Na příkladech chemického složení a vlastností látek běžně užívaných v domácnosti zdůvodní možnosti a limity jejich využití.

Komentář:
Cílem tohoto vzdělávacího výstupu je postupné seznámení žáků s nejrůznějšími skupinami látek běžně se nacházejících v domácnosti a osvojení si dovedností, jež povedou k cílenému a bezpečnějšímu zacházení s těmito látkami. Žáci uvedou příklady rozpouštědel, která se běžně používají v domácnosti, rozliší jednotlivé typy rozpouštědel a rozhodnou o jejich použití v konkrétních situacích. Dále popíšou chemické složení a vlastnosti vybraných hnojiv a experimentálně ověří vliv jejich nadbytku a nedostatku na rostlinu. S ohledem na udržitelnost se seznámí s riziky nadužívání hnojiv v zemědělství. V rámci tohoto výstupu se také seznámí s pojmy silná a slabá kyselina, silná a slabá zásada, neutrální látka a pH. Pomocí experimentálně naměřených hodnot pH určí acidobazický charakter vybraných látek a současně využívají běžně dostupné indikátory pH k vizualizaci barevné změny doprovázející změnu pH roztoku přidáním jiné látky.
Výstup také rozvíjí schopnost vyhledávat informace v dostupných databázích, přehledech a aplikacích o vlastnostech aktivních látek a skupin aktivních látek obsažených v drogistických produktech. Žák popíše funkci aktivních látek a jejich vliv na organismus. S těmito informacemi dále pracuje s cílem zhodnotit klady a zápory jednotlivých produktů a při porovnání nezapomíná zohlednit ani aspekty přírodního či syntetického původu látek obsažených v produktu. Výstup současně cílí na vytvoření návyků správného zacházení, používání, skladování a likvidace těchto produktů. Podobně jako ostatní výstupy působí na objasnění důvodů užívání látek každodenní potřeby. Důraz je kladen i na zodpovědné zacházení s nimi na základě etiket.
Žáci se v neposlední řadě seznámí s chemickou podstatou koroze železných a měděných materiálů, jejími důsledky na kvalitu těchto materiálů a možnostmi ochrany.
Výstup cílí na propojení znalosti bezpečnosti práce a obecných možností a důvodů využití běžně dostupných látek s poznáním jejich chemického složení.