohlo vyřešit či zlepšit jejich situaci.
- vybavuje si, zda ví ve svém okolí o někom, kdo je v obtížné situaci. Zjišťuje, jestli je těmto lidem poskytována podpora či nějaká pomoc a jaká.
- uvádí, co mohlo obtížné situace lidem způsobit a zda by se případně dalo takovým situacím nějak předejít.
- zajímá se o příklady lidí v obtížných životních podmínkách i jinde ve světě a o to, co způsobilo jejich tíživou situaci.