prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
Komentář
Znalostní základ výsledku učení žák dosahuje v oboru Geografie, Přírodopis, Chemie, Fyzika, Informatika, Dějepis
Dosažení očekávaného výsledku učení umožní žákovi porozumět vzájemné provázanosti mezi přírodovědným a společenskovědním pohledem na klimatickou změnu.
Klimatická změna je fenomén, k jehož porozumění je potřeba propojovat poznatky z různých oborů (přírodovědnou podstatu problému s jeho společenskými příčinami a dopady). Žák by měl dokázat uvést konkrétní příklady vlivu klimatické změny na události ve světě, ale i v jeho okolí. Měl by umět vysvětlit, jak s klimatickou změnou sám souvisí a jak klimatická změna ovlivňuje či může ovlivnit jeho životní styl. OVU rozvíjí schopnost žáka myslet celostně (holisticky), v souvislostech a vzájemných vztazích. Celostní myšlení je jedním z předpokladů odpovědného občanského chování.
Naplnění výsledku učení předpokládá tematický přístup, tj. např. vytvoření provázaného tematického celku “Klimatická změna”, na kterém se podílí více učitelů. Tematický celek by měl mít dlouhodobější charakter a měl by poskytovat prostor pro diskuse a samostatnou práci žáka (např. k vyhledávání informací k dílčím otázkám, které ho zajímají a sám je navrhne). Tematický celek může dále zahrnovat např. terénní sběr dat, práci s různými informačními zdroji (např. AI, besedy s odborníky, práci s texty, filmy atd.).
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- diskutuje o tom, co již sám ví o klimatické změně a co by se chtěl ještě dozvědět
- na základě podnětů z předchozí diskuse vyhledává informace a získává nové poznatky o klimatické změně, jejích příčinách, projevech, možných důsledcích a řešeních
- uvádí příklady a diskutuje souvislosti mezi vlastním životním stylem, životem společnosti, ekonomickou činností a klimatickou změnou
- diskutuje různá mitigační a adaptační opatření a porovnává jejich dosažitelnost a účinnost v různém kontextu
- pomocí badatelských postupů zkoumá příčiny, projevy či účinnost různých opatření na řešení klimatické změny v konkrétním prostředí
- na základě práce s médii či průzkumem v komunitě zjišťuje a vyhodnocuje názory veřejnosti na klimatickou změnu či konkrétní mitigační či adaptační opatření
- zkoumá argumentaci používanou v různých sděleních o klimatické změně (např. v médiích), na konkrétních případech pak rozpoznává interpretační a argumentační postupy či účelové využívání informací (např. rozezná, zda autoři odkazují na primární data, zda jsou jejich zdroje publikovány ve vědeckých časopisech), vysvětlí, v čem se rozebíraná sdělení odchylují od stavu poznání, rozlišuje zda jsou publikované scénáře, argumenty či závěry postaveny na vědeckých důkazech či zda jde o zavádějící a odborně problematická tvrzení
- reflektuje průběžně postup své práce, ale i vlastní názor na diskutovaná témata, celkové porozumění problému
- v průběhu práce naslouchá ostatním a vyjadřuje a emoce, které v něm klimatická změna vyvolává
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-002-ZV9-007 analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
- CAP-CHE-002-ZV9-008 schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
- CAP-CHE-002-ZV9-009 vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
- CAP-CHE-002-ZV9-010 vysvětlí význam pedosféry a litosféry jako zdroje obživy, surovin a životního prostředí organismů včetně člověka
- CAP-CHE-003-ZV9-011 zhodnotí využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti
- CAP-CHE-003-ZV9-015 zmapuje a objasní spojitost mezi chemickými provozy a kvalitou životního prostředí v místě svého bydliště a zhodnotí jejich vliv na vlastní život
- CAP-FYZ-002-ZV9-006 představí formy a přeměny energie v každé oblasti fyziky, se kterou se setkává, a ukáže také využití souvislosti různých forem energie v různých oblastech fyziky
- CAP-FYZ-002-ZV9-007 ilustruje roli energie v běžném životě a kvalitativně i kvantitativně s ní pracuje, včetně finanční stránky
- CAP-PRI-002-ZV9-009 objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 hodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými změnami v dějinách
- GEO-GEO-001-ZV9-001 kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
- GEO-GEO-001-ZV9-002 využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat za účelem řešení reálných problémů
- GEO-GEO-001-ZV9-003 využívá geografické myšlení a způsoby poznávání jevů a procesů k identifikaci příčin a důsledků časoprostorových změn míst a regionů
- GEO-GEO-002-ZV9-004 zdůvodní prostorové a časové rozložení příjmu slunečního záření jakožto zdroje energie i rizika pro přírodní procesy a lidské aktivity
- GEO-GEO-002-ZV9-005 zdůvodní prostorové a časové rozložení pohybu vzduchu a vody jako příležitosti i rizika pro přírodu a společnost
- GEO-GEO-002-ZV9-007 interpretuje prostorové uspořádání půd a bioty a jejich změny jako výsledek společného působení klimatu, reliéfu a lidských aktivit
- GEO-GEO-002-ZV9-011 na základě porozumění průběhu a příčinám globalizace demonstruje její pozitivní i negativní důsledky na přírodu a společnost v různých místech a regionech
- GEO-GEO-004-ZV9-017 vysvětlí na základě pozorování změn míst a regionů vzájemnou provázanost potřeb jedince, společnosti a životního prostředí a jejich vliv na udržitelnost života na Zemi
- GEO-GEO-004-ZV9-018 uplatní na základě porozumění základní principy udržitelnosti v různém prostorovém a časovém kontextu
- INF-INF-001-ZV9-001 získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému
- INF-INF-001-ZV9-003 modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat
Klíčové kompetence
- KDI-DAT-000-ZV9-001 data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky
- KDI-RES-000-ZV9-001 využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce
- KDI-SDO-000-ZV9-001 účelně a uvážlivě sdílí data a informace v digitálním prostředí s cílem osobního růstu, podpory školní či zájmové komunity nebo za účelem týmové práce na školních projektech
- KOB-ODP-000-ZV9-001 přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí
- KOB-UDR-000-ZV9-001 uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje
- KOB-ZPS-000-ZV9-001 zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických
- KPP-NAP-000-ZV9-001 využívá příležitosti a výzvy pro rozvoj v různých oblastech vlastního života
- KPP-ZDR-000-ZV9-001 získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho či blízkého okolí
- KRP-BAD-000-ZV9-001 navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému
- KRP-KRP-000-ZV9-001 kriticky hodnotí informace z různých zdrojů
- KRP-RPS-000-ZV9-001 reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení
- KRP-VED-000-ZV9-001 analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání