navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uvede příklady nerovností ve společnosti
- vyjádří, proč je důležité podporovat rovné příležitosti pro všechny
- uvede nápady, jak by bylo možné snížit nebo odstranit nerovnosti ve třídě či škole, o nichž si uvědomil, že existují
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Žák staví na svém porozumění a reflektování rozmanitosti mezi lidmi, kulturami a místy ve světě. Zamýšlí se nad příklady, kdy je nějaká skupina lidí ve společnosti zvýhodněná či preferovaná a jiná skupina naopak znevýhodněná. Příklady si mohou vybavovat na základě vlastních zážitků či jim k tomu může pomoci např. krátké video Hurá do školy![1], které zobrazuje nerovné příležitosti dětí ve vzdělávání.
Seznámí se s příběhy některých lidí, kteří jsou vystaveni nerovnostem (národnostním, věkovým, genderovým, ekonomickým atd.). Žák může sám takové příběhy lidí vyhledat. Inspirativní pro něj může být kampaň Jako Ty[2]realizovaná organizací Meta, kde na webových stránkách najde několik videospotů, v nichž vystupují mladí lidé s různými kořeny. Dále může najít zajímavé příběhy Romů na webu organizace Romea[3]. S příběhy lidí s mentálním hendikepem či příběhy seniorů se může seznámit na webu spolku Inventura[4], který například pro vzdělávací účely vytvořil videospoty Robert[5], Dáša[6] a Šárka a Tereza[7]. Diskutuje o tom, co nerovnost znamená nejen pro samotné lidi v nerovném postavení, ale i pro společnost.
Příběhy různých lidí pro ně mohou být inspirací, jak prozkoumat nerovnosti ve svém okolí a svém každodenním životě. Mohou začít přímo ve škole a zajímat se o to, v čem a za jakých okolností se projevuje nerovnost. Zažívají nerovnost mezi holkami a kluky? Jakou roli hraje národnost či mateřský jazyk žáků? Jak se mají v jejich škole žáci s nějakým zdravotním znevýhodněním? Může si každý dovolit jet na školu v přírodě? Děje se ve třídě či ve škole něco, co považují za nespravedlivé? Pokud odhalí nějaké nerovnosti, vedou diskuzi o tom, co je jejich příčinou, a jak by se dala zajistit rovnost.
Popis ověřování
Žák zkoumá nerovnosti prostřednictvím třídního projektu či tematické výuky. Proces zjišťování, vyhodnocování a navrhování opatření směřujících k rovným příležitostem přispívá k utváření jeho postojů. Učitel pozoruje, zda dochází k nějakému posunu ve vnímání nerovností.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=6GXBRRx24ds&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[2] https://jakoty.cz/zapoj-se/#
[5] https://www.youtube.com/watch?v=K3tD1dPrVNw&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[6] https://www.youtube.com/watch?v=KTui2M3tm0s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni
[7] https://www.youtube.com/watch?v=umzEmdQVkgk&t=13s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni