všímá si potřeb druhých a reaguje na ně
KPS-EMP-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- podporuji sdělování citů a pocitů ve třídě
- diskutuji se žáky o emocích, používám vizuální pomůcky zaměřené na výuku empatie (videa, karty, obrázky, interaktivní materiály, třídní plakáty, příběhy, divadlo, výtvarné, pohybové a hudební aktivity o rozpoznávání emocí, jejich spouštěčů, posilování pozitivních emocí a zvládání negativních emocí )
- podporuji aktivity a diskusi o strategiích vzájemné podpory žáků (hry, výměna rolí, karty, vizuální materiály, myšlenkové mapy, nástěnky, pantomima, různé scénáře apod.)
- při diskusích poukazuji na možnost vidět danou situaci z různého pohledu
- rozvíjím všímavost žáků, mindfulness, přijímání a prožívání přítomnosti pomocí různých cvičení, technik, her, meditace, příběhů, procházek a vlastního příkladu
- vytvářím spolu s kolegy klidné a bezpečné edukační prostředí, neodsuzuji, dávám prostor pro vyjadřování emocí žáka, pro diskusi, reflexi a sebereflexi
- poskytuji možnost volby, rozhodnutí
- oceňuji empatické chování
- jsem zdvořilý k žákům, kolegům, rodičům a ostatním lidem
- vyžaduji zdvořilé chování od žáků k autoritám a k sobě navzájem
- vytvářím aktivity, úkoly, projekty, ve kterých poskytuji žákovi možnost, aby se rozhodoval sám a pak nesl zodpovědnost za vlastní rozhodnutí
- vytvářím skupinové aktivity a projekty, ve kterých žáci se učí spolupracovat a projevovat navzájem respekt
- diskutuji s žáky o příkladech neúcty
- jsem spravedlivý, spolu s žáky nastavuji a dbám dodržování třídních a školních pravidel
- ukazuji a diskutuji s žáky různá řešení problémů mezi vrstevníky, poskytuji prostor pro jednotlivé nápady žáků a reflexi
- diskutuji s žáky o předsudcích a stereotypech, o významu tolerance ve vztazích
- připravuji projekty, používám hry, karty, vizuální pomůcky, školní výlety, adaptační kurzy, třídnické hodiny cílené na toleranci a respekt k odlišnostem
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: empatie
- odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné
- vnímá emoce a potřeby jiných lidí a jedná s ohledem na jejich pocity
- reaguje na pocity a potřeby druhých, není vůči nim lhostejný
- projevuje soucit a nabízí pomoc ostatním
- projevuje empatii slovy i činy
komponenta: respekt, tolerance
- respektuje rozmanitost a rozdíly mezi lidmi (“Tolerance je moudrá víra, že i druhý může mít pravdu.” )
- nečiní záměrně druhým to, co nechce, aby oni činili jemu
- vyvaruje se posměškům a urážkám vůči vrstevníkům kvůli jejich odlišnostem
komponenta: etika
- rozlišuje mezi správným a nesprávným chováním v jednoduchých situacích
- dodržuje základní morální zásady
- dává najevo, že pro špatné chování neexistuje vysvětlení, pouze výmluvy
- jedná v eticky náročných situacích všedního dne
Očekávané výsledky učení
Následující