využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce
KDI-RES-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- vedu žáky k samostatnému využívání digitálních technologií v konkrétních výukových situacích
- vedu je ke sdílení možností, kde a jak využít digitální technologie, k diskuzím a společnému hodnocení přínosů a rizik využití digitálních technologií v dané situaci
- vytvářím podmínky pro realizaci skupinových i individuálních projektů a využití digitálních technologií v nich, poskytuji tím žákům příležitost k tvůrčímu a inovativnímu využívání digitálních technologií při stanovení záměru projektu, hledání postupů a variant řešení, vyhodnocování výsledků a dopadů projektu
- vybírám do výuky aktivity, ve kterých mají žáci příležitost seznamovat se s pro ně novými digitálními technologiemi a nalézat pro sebe vhodné strategie, jak se vyrovnat s vývojem technologií a stálou potřebou rozvíjet digitální dovednosti
Hodnoty
- Podporující technologie
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: bezpečné situace v digitálním prostředí
- navrhuje různé postupy k řešení vybraných problémů pomocí digitálních technologií, běžné technické problémy sám vyřeší nebo si najde návod na jejich vyřešení
komponenta: využití digitálních nástrojů k inovaci procesů a produktů
- využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zefektivnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
komponenta: držet krok s vývojem digitálních technologií
- hodnotí možnosti a využívá příležitosti, které nabízejí nové digitální technologie pro školní i mimoškolní práci
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Související
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-001-ZV9-002 vytvoří model, kterým popíše přeměny látek v lidském těle
- CAP-CHE-002-ZV9-007 analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
- CAP-CHE-002-ZV9-008 schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
- CAP-CHE-002-ZV9-009 vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
- CAP-CHE-003-ZV9-011 zhodnotí využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti
- CAP-CHE-003-ZV9-012 volí vhodné postupy/metody pozorování, demonstrace, experimenty, záznamy, zpracování a prezentace výsledků
- CAP-CHE-003-ZV9-013 s pomocí různých informačních zdrojů ilustruje rozmanitost chemie a reflektuje aktuální dění v tomto vědním oboru
- CAP-CHE-003-ZV9-014 popíše energetické změny chemických reakcí s využitím modelu koloběhu uhlíku
- CAP-CHE-003-ZV9-015 zmapuje a objasní spojitost mezi chemickými provozy a kvalitou životního prostředí v místě svého bydliště a zhodnotí jejich vliv na vlastní život
- CAP-FYZ-003-ZV9-008 na základě vlastních experimentů popíše vznik, vlastnosti a šíření zvuku; fyzikální vlastnosti zvuku dá do souvislosti s hudebním pohledem na zvuk
- CAP-FYZ-005-ZV9-014 s využitím informací z různých vhodných zdrojů ilustruje, že Země je součást komplexní struktury vesmíru, a popíše, jak vesmír Zemi ovlivňuje
- CAP-PRI-002-ZV9-006 podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření
- CAP-PRI-002-ZV9-010 zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů
- CAS-DEJ-001-ZV9-010 vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví, ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně umělé inteligence
- CAS-VKO-001-ZV9-004 zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády
- CAS-VKO-002-ZV9-006 prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění
- CAS-VKO-002-ZV9-007 pracuje s ukázkami konkrétních právních textů, jako je Ústava ČR, zákony, různé typy smluv
- CAS-VKO-002-ZV9-009 prozkoumá činnost státní správy a samosprávy při řešení životních situací občana a při řešení lokálních výzev a problémů
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě
- CAS-VKO-002-ZV9-012 iniciuje společensky prospěšnou akci a zapojuje se do ní
- CAS-VKO-003-ZV9-013 rozhoduje v modelových situacích o řešení životních potřeb s ohledem na rodinný a osobní rozpočet
- CSP-TCH-002-ZV9-003 zvládá základní údržbu a jednoduché opravy základního technického vybavení domácnosti v modelových situacích, porovnává možnosti vybavení domácnosti
- CSP-TCH-002-ZV9-004 užívá vybrané nářadí, techniku a moderní technologie při péči o zahradu nebo zeleň v interiéru za dodržení zásad hygieny a bezpečnosti práce
- CSP-TCH-003-ZV9-005 využívá konstrukční dovednosti v modelových situacích, sestaví a upraví přiměřeně složitou konstrukci, model či robotické zařízení za dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce
- GEO-GEO-001-ZV9-001 kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
- GEO-GEO-001-ZV9-002 využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat za účelem řešení reálných problémů
- GEO-GEO-001-ZV9-003 využívá geografické myšlení a způsoby poznávání jevů a procesů k identifikaci příčin a důsledků časoprostorových změn míst a regionů
- INF-INF-002-ZV9-007 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné
- INF-INF-003-ZV9-008 posoudí účel a užitečnost informačních systémů, které používá
- INF-INF-003-ZV9-009 pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy
- INF-INF-003-ZV9-010 v evidenci dat nastavuje zobrazení dat a používá funkce pro automatické zpracování dat s cílem řešit potřeby uživatelů
- INF-INF-004-ZV9-011 vybírá pro své potřeby hardware, software a způsob připojení digitálních zařízení do sítě na základě porozumění jejich vlastnostem
- JJK-CJA-001-ZV9-004 rozumí hlavním myšlenkám krátkých psaných textů týkajících se každodenních témat
- JJK-CJA-002-ZV9-008 vyjadřuje ústně i písemně myšlenky týkající se osvojovaných témat
- JJK-CJA-002-ZV9-010 napíše krátký jednoduchý text týkající se osvojovaných témat
- JJK-CJA-003-ZV9-014 požádá ústně i písemně o pomoc, radu nebo instrukci a na podobné požadavky reaguje
- JJK-CJL-001-ZV9-010 využívá elektronické prostředky a informační zdroje k tvorbě textu
- JJK-CJL-001-ZV9-014 aplikuje při tvorbě textu a infografiky základní pravidla typografie
- MJA-MAT-001-ZV9-001 řeší problémy se zlomky v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-001-ZV9-002 využívá k řešení problému desetinná čísla, procenta, mocniny a odmocniny v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-001-ZV9-003 využívá k řešení problémů záporná čísla
- MJA-MAT-002-ZV9-004 využívá k odhadu, měření a porovnávání nestandardní a standardní jednotky délky, obsahu a objemu
- MJA-MAT-002-ZV9-005 využívá metrické vlastnosti útvarů k řešení problému v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-002-ZV9-006 řeší problémy s časovými údaji v kontextu reálných situací
- MJA-MAT-003-ZV9-007 rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastnosti k řešení problémů
- MJA-MAT-003-ZV9-008 skládá a rozkládá tělesa
- MJA-MAT-003-ZV9-009 konstruuje množiny bodů daných vlastností
- MJA-MAT-004-ZV9-010 interpretuje a vytváří různě graficky prezentovaná data
- MJA-MAT-004-ZV9-011 vypočítá a interpretuje základní charakteristiky souboru dat
- MJA-MAT-005-ZV9-015 řeší reálné problémy pomocí poměru, úměry a procent
- MJA-MAT-005-ZV9-016 modeluje reálné problémy pomocí výrazů, upravuje je a vyhodnocuje
- MJA-MAT-005-ZV9-017 řeší reálné problémy pomocí rovnic a nerovnic
- UAK-HTD-001-ZV9-004 užívá postupy divadelního umění a dramatické výchovy k prozkoumávání témat, situací a vztahů, poznávání sebe sama a jako prostředek sdělování jiným
- UAK-HTD-003-ZV9-010 popíše různé formy a podoby živého umění a kultury, kulturních institucí, událostí a tradic na regionální, národní i celosvětové úrovni
- UAK-VFV-001-ZV9-004 spravuje portfolio vlastní tvorby a digitální databanku uměleckých děl pro inspiraci a využití ve své další tvorbě
- UAK-VFV-001-ZV9-005 realizuje tvůrčí záměr v oblasti filmu a audiovize s využitím vhodných oborových pojmů a zařízení
- UAK-VFV-002-ZV9-005 popíše a podle zvolených kritérií utřídí výtvarná a architektonická díla a inspirační zdroje
Průřezová témata
- PTP-UDR-000-ZV9-001 vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
- PTP-UDR-000-ZV9-002 prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
- PTP-UDR-000-ZV9-003 vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě
- PTS-DEM-000-ZV9-002 kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo při žákovské iniciativě a formuluje návrhy podporující demokratické procesy
- PTS-RPS-000-ZV9-001 rozpoznává příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají