rozezná a vysvětlí jak se konkrétní mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání společensky významného tématu
Komentář
Znalostní základ výsledku učení žák dosahuje v oborech Dějepis, Výchova k občanství, Český jazyk a literatura
Dosažením očekávaného výsledk učení si žák uvědomuje, že Média nabízejí témata k přemýšlení a zaujímání postoje spolu s perspektivou, kterou je na tato témata možné nahlížet. Uživatele médií přesvědčují a získávají na svou stranu argumenty (včetně argumentačních faulů), vyvoláváním emocí, manipulací. Očekávaný výsledek učení vede žáka k rozpoznávání užitých kontextů jako jednoho ze základních předpokladů kritického přístupu k mediálnímu působení.
Za sděleními, která média nabízejí, je možné spatřovat či odhalovat nejrůznější záměry, s nimiž byla zveřejněna. Tyto záměry je možné odhadovat z volby výrazových prostředků, výběru faktů a informací, prezentace postojů. Cílem očekávaného výstupu je kriticky vyhodnocovat možné záměry, které za konkrétními mediálními sděleními stojí.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- postupně nalézá (uvědomuje si), z kterých výrazových prostředků je sdělení sestaveno (jazyk, obraz, pohyb, hudba, bezprostřednost, stylizace a pod.)
- uvědomuje si, která témata se v mediálních sděleních nabízejí.
- hledá zdůvodnění, proč jsou svobodná média důležitá pro fungování demokratické společnosti.
- hledá možné záměry, které za volbou témat, kontextů a výrazových prostředků stojí.
- nachází možnosti vyjádření jiných záměrů tvůrčí volbou alternativ
Očekávané výsledky učení
Průřezová témata
- PTS-ZSM-000-ZV5-001 na základě vlastní zkušenosti uvede příklady, jak konzumace médií může ovlivnit jeho postoje nebo postoj jeho vrstevníků k určitému tématu
- PTS-ZSM-000-ZV5-002 na konkrétních příkladech uvádí, které informace a odkud nejčastěji přijímá, a vysvětluje, proč tomu tak je, a kriticky vyhodnocuje obsah, záměr a dopad těchto sdělení