rozezná hodnoty, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních, porovná je s hodnotami a postoji svého okolí a navrhne jak předcházet rizikům působení masových a síťových médií
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozezná hodnotové soudy, stereotypy a předsudky obsažené v různých mediálních sděleních
- vyhodnotí v promluvách lidí ze svého okolí, jaké vykazují názory, postoje, stereotypy, a srovnává je s hodnotami, postoji a stereotypy prezentovanými v médiích, která tito lidé užívají
- navrhne způsoby, jak předcházet rizikům působení masových a síťových médií v různých situacích
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Způsob ověřování - pOHLED GENDERUI - KONZULTOVAT
Zadání pro žáka
Žáci obdrží dvě reklamy, ve kterých je vyobrazena žena, a dvě reklamy, ve kterých je vyobrazen muž . K tomu zároveň žáci dostanou pracovní list s otázkami, vztahujícími se k obsahu a formě reklam. Otázky budou zaměřeny na hledání možných stereotypů ve vnímání obrazu muže a ženy v reklamě. Žáci poté pracují ve skupinách. Otázky v pracovním listu např.: Liší se produkty, na které je reklama, v níž vystupuje žena/muž? V jakých sociálních rolích (rodič, zaměstnanec, sportovec atd.) vystupují v reklamě ženské a mužské postavy?
Žáci zhlédnou vybrané ukázky například z filmu Ecce homo Homolka nebo Černý Petr (výběr filmu záleží na učiteli), poté může následovat reflexe ukázek z filmu frontální formou na základě otázek učitele. Reflexe ukázek z filmu může probíhat i pomocí pracovního listu pro každého žáka, i skupinovou prací. Příklady ukázek v pracovním listu: zamyslete se nad tím, jaké sociální role hrají jednotliví členové této rodiny a jaké jsou jejich vzájemné vztahy (kdo v nadřízené a kdo v podřízené roli)? Jak by podle vás měli vzájemné vztahy vypadat a proč? Myslíte si, že role muže a ženy, které jsou ukázány ve filmu, jsou typické i v současnosti? Změnili byste něco na těchto vzájemných vztazích a rolích?
Způsob ověřování
Učitel po zhlédnutí reklam nebo ukázek z filmu zadává otázky, případně nechá vyplnit pracovní list, poté komentuje a hodnotí jednotlivé odpovědi. Jelikož se jedná o výchovnou hodinu zaměřenou na postoje a hodnoty, je zde důležitá role učitele a jeho hodnocení a komentování názorů ze strany žáků.