navrhuje, jak posilovat rovné příležitosti a soudržnost společnosti ve svém okolí i ve světě

PTS-RPS-000-ZV9-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvede příklady nerovností ve společnosti
  • vyjádří, proč je důležité podporovat rovné příležitosti pro všechny
  • uvede nápady, jak by bylo možné snížit nebo odstranit nerovnosti ve třídě či škole, o nichž si uvědomil, že existují

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Žák staví na svém porozumění a reflektování rozmanitosti mezi lidmi, kulturami a místy ve světě. Zamýšlí se nad příklady, kdy je nějaká skupina lidí ve společnosti zvýhodněná či preferovaná a jiná skupina naopak znevýhodněná. Příklady si mohou vybavovat na základě vlastních zážitků či jim k tomu může pomoci např. krátké video Hurá do školy![1], které zobrazuje nerovné příležitosti dětí ve vzdělávání.

Seznámí se s příběhy některých lidí, kteří jsou vystaveni nerovnostem (národnostním, věkovým, genderovým, ekonomickým atd.). Žák může sám takové příběhy lidí vyhledat. Inspirativní pro něj může být kampaň Jako Ty[2]realizovaná organizací Meta, kde na webových stránkách najde několik videospotů, v nichž vystupují mladí lidé s různými kořeny. Dále může najít zajímavé příběhy Romů na webu organizace Romea[3]. S příběhy lidí s mentálním hendikepem či příběhy seniorů se může seznámit na webu spolku Inventura[4], který například pro vzdělávací účely vytvořil videospoty Robert[5], Dáša[6] a Šárka a Tereza[7]. Diskutuje o tom, co nerovnost znamená nejen pro samotné lidi v nerovném postavení, ale i pro společnost.

Příběhy různých lidí pro ně mohou být inspirací, jak prozkoumat nerovnosti ve svém okolí a svém každodenním životě. Mohou začít přímo ve škole a zajímat se o to, v čem a za jakých okolností se projevuje nerovnost. Zažívají nerovnost mezi holkami a kluky? Jakou roli hraje národnost či mateřský jazyk žáků? Jak se mají v jejich škole žáci s nějakým zdravotním znevýhodněním? Může si každý dovolit jet na školu v přírodě? Děje se ve třídě či ve škole něco, co považují za nespravedlivé? Pokud odhalí nějaké nerovnosti, vedou diskuzi o tom, co je jejich příčinou, a jak by se dala zajistit rovnost.

Popis ověřování

Žák zkoumá nerovnosti prostřednictvím třídního projektu či tematické výuky. Proces zjišťování, vyhodnocování a navrhování opatření směřujících k rovným příležitostem přispívá k utváření jeho postojů. Učitel pozoruje, zda dochází k nějakému posunu ve vnímání nerovností.

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=6GXBRRx24ds&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni

[2] https://jakoty.cz/zapoj-se/# 

[3] https://romea.cz/ 

[4] https://inventura.org/cz 

[5] https://www.youtube.com/watch?v=K3tD1dPrVNw&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni 

[6] https://www.youtube.com/watch?v=KTui2M3tm0s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni

[7] https://www.youtube.com/watch?v=umzEmdQVkgk&t=13s&ab_channel=%C4 %8Clov%C4 %9Bkvt%C3 %ADsni