rozpoznává příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají
Komentář
Znalostní základ výsledku učení žák dosahuje v oboru Geografie, Výchova k občanství, Dějepis, Český jazyk a literatura, Chemie
Dosažení očekávaného výsledku učení vede k hlubšímu porozumění světu jako propojeného celku, kdy žák usiluje rovněž o porozumění své roli v propojeném světě. Je si vědom, že propojenost světa s sebou přináší řadu příležitostí, jako je např. cestování, rozvoj technologií, možnosti studia a práce, nové tradice atd., a současně i rizika, jako např. rostoucí spotřeba, bezpečnost v kyberprostoru aj. Žák posuzuje příležitosti a rizika ve vztahu k sobě i ke společnosti.
V rychle se měnícím a stálém více propojeném světě je pro člověka nezbytné porozumět fenoménům, které proměnu a propojenost světa provázejí. Pro mladé lidi je nezbytné uvažovat v tomto kontextu o svém budoucím životě, hledat pro sebe příležitosti a naději „v lepší svět“.
Výrazně přispívá k naplnění hodnotového rámce, a to všech jeho oblastí.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pojmenovává souvislosti mezi globalizací a různými aspekty svého života i života jiných lidí (např. oblékání, stravování, komunikace, bydlení, cestování, studium, zaměstnání, zájmy a volný čas, umění a kultura, tradice a zvyky).
- pozornost věnuje roli nových technologií v dnešním světě.
- na základě zažitých zkušeností a dění ve svém okolí a ve světě zkoumá výhody a nevýhody propojenosti dnešního světa. Na příkladech posuzuje, jak propojenost a vzájemná závislost ve světě ovlivňuje pozitivně i negativně životy lidí na různých místech světa a v různém socioekonomickém postavení.
- posuzuje, jaké příležitosti pro něj mohou pramenit z propojenosti světa a co naopak může být pro jeho život rizikem.
- posuzuje rovněž příležitosti a rizika plynoucí pro společnost, kdy může uvažovat na různých úrovních – obce, místního regionu