všímá si potřeb druhých a reaguje na ně

KPS-EMP-000-ZV5-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE:

  • podporuji sdělování citů a pocitů ve třídě 
  • diskutuji se žáky o emocích, používám vizuální pomůcky zaměřené na výuku empatie (videa, karty, obrázky, interaktivní materiály, třídní plakáty, příběhy, divadlo, výtvarné, pohybové a hudební aktivity o rozpoznávání emocí, jejich spouštěčů, posilování pozitivních emocí a zvládání negativních emocí )
  • podporuji aktivity a diskusi o strategiích vzájemné podpory žáků (hry, výměna rolí, karty, vizuální materiály, myšlenkové mapy, nástěnky, pantomima, různé scénáře apod.) 
  • při diskusích poukazuji na možnost vidět danou situaci z různého pohledu 
  • rozvíjím všímavost žáků, mindfulness, přijímání a prožívání přítomnosti pomocí různých cvičení, technik, her, meditace, příběhů, procházek a vlastního příkladu 
  • vytvářím spolu s kolegy klidné a bezpečné edukační prostředí, neodsuzuji, dávám prostor pro vyjadřování emocí žáka, pro diskusi, reflexi a sebereflexi 
  • poskytuji možnost volby, rozhodnutí 
  • oceňuji empatické chování 
  • jsem zdvořilý k žákům, kolegům, rodičům a ostatním lidem 
  • vyžaduji zdvořilé chování od žáků k autoritám a k sobě navzájem 
  • vytvářím aktivity, úkoly, projekty, ve kterých poskytuji žákovi možnost, aby se rozhodoval sám a pak nesl zodpovědnost za vlastní rozhodnutí 
  • vytvářím skupinové aktivity a projekty, ve kterých žáci se učí spolupracovat a projevovat navzájem respekt  
  • diskutuji s žáky o příkladech neúcty 
  • jsem spravedlivý, spolu s žáky nastavuji a dbám dodržování třídních a školních pravidel 
  • ukazuji a diskutuji s žáky různá řešení problémů mezi vrstevníky, poskytuji prostor pro jednotlivé nápady žáků a reflexi 
  • diskutuji s žáky o předsudcích a stereotypech, o významu tolerance ve vztazích 
  • připravuji projekty, používám hry, karty, vizuální pomůcky, školní výlety, adaptační kurzy, třídnické hodiny cílené na toleranci a respekt k odlišnostem 

Hodnoty

  • Důstojný život pro všechny

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: empatie 

  • odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné  
  • vnímá emoce a potřeby jiných lidí a jedná s ohledem na jejich pocity 
  • reaguje na pocity a potřeby druhých, není vůči nim lhostejný  
  • projevuje soucit a nabízí pomoc ostatním  
  • projevuje empatii slovy i činy  

komponenta: respekt, tolerance  

  • respektuje rozmanitost a rozdíly mezi lidmi (“Tolerance je moudrá víra, že i druhý může mít pravdu.” )
  • nečiní záměrně druhým to, co nechce, aby oni činili jemu 
  • vyvaruje se posměškům a urážkám vůči vrstevníkům kvůli jejich odlišnostem 

komponenta: etika  

  • rozlišuje mezi správným a nesprávným chováním v jednoduchých situacích 
  • dodržuje základní morální zásady 
  • dává najevo, že pro špatné chování neexistuje vysvětlení, pouze výmluvy 
  • jedná v eticky náročných situacích všedního dne 

Očekávané výsledky učení