vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem
KPS-EMP-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- uvědomuji si, že jsem pro žáky aktivním vzorem etického chování a empatie
- ve výuce v rámci různých témat věnuji pozornost otázkám etiky a mezilidských vztahů a provázím žáky diskusí o situacích, které vyžadují empatii a respekt
- vědomě pracuji s vlastními předsudky
- představím žákům příběhy, které zdůrazňují důležitost respektu k odlišnostem
- s žáky mapuji, co se podle nich skrývá pod pojmem respekt
- při reflexi aktivit se zaměřuji na tematiku empatie a respektu k různým přístupům a názorům
- diskutuji s žáky o různých tradicích, zvyklostech, kulturních specificích dle oborových témat
- navozuji praktické situace, ve kterých se žáci mohou naučit empatii a hledání kompromisů (např. domluvy na třídních výjezdech, pravidel, dělení práce ve skupině apod.)
- podporuji vzájemnou pomoc mezi žáky (ve výuce, ale i při překonávání osobních výzev)
- oceňuji žáky za ohleduplné chování a projevy empatie
- do výuky řadím aktivity, hry, modelové hry, dramatizaci a cvičení zaměřená na aktivní poslech, komunikaci (umožnění nahlížení problematiky z různých úhlů)
- podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili (vlastní chyby odkrývám žákům a žákyním jako příležitosti k učení)
- dávám žákům prostor spoluvytvářet pravidla (pracuji se sankcemi za porušení pravidel transparentně a v souladu s pravidly školy, Usiluji, aby co nejvíce odpovídaly přirozeným důsledkům přečinu)
- důsledně reaguji na případné chování žáků, které závažně narušuje prostředí pro učení nebo vztahy ve třídě i se mnou
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: empatie
- odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné, nebo je v rozporu s pravidly
- chápe propojení citů a chování jiných lidí, hodnotí danou situaci také z pohledu jiné osoby
- reaguje na pocity a potřeby druhých, aktivně je podporuje
- využívá dovednosti empatie pro mezilidské porozumění a nekonfliktní řešení problémových situací
komponenta: respekt, tolerance
- respektuje rozdíly mezi lidmi, neodsuzuje ostatní kvůli odlišnostem
- podporuje rovnost všech
- vyjadřuje se s úctou a bez předsudků k rodinném pozadí, kultuře nebo víře ostatních lidí
komponenta: etika
- jedná v souladu se všeobecně přijímanými a uznávanými pravidly slušnosti a chování ve třídě, škole, společnosti
- analyzuje různé situace a problémy z etického hlediska
- činí morální rozhodnutí na základě etických principů společnosti a argumentace