vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
Komentář
Znalostní základ výsledku učení žák dosahuje v oboru Geografie, Přírodopis, Dějepis, Člověk, zdraví a bezpečí.
Očekávaný výsledek učení vyjadřuje schopnost žáka porozumět tomu, že je nezbytné promýšlet, jaký bude vývoj prostředí (na různých úrovních – od místní po globální) v budoucnosti, ale že zároveň nelze vše přesně naplánovat a předpovědět. Žák by měl porozumět tomu, proč je potřeba uplatňovat princip předběžné opatrnosti, jaké jsou příčiny nejistot v předpovědích budoucího vývoje (např. zpoždění mezi příčinou a následkem, velký dopad původně malých zásahů do prostředí) a naučit se s nimi pracovat a vyrovnávat.
Očekávaný výsledek učení zahrnuje schopnost uvažovat (na základě chápání vztahů mezi příčinami a následky) o budoucím vývoji a pracovat a vyrovnávat se s pravděpodobnostním charakterem vývoje, nejistotami a omezenou předvídatelností. Směřuje k pochopení křehkosti a nepředvídatelnosti současného světa a v důsledku k důležitosti opatrného a promyšleného zasahování do okolního prostředí.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- nalezne nejprve jednoduché příklady situací, u kterých neumíme přesně předpovědět jejich budoucí vývoj (např. předpověď počasí, dopravní situace), a následně komplexnější příklady týkající se životního prostředí (např. environmentální důsledky změn hospodářského využívání krajiny, skladby lesa, používání DDT, freonů, spalování fosilních paliv apod.)
- na nalezených příkladech pojmenovává některé příčiny omezené předvídatelnosti a nejistot scénářů budoucího vývoje
- seznámí se s principem předběžné opatrnosti a diskutuje možnosti jeho uplatnění
- aplikuje získané poznatky na vybrané aktuální situace a problémy (např. dopady klimatické změny a možné reakce na ni v lokálním i globálním měřítku)
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-002-ZV9-007 analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
- CAP-CHE-002-ZV9-008 schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
- CAP-CHE-002-ZV9-009 vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
- CAP-CHE-003-ZV9-015 zmapuje a objasní spojitost mezi chemickými provozy a kvalitou životního prostředí v místě svého bydliště a zhodnotí jejich vliv na vlastní život
- CAP-FYZ-002-ZV9-003 pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh
- CAP-FYZ-002-ZV9-007 ilustruje roli energie v běžném životě a kvalitativně i kvantitativně s ní pracuje, včetně finanční stránky
- CAP-PRI-002-ZV9-005 vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-002-ZV9-006 podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření
- CAP-PRI-002-ZV9-008 prozkoumá fungování prostředí jako systémů, určí v nich významné prvky a vztahy mezi nimi a navrhne, jak s nimi udržitelně nakládat
- CAP-PRI-003-ZV9-012 zhodnotí význam DNA pro jedince, výhody a rizika jejího pozměňování
- CAP-PRI-004-ZV9-016 reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů
- CAP-PRI-005-ZV9-019 objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu
- CAP-PRI-005-ZV9-020 s využitím časové osy a informačních zdrojů posuzuje události v historii Země (včetně vymírání v současnosti) a dokládá je na příkladech hornin a zkamenělin
- CAS-DEJ-001-ZV9-006 zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 hodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými změnami v dějinách
- CZB-VZB-004-ZV9-015 uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí
- CZB-VZB-004-ZV9-016 aplikuje zásady bezpečného chování při antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje
- GEO-GEO-001-ZV9-001 kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
- GEO-GEO-001-ZV9-002 využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat za účelem řešení reálných problémů
- GEO-GEO-001-ZV9-003 využívá geografické myšlení a způsoby poznávání jevů a procesů k identifikaci příčin a důsledků časoprostorových změn míst a regionů
- GEO-GEO-002-ZV9-004 zdůvodní prostorové a časové rozložení příjmu slunečního záření jakožto zdroje energie i rizika pro přírodní procesy a lidské aktivity
- GEO-GEO-002-ZV9-005 zdůvodní prostorové a časové rozložení pohybu vzduchu a vody jako příležitosti i rizika pro přírodu a společnost
- GEO-GEO-002-ZV9-007 interpretuje prostorové uspořádání půd a bioty a jejich změny jako výsledek společného působení klimatu, reliéfu a lidských aktivit
- GEO-GEO-002-ZV9-010 zhodnotí faktory ovlivňující zaměření, rozmístění a územní dopad ekonomických aktivit a jejich vliv na vyspělost míst a regionů
- GEO-GEO-002-ZV9-011 na základě porozumění průběhu a příčinám globalizace demonstruje její pozitivní i negativní důsledky na přírodu a společnost v různých místech a regionech
- GEO-GEO-002-ZV9-012 uvede hlavní příčiny a důsledky aktuálních mezinárodních a regionálních konfliktů a příklady snah o jejich řešení
- GEO-GEO-004-ZV9-017 vysvětlí na základě pozorování změn míst a regionů vzájemnou provázanost potřeb jedince, společnosti a životního prostředí a jejich vliv na udržitelnost života na Zemi
- GEO-GEO-004-ZV9-018 uplatní na základě porozumění základní principy udržitelnosti v různém prostorovém a časovém kontextu
Klíčové kompetence
- KDI-DAT-000-ZV9-001 data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky
- KDI-RES-000-ZV9-001 využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce
- KOB-ODP-000-ZV9-001 přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí
- KOB-PCP-000-ZV9-001 účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých
- KPP-ZDR-000-ZV9-001 získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho či blízkého okolí
- KRP-KRP-000-ZV9-001 kriticky hodnotí informace z různých zdrojů
- KRP-RPS-000-ZV9-001 reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení
- KRP-VED-000-ZV9-001 analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání