reaguje na výtvarné umělecké dílo a umělecký film prostřednictvím slova, pohybu, zvuku či jiných nonverbálních prostředků
Komentář
Je důležité, aby měl žák opakovanou příležitost si vyzkoušet, že slova nejsou jediným prostředkem, kterým může svůj prožitek a pochopení výtvarného nebo filmového uměleckého díla vyjádřit. Různými prostředky lze ještě více zdůraznit různé stránky a významy díla, které žák objevil.
Prožitek a pochopení díla je sice subjektivní záležitost, ale lze ho sdílet a komunikovat s ostatními. Na základě této komunikace se prožitek a pochopení prohlubuje, „usazuje se” a je cenným zdrojem sebereflexe ve tvůrčí rovině i mimo ni. Tento proces může být obtížné verbalizovat, proto je možné využít specifické vyjadřovací prostředky jednotlivých druhů umění. Současně se tak můžeme „pohybovat“ napříč uměleckými obory a vytvářet účinné mezipředmětové vztahy. Zásadní je ovšem žáky do ničeho nenutit, nechat jim prostor a čas, aby případně sami objevili to, co je pro ně podstatné, a sami našli cestu, jak se o svém prožitku podělit s ostatními.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- transformuje svůj zážitek do vlastních tvůrčích aktivit, na výtvarné a filmové umělecké dílo reaguje:
- krátkým textovým vzkazem nebo básní
- fotografií, která vzbuzuje asociace s dílem, nebo může vybrat k dílu fotografii odpovídajícího prostředí (např. u instalace)
- převedením díla do zvukové podoby
- pohybovou improvizací, využitím prvků performance
- obrazovou tvorbou (kresbou, malbou apod.)