analyzuje texty určené pro školní výuku a texty umělecké určené dětem a mládeži
ZGC-KRA-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
PROJEVY ŽÁKA:
komponenta: vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení
- vyhledává přímo i nepřímo vyjádřené informace v textu nebo jiném informačním zdroji (včetně on-line zdrojů) podle účelu čtení
komponenta: nalezení důležitých informací a myšlenek textu a shrnutí
- najde jednotlivé důležité informace či momenty v textu
- zapíše textovou osnovu postavenou na klíčových myšlenkách krátkého textu
- samostatně shrne, o čem text je
komponenta: text a adresát
- rozpozná v textu autorský záměr
- uvede prostředky, kterými autor podporuje svůj záměr a ovlivňuje čtenáře
- rozpozná, pro jaké čtenáře (věk, potřeby, zájmy, životní situace) je text zamýšlen
- dokládá svoje závěry přímým citováním textu
komponenta: práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením
- najde potřebnou informaci v grafickém znázornění/vizuální zobrazení
- využívá u grafického znázornění vysvětlivky nebo poznámky
- propojí informace z textu s připojenými schématy, ilustracemi, tabulkami či diagramy
komponenta: hledání obrazného významu
- porozumí smyslu obrazného nebo alegorického textu (např. nesložité básně pro děti)
komponenta: forma a uspořádání textu
- pojmenuje rozdíly v uspořádání jednotlivých typů textů (např. mezi poezií a prózou, oficiálním dopisem a běžnou internetovou komunikací)
- rozliší stavební prvky uměleckého či informačního textu (např. verš, sloka, odstavec, kapitola)
- využívá prvky formálního členění textu k porozumění (obsah, nadpis, tučný či jinak označený text, obrázek nebo piktogram, mapa, diagram, schéma)
komponenta: okolnosti, ve kterých funguje text (kontext)
- rozpozná vlastnosti postav dětské literatury s ohledem na okolnosti, v nichž žijí
- porovnává svá zjištění o postavách s tím, jak žijí jeho spolužáci a on sám
Očekávané výsledky učení
Následující