pracuje s jedinečností vlastní osobnosti
KKP-SEB-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- přispívám k vytváření osobních plánů rozvoje pro žáky, ve kterých si stanovují krátkodobé a dlouhodobé cíle
- poskytuji pravidelnou zpětnou vazbu a podporu při dosahování cílů a upřesňování jejich seberozvojových plánů
- vedu s žákem debaty o tom, jak se mu daří využívat to, co se naučil v OSEV – tematika poznání sebe samotného
- začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst (umožním žákům psát deníky, reflektovat na své zkušenosti a sdílet své myšlenky v diskusích ve třídě, zaznamenávat seberozvoj do kompetenčních kruhů, map pokroku)
- nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností, možnost nahlížet na téma nadoborově, různými metodami jej poznávat)
- poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama (kým jsou, kým by chtěli být-kam se mohou posunout, kým by být nechtěli, kam patří, jak působí na ostatní lidi a prostředí)
- pomáhám žáků poznávat své zájmy, schopnosti a hodnoty (zaměřuji se na propojení témat výuky či dovedností a postojů z učení)
- debatuji s žáky o budoucnosti (kariéra, životní cesta, vize, plány)
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu
- učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů)
- poskytuji podporu při organizaci projektů a činností, aby si žáci osvojili dovednosti samostatné i skupinové práce
- poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy
- pracuji s žáky tak, aby chápali, že jejich schopnosti, dovednosti a zájmy spolu souvisí
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: sebepojetí
- vlastními slovy popíše své vlastnosti, temperament i výrazné rysy osobnosti
- váží si vlastní jedinečnosti (osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter; vrozené předpoklady, osobní potenciál)
- promítá vlastní jedinečnost do modelových situací
- vysvětlí, proč je důležité mít pozitivní vztah sám k sobě
- pojmenuje, jak na své osobnosti může pracovat
- popisuje představu ideální budoucnosti (uvědomění si vlastního já i okolního světa, společenství lidí apod.)
- nachází vstřícný postoj k sobě samotnému (akcentuje, že se vše netočí jen kolem jeho osoby)
- pracuje na aktivním rozvoji své osobnosti (rozvoj jednotlivých složek)
- odpovídá na otázku: Kdo jsem já? (využívá různých úhlů pohledu)
komponenta: seberegulace, sebeorganizace
- uvědomuje si odpovědnost sebe samého za svůj osobnostní rozvoj
- reguluje své chování a emoce jak v pozitivních, tak v méně komfortních situacích
komponenta: sebereflexe, sebeřízení
- pojmenuje své silné a slabší stránky
- reflektuje své jednání a chování, rozhodnutí a jejich následky
- ovládá vlastní chování
- rozpozná, kdy je třeba se přizpůsobit novým situacím a kontextům (aktivně pracuje na svém sebeřízení)
komponenta: sebevědomí
- rozhoduje se samostatně a svá rozhodnutí zdůvodní
- vyhledává konstruktivní zpětnou vazbu, která mu pomáhá v osobním rozvoji
- popíše své ideální já (jak k němu směřuje)
- důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti (zkouší je i v nových situacích a za jiných okolností využít)
- je ochoten zkoušet nové věci
- popíše své ideální já (jaký bych chtěl být), reálné já (jaký jsem), požadované já (jaký bych měl být), nechtěné já (kým nechci být)
- důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti, které měl možnost dříve vyzkoušet a zkouší je i v nových situacích a kontextech