získává a rozvíjí prostřednictvím tvůrčí experimentace, her a cvičení mluvní, hlasové a vokální, instrumentální, pohybové a taneční dovednosti i dovednosti související se skupinovou tvorbou a interpretací

UAK-HTD-001-ZV5-001
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • vnímá možnosti svého zpěvního i mluvního hlasu
  • má základní povědomí o správném (abdominálním) dýchání
  • zopakuje a sám vytvoří jednoduchý rytmický úsek při hře na nástroj nebo na tělo; zopakuje jednoduchý předehraný rytmicko-melodický fragment (např. hra na ozvěnu, nácviková fáze); při doprovodu skladeb následuje společné metrum
  • má základní povědomí o anatomii vlastního těla a o zásadách jeho vyváženého postavení ve stoji i v pohybu 
  • zkoumá kreativně pohybové možnosti vlastního těla a uvědomuje si, že jeho tělo je vyjadřovacím prostředkem a nástrojem komunikace 
  • využívá zkušenosti a dovednosti z pohybových a tanečních aktivit k sebepoznávání a sebepřijetí (psychofyzická jednota) 
  • zapojuje se do herních aktivit, které rozvíjejí základní dovednosti pro tvorbu v oblasti dramatické výchovy (hlasové a mluvní, pohybové, komunikační, herní, dovednosti pro skupinovou spolupráci apod.) 
  • zapojuje se do hry, která je založena na improvizaci a fyzickém zobrazování dějů a situací - pojmenovává, co se při těchto činnostech učil, co si zkoušel, v čem se rozvíjel 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Dramatická výchova

Ilustrace jsou zpracovány v metodickém materiálu dostupném na odkazu.

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Taneční a pohybová výchova

Ilustrace je zpracována v metodickém materiálu dostupném na odkazu.

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Hudební výchova 

ROZMLOUVÁME S MARŤANY 
https://pages.pedf.cuni.cz/khv/kapitoly-z-kreativni-hudebni-vychovy/, Alena Tichá, str. 263

(naslouchání, sjednocení v unisono) 

Co je třeba si na výuku připravit: Volný prostor, v němž děti vytvoří kruh. 

Motivace: Učitel: Já jsem Marťan a vysílám z vesmíru zprávu (učitel zazpívá např. na tónu a1 staccato – krátce: ju-pu-pu-pu-pu) a vy naslouchejte a pokuste se doladit. Asi to nebude ihned, zkoušejte k mým tónům postupně hlasem doskákat. Až se vám povede zpívat stejný tón jako já, bude to signál, že jste mi porozuměli. Nezpívejte moc nahlas, poslouchejte sebe i děti kolem – doladili jste se všichni ke mně? Marťan vysílá novou zprávu (zkoušíme tóny: mezi g1 až c2 dle vyspělosti dětí). „Kdo z vás chce vysílat poselství z vesmíru?“ (zpočátku vyzveme dítě, které tvoří hlas ve vyšší poloze, s postupným rozezpíváním všech dětí se může Marťanem stát kdokoli) 

Poznámka: Následně můžeme „vyslat“ jednoduchou, přehlednou melodii, např. ju-u, ju-u, ju-u (8-7, 8-7, 8-7), ku-ku, ku-ku, ku-ku (5-3, 5-3, 5-3) atd. Poznámka: V rámci rozsahu bychom neměli „vysílaným“ tónem jít níže, než je g1 , a stále dbáme, aby i náš hlas zněl lehce a děti zbytečně nezesilovaly. Čím lehčeji budeme zpívat, tím soustředěněji budou děti naslouchat a přesněji náš tón opakovat. 

Co hra učí: Učí děti soustředěně naslouchat, motivuje je k přesnému zopakování slyšeného, i když v prvních pokusech nemůžeme očekávat, že se doladí všichni. Ale až se to podaří, našli jsme cestu, jak sjednotit zpěv celé třídy od společného tónu. Cestou k úspěchu je nekřičet, naslouchat a zkoušet doladit tón lehkým „doskákáním“. Nikdy nepředvádíme tóny z mluvní hlasové polohy.