aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (osobní všestranné pohody)
KKP-WEL-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopni sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas
- naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky a žákyně jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby)
- komunikuji s žáky a žákyněmi s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně. Projevuji zájem o každého žáka a žákyni, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků
- vytvářím situace a prostředí, ve kterých žáci mají příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.)
- vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování
- zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce
- buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy)
- vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji s žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemnou pomoc
- přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků
- zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě)
- vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovních prostředí jako nedílnou součást vzdělávání
- výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze
- pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků
- v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o své duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita a dalších faktorech ovlivňujících pohodu)
- uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň
- efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy, výzdoba třídy - práce žáků, originalita, centra aktivit)
- nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: osobní naplnění
- pojmenuje význam sebehodnoty a postupně se učí, jak využívat vlastní potenciál
- pojmenovává, co ho baví, a ví, že dělat věci, které mu přinášejí radost, je v životě důležité
- reflektuje vlastní chování a jednání a jeho dopady
- uvede příklady využití vlastního potenciálu
komponenta: vlastní pohoda
- pojmenuje situace, které mu způsobují stres jsou pro něj stresové
- pojmenuje, co může v každodenním životě udělat, aby se cítil dobře / lépe
- zapojuje do svého života aktivity, které mu pomáhají cítit se lépe
komponenta: hledání podpory v případě potřeby
- orientuje se ve zdrojích podpory v blízkém i vzdálenějším okolí
- ví, jaké existují možnosti podpory (zdroje poznání: vlastní prožitek pomoci od jiných, zkušenost s poskytováním podpory, teoretická základna, dostupné aplikace)
- řekne si o pomoc – chápe důležitost psychologické pomoci a podpory
- ví, že všestranná pohoda (wellbeing) je jeho spoluzodpovědnost a je nutné na nÍ aktivně pracovat
komponenta: samostatnost, psychohygiena
- hledá rovnováhu mezi společenskými aktivitami a hodnotně tráveným osobním časem
- reflektuje, že duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické
- pojmenuje alespoň základní návyky vlastní psychohygieny v modelových situacích i běžném životě
- rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě
- aktivně odstraňuje případné stresory
Očekávané výsledky učení
Předcházející