rozezná a vysvětlí jak se konkrétní mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání společensky významného tématu
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozpozná společensky významné téma v mediálním sdělení
- rozpozná a na příkladu mediálního sdělení týkajícího se významného společenského tématu (válečný konflikt, klimatická změna a pod) vyhodnotí, zda obsahuje pouze fakta nebo zda obsahuje i postoje, názory
- rozpozná kontext, do něhož je významné společenské téma v mediálním sdělení zasazeno
- mediální sdělení kriticky vyhodnotí a určí, zda a jaké prostředky užívá k ovlivnění názoru na téma
- vyhledá si další zdroje, které se týkají konkrétního tématu a porovná je
- uvede příklad mediálního sdělení, které záměrně vyvolává emoce ohledně vnímání tématu
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Žáci připraví ve skupině dva pořady pro fiktivní „školní“ internetovou televizi. Jeden pořad bude zpravodajské povahy, druhý bude diskusní. Pořady budou skupiny žáků připravovat v alternativách pro různé skupiny uživatelů (veškerou dospělou populaci, vrstevníky, obyvatele konkrétního regionu apod.). Vždy po „odvysílání“ pořadu bude následovat společné vyhodnocení ve skupině, v němž budou žáci vyhodnocovat míru názorové/postojové neutrality zpráv a způsoby vyjadřování/ prosazování postojů v diskusním pořadu a odlišnosti v zarámování podle předpokládaného uživatele.
Popis ověřování
Učitel společně s žáky se zaměřuje na to, zda žák vhodně užívá výrazové prostředky informativní a komentativní.
Zadání pro žáka
Žáci připraví ve skupině přehled produktů a služeb, které nakupují na základě sledování profilů jejich oblíbených influencerů. Zároveň uvedou důvody, které je vedou k tomu, že svému oblíbenému influencerovi věří a napodobují ho v nejrůznějších aspektech svého chování a jednání. Žáci na konkrétních příkladech (po předchopzí domácí přípravě) ukazují jak se změnila reklama od dob jejich rodičů do současnosti.
Popis ověření
V diskusi žáci formulují důvody oblíbenosti influencerů, které pravidelně sledují a chovají se a jednaní často podle nich.