pomocí kritické analýzy vyvozuje z textů jejich hlavní myšlenky a jejich význam
ZGC-KRA-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
PROJEVY ŽÁKA:
komponenta: vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení
- vyhledává informace ve všech typech textů včetně multimodálních
- porovnává a propojuje přímo i nepřímo vyjádřené informace
komponenta: nalezení důležitých informací a myšlenek textu a shrnutí
- najde důležité informace či momenty v textu, posuzuje jejich význam pro sebe i jiné adresáty
- najde a výstižně zformuluje důležité myšlenky v náročném textu
- stručně a přehledně shrne, o čem text je, a zahrne i patrný autorský záměr, případně adresáta textu
komponenta: text a adresát
- vysvětluje, jak se autorovi daří v textu dosáhnout u adresátů svého záměru (např. pobavit, varovat, vyzvat k činu, ale také působit na emoce čtenářů, přesvědčit je o určitém názoru atd.)
- posuzuje účinnost prostředků, kterými autor podporuje svůj záměr a ovlivňuje čtenáře, a vysvětluje, proč různé skupiny adresátů mohou reagovat na text různě
komponenta: práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením
- najde v složitějším, různorodém grafickém doplnění textu potřebné informace; získá informaci z map či grafů, ve kterých je zachycena změna nebo kontrast
- vysvětlí, jak konkrétně informace zpracované graficky souvisejí s informacemi ve verbální části textu, kterou mají doprovázet či ilustrovat
- posoudí, jak grafická zobrazení použitá v textu podporují autorský záměr
komponenta: hledání obrazného významu
- odliší doslovný i obrazný smysl textu
- svou interpretaci textu opírá o alegorické a symbolické významy slov, motivů i dalších prvků textu
komponenta: forma a uspořádání textu
- posuzuje, jak celkové uspořádání textu (např. typ, žánr, kompozice) i jeho jednotlivé části (např. odstavec, sloka, název, vizuální zobrazení, graf) přispívají k jeho porozumění u čtenáře
- hledá shody a rozdíly v uspořádání různých textů a analyzuje, jaký účinek takové rozdíly přinášejí
komponenta: okolnosti, ve kterých funguje text (kontext)
- uvažuje o tom, jak jsou názory, události, chování postav nebo osob popisovaných v publicistických textech a na internetu ovlivněny dobovými, geografickými, kulturními a jinými souvislostmi a okolnostmi
- reflektuje, jak jsou v textu určité společenské skupiny prezentovány, včetně (skrytých) stereotypů
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Základní gramotnosti
Související
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-001-ZV9-005 kriticky hodnotí volbu drogistických produktů pro vlastní použití
- CAP-FYZ-005-ZV9-014 s využitím informací z různých vhodných zdrojů ilustruje, že Země je součást komplexní struktury vesmíru, a popíše, jak vesmír Zemi ovlivňuje
- CAP-PRI-001-ZV9-004 vyvodí zásady pro zdravý životní styl na základě principů řízení organismu, imunity a metabolismu
- CAP-PRI-002-ZV9-008 prozkoumá fungování prostředí jako systémů, určí v nich významné prvky a vztahy mezi nimi a navrhne, jak s nimi udržitelně nakládat
- CAP-PRI-003-ZV9-011 zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s příklady vlivu prostředí na znaky a vývoj druhu
- CAP-PRI-004-ZV9-013 vysvětlí, jak vzhled, chování a další vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít, rozmnožit se a předat jeho geny do dalších generací
- CAP-PRI-004-ZV9-014 popíše evoluci na příkladu konkrétní skupiny organismů s použitím vhodných zobrazení vývoje, zdůrazní přitom dlouhé časové škály
- CAP-PRI-005-ZV9-017 hodnotí význam minerálů, hornin a půdy na základě zkoumání jejich vlastností a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-005-ZV9-019 objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu
- CAP-PRI-005-ZV9-020 s využitím časové osy a informačních zdrojů posuzuje události v historii Země (včetně vymírání v současnosti) a dokládá je na příkladech hornin a zkamenělin
- CAS-DEJ-001-ZV9-001 porovná rozdíly mezi minulostí a současností v různých civilizačních oblastech s využitím různorodých zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-006 zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách
- CAS-DEJ-001-ZV9-008 specifikuje proměnu krajiny, sídel a hranic politických forem lidského spolčování od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-009 diskutuje o příčinách a důsledcích kolonialismu, imperialismu a dekolonizace a vytváří si vlastní stanovisko zohledňující pohled různých skupin a osob
- CAS-DEJ-001-ZV9-010 vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví, ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně umělé inteligence
- CAS-DEJ-001-ZV9-011 posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
- CAS-DEJ-001-ZV9-012 určí, v čem se mění a v čem zůstávají stejné role mužů a žen v dějinách; využívá k tomu také příklady lidí, kteří se odlišovali od dobových společenských norem
- CAS-DEJ-001-ZV9-013 diskutuje o povaze, příčinách vzniku a důsledcích nastolení diktatur a autoritativních režimů a o projevech moderního politického extremismu, včetně jejich dopadů na životy obyvatel českých zemí ve 20. století
- CAS-DEJ-002-ZV9-014 vytvoří, sdílí a reflektuje dějepisný výstup na základě vhodných a kriticky posouzených primárních i sekundárních zdrojů; zohledňuje přitom pohled různých osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-016 domýšlí významy motivů na hmotných výtvorech ve veřejném prostoru (socha, pamětní deska, pomník, dům, urbánní celek, pojmenování míst) a vyjádří podloženou domněnku o záměru jejich tvůrců
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 hodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými změnami v dějinách
- CAS-VKO-001-ZV9-002 rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup
- CAS-VKO-002-ZV9-007 pracuje s ukázkami konkrétních právních textů, jako je Ústava ČR, zákony, různé typy smluv
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě
- CAS-VKO-003-ZV9-015 používá základní ekonomické pojmy, které jsou aktuálně diskutovány ve veřejném prostoru
- CSP-OSV-003-ZV9-009 využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí
- GEO-GEO-002-ZV9-012 uvede hlavní příčiny a důsledky aktuálních mezinárodních a regionálních konfliktů a příklady snah o jejich řešení
- INF-INF-001-ZV9-001 získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému
- INF-INF-001-ZV9-003 modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat
- INF-INF-001-ZV9-004 natrénuje model strojového učení
- INF-INF-002-ZV9-005 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen
- INF-INF-003-ZV9-010 v evidenci dat nastavuje zobrazení dat a používá funkce pro automatické zpracování dat s cílem řešit potřeby uživatelů
- INF-INF-004-ZV9-012 navrhne základní způsoby zabezpečení zařízení a systémů, se kterými pracuje, na základě posouzení rizik ztráty, poškození či zneužití dat
- JJK-CJA-001-ZV9-002 rozumí sledu instrukcí, které jsou sdělovány zřetelně a týkají se osvojovaných témat
- JJK-CJA-001-ZV9-004 rozumí hlavním myšlenkám krátkých psaných textů týkajících se každodenních témat
- JJK-CJA-001-ZV9-005 rozpozná téma a hlavní myšlenku mluveného projevu, který je pronášen zřetelně a týká se osvojovaných témat
- JJK-CJA-001-ZV9-007 používá konkrétní informace vyhledané v jednoduchých autentických materiálech, které se vztahují k jeho potřebám a zájmům
- JJK-CJL-001-ZV9-005 v komunikaci a při práci s textem využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího obohacování, včetně tvoření slov
- JJK-CJL-001-ZV9-006 porozumí stavbě textu a vytváří vlastní komunikáty s využitím znalostí skladby věty jednoduché, souvětí a textu
- JJK-CJL-001-ZV9-010 využívá elektronické prostředky a informační zdroje k tvorbě textu
- JJK-CJL-001-ZV9-012 diskutuje o komunikačních funkcích a o smyslu konkrétního textu
- JJK-CJL-001-ZV9-016 rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje
- JJK-CJL-001-ZV9-018 interpretuje literární díla a díla z oblasti dalších druhů umění
- JJK-CJL-001-ZV9-020 tvoří umělecký text podle svých schopností, reflektuje tvorbu uměleckého textu a z reflexe vyvozuje poznatky
- UAK-HTD-001-ZV9-004 užívá postupy divadelního umění a dramatické výchovy k prozkoumávání témat, situací a vztahů, poznávání sebe sama a jako prostředek sdělování jiným
- UAK-HTD-002-ZV9-007 při aktivním poslechu ve třídě se orientuje v hudebně výrazových prostředcích/kvalitách v rámci různých forem, hudebních žánrů a stylových epoch
- UAK-HTD-002-ZV9-008 využívá své znalosti a zkušenosti k vlastní interpretaci uměleckého díla a jeho základní analýze
- UAK-VFV-003-ZV9-002 formuluje názor na konkrétní umělecká díla a projevy kultury, zejména z oblasti vizuálního umění, filmu a audiovize
Průřezová témata
- PTP-UDR-000-ZV9-001 vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
- PTP-UDR-000-ZV9-002 prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
- PTP-UDR-000-ZV9-003 vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě
- PTS-RPS-000-ZV9-001 rozpoznává příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají
- PTS-ZSM-000-ZV9-001 rozezná a vysvětlí jak se konkrétní mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání společensky významného tématu
- PTS-ZSM-000-ZV9-002 rozezná hodnoty, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních, porovná je s hodnotami a postoji svého okolí a navrhne jak předcházet rizikům působení masových a síťových médií