pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing)
KKP-WEL-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopni sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas
- naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky a žákyně jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby)
- komunikuji s žáky a žákyněmi s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně. Projevuji zájem o každého žáka a žákyni, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků
- vytvářím situace a prostředí, ve kterých žáci mají příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.)
- vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování
- zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce
- buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy)
- vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji s žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemnou pomoc
- přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků
- zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě)
- vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovních prostředí jako nedílnou součást vzdělávání
- výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze
- pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků
- v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o své duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita a dalších faktorech ovlivňujících pohodu)
- uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň
- efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy, výzdoba třídy - práce žáků, originalita, centra aktivit)
- nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: osobní naplnění
- pojmenuje vlastní potřeby ve vztahu k osobnostnímu rozvoji
- na modelových situacích představí pojem všestranná pohoda – wellbeing
komponenta: vlastní pohoda
- pojmenuje, kdy se cítí dobře a kdy ne
- reflektuje, které aspekty mají na jeho pociťovaný stav pocity vliv
komponenta: hledání podpory v případě potřeby
- vyhledává podporu u lidí, kterým důvěřuje
- ví, na koho ze školy se může se svými problémy obracet, nestydí se si říci o pomoc
komponenta: samostatnost, psychohygiena
- popíše důležitost mít chvíle jen pro sebe určené ke kvalitně trávenému samostatnému času
- zkouší různé postupy a aktivity, které vedou ke zklidnění, zlepšení nálady
- reflektuje, co je mu příjemné a co mu pomáhá
- rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě a uvědomuje si důležitost předcházení stresorům
Očekávané výsledky učení
Následující