poznává jedinečnost vlastní osobnosti
KKP-SEB-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst (umožním žákům psát deníky, reflektovat na své zkušenosti a sdílet své myšlenky v diskusích ve třídě, zaznamenávat seberozvoj do kompetenčních kruhů, map pokroku)
- nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností, možnost nahlížet na téma nadoborově, různými metodami jej poznávat)
- poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama (kým jsou, kým by chtěli být-kam se mohou posunout, kým by být nechtěli, kam patří, jak působí na ostatní lidi a prostředí)
- pomáhám žáků poznávat své zájmy, schopnosti a hodnoty (zaměřuji se na propojení témat výuky či dovedností a postojů z učení)
- debatuji s žáky o budoucnosti (kariéra, životní cesta, vize, plány)
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu
- učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů)
- poskytuji podporu při organizaci projektů a činností, aby si žáci osvojili dovednosti samostatné i skupinové práce
- poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: sebepojetí
- vlastními slovy popíše své vlastnosti, temperament i výrazné rysy osobnosti
- na základě svých zkušeností identifikuje své silné a slabé stránky
- popíše své zájmy
- stanovuje si jednoduché cíle pro rozvoj svých silných i slabých stránek
- identifikuje své zájmy, cíle a hodnoty a používá je k určení směru svého osobního růstu (vrůstání do společnosti)
- promítá sebepojetí do jednání v modelových situací
komponenta: seberegulace, sebeorganizace
- předvídá své chování a emoce v běžných situacích
- zvažuje své reakce na chování a emoce druhých
komponenta: sebereflexe, sebeřízení
- ve vztahu ke svým vrstevníkům popíše, v čem je stejný a v čem jiný
- zkouší nahlédnout své chování z pohledu druhých
komponenta: sebevědomí
- diskutuje, jak by se v kterých situacích rozhodl (a proč)
- vyhledává konstruktivní zpětnou vazbu, která mu pomáhá v osobním rozvoji
- důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti
- je ochoten zkoušet nové věci (prožitek úspěchu vdané činnosti, aktivitě)