aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (osobní všestranné pohody)

KKP-WEL-000-ZV9-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopni sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas 
  • naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky a žákyně jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby) 
  • komunikuji s žáky a žákyněmi s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně. Projevuji zájem o každého žáka a žákyni, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků 
  • vytvářím situace a prostředí, ve kterých žáci mají příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.) 
  • vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování 
  • zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce 
  • buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy) 
  • vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji s žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemnou pomoc 
  • přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků 
  • zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě) 
  • vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovních prostředí jako nedílnou součást vzdělávání 
  • výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze 
  • pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků 
  • v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o své duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita a dalších faktorech ovlivňujících pohodu) 
  • uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň 
  • efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy, výzdoba třídy - práce žáků, originalita, centra aktivit) 
  • nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení 

Hodnoty

  • Důstojný život pro všechny

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: osobní naplnění 

  • pojmenuje význam sebehodnoty a postupně se učí, jak využívat vlastní potenciál  
  • pojmenovává, co ho baví, a ví, že dělat věci, které mu přinášejí radost, je v životě důležité  
  • reflektuje vlastní chování a jednání a jeho dopady  
  • uvede příklady využití vlastního potenciálu 

komponenta: vlastní pohoda 

  • pojmenuje situace, které mu způsobují stres jsou pro něj stresové  
  • pojmenuje, co může v každodenním životě udělat, aby se cítil dobře / lépe  
  • zapojuje do svého života aktivity, které mu pomáhají cítit se lépe  

komponenta: hledání podpory v případě potřeby 

  • orientuje se ve zdrojích podpory v blízkém i vzdálenějším okolí  
  • ví, jaké existují možnosti podpory (zdroje poznání: vlastní prožitek pomoci od jiných, zkušenost s poskytováním podpory, teoretická základna, dostupné aplikace)  
  • řekne si o pomoc – chápe důležitost psychologické pomoci a podpory  
  • ví, že všestranná pohoda (wellbeing) je jeho spoluzodpovědnost a je nutné na nÍ aktivně pracovat 

komponenta: samostatnost, psychohygiena 

  • hledá rovnováhu mezi společenskými aktivitami a hodnotně tráveným osobním časem 
  • reflektuje, že duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické  
  • pojmenuje alespoň základní návyky vlastní psychohygieny v modelových situacích i běžném životě  
  • rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě 
  • aktivně odstraňuje případné stresory 

Očekávané výsledky učení