Zapojuje se do reflexe reprodukčních, tvůrčích a interpretačních činností s porozuměním základním oborovým pojmům.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Naslouchá zpětné vazbě učitele učitele a reaguje na ni ve své činnosti.
- Vyjadřuje verbálně i neverbálně své pocity a reakce na svou individuální i skupinovou práci.
- Rozumí jednoduchým kritériím hodnocení.
- Projevuje zájem o práci spolužáků, vyjadřuje verbálně i neverbálně jednoduchá ocenění ("líbí se mi", potleskem).
- V činnostech se seznamuje se základními oborovými pojmy (tón, rytmus, role, jeviště apod.) a začíná jim intuitivně rozumět.
Ilustrace
Anotace: Ilustrace popisuje vedení jednoduchého reflektivního dialogu s žáky po zhlédnutí skupinové prezentace spolužáků.
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, úroveň Na začátku | HTD-001-ZV5-003-NA-ZACATKU-VERBALNI-REFLEXE.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Zapojuje se do zpětné vazby vedené učitelem vyjadřuje, co ho na práci ostatních zaujalo.
- Při formulaci zpětné vazby a sebehodnocení se opírá o jednoduchá kritéria daná učitelem.
- Vyjadřuje své pocity a prožitky z individuální i skupinové činnosti, naslouchá zpětné vazbě, zamýšlí se nad svou prací a rozeznává, co mu šlo dobře, v čem by se mohl dále rozvíjet.
- Rozumí širší škále oborových pojmů, když jsou používány ve výuce nebo v rámci činnosti, a na základě toho správně reaguje.
Ilustrace
Anotace: Ilustrace uvádí příklad reflektivního rozhovoru mezi učitelem a žáky poté, kdy skupina odprezentuje výsledek své práce na drobném divadelním tvaru (krátká etuda). Podobný dialog může nastat i u prezentací vycházejících z jiných druhů umění s tím, že učitel zohledňuje jejich charakter a oborová specifika. V rozhovoru učitel zaměřuje žákovu pozornost na významná kritéria související s povahou prezentace.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Skupina prezentuje rozehraný živý obraz na téma: “Hrdinský čin”. Etuda má dodržet půlminutový čas. Žáci mohou ve hře za postavy mluvit, ale jen tehdy, odpovídá-li to tomu, co se v situaci děje děje. Prezentace začne živým obrazem, na tlesknutí se rozehraje, po půlminutě ho učitel tlesknutím zastaví.
Otázky pro reflektivní rozhovor:
K porozumění: Dokázali bychom převyprávět, co se v situaci událo? Kdo by to zkusil? Chtěl by ještě někdo doplnit? Případně: Proč nám něco nebylo jasné? Co by mohlo pomoci, aby nám to bylo jasnější? apod.
K diváckému zážitku: Co vás na tom, jak nám to zahráli, zaujalo? Co byste na tom, jak etudu na toto téma připravili, ocenili, co byste ocenili na tom, jak ji prezentovali?
K tématu: Jaký hrdinský čin nám skupina ukázala? Souhlasíte s tím, že je to hrdinství? Proč ano, proč ne?
Směrem k prezentující skupině: Co pro vás bylo důležité z toho, co jsme k vaší prezentaci řekli my, diváci.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje zapojení žáků do rozhovoru a dodržování pravidel formulování zpětné vazby. Oceňuje zejména argumentačně podložené zpětné vazby, zdůvodněná pozitivní ocenění, formulování konstruktivních nápadů.
Ilustrace uvádí příklad reflektivního rozhovoru mezi učitelem a žáky poté, kdy skupina prošla tvůrčím procesem a společně tvořila hudebně taneční improvizace inspirované tematicky Čtyřmi živly, tak jak je to popsáno v ilustraci k OVU UAK-HTD-001-ZV5-002 (odkaz níže), pro úroveň na cestě, kde dochází k propojení obsahů Taneční a pohybové výchovy a Hudební výchovy. V této aktivitě žáci rozvíjejí představivost a schopnost aktivního vnímání a naslouchání hudebnímu doprovodu a objevují nové možnosti hudebního a tanečního/pohybového vyjadřování. V reflektivnim rozhovoru popsaném v této ilustraci učitel pokládá otázky tak, aby pomáhal žákům rozvíjet porozumění odborným pojmům, klíčovou kompetencí k učení a chápat umění jako komunikační prostředek mezi divákem (posluchačem) a interpretem.
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, úroveň Na cestě | HTD-ZV5-003-NA-CESTE-REFLEXE-TVURCI-CINNOSTI.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zapojuje se do reflexe vedené učitelem, opírá se o učitelem formulovaná kritéria hodnocení.
- Věnuje pozornost tvorbě jiných, dává a zdůvodňuje ocenění pro ostatní, pojmenovává, co ho na tvorbě zaujalo a čím je pro něj inspirativní.
- Přijímá zpětnou vazbu od učitele a spolužáků, vnímá ji jako inspiraci pro vlastní práci.
- Rozeznává rozdíl mezi prožitkem z individuální a skupinové tvorby a interpretace.
- Popíše svůj podíl na společném procesu interpretace a tvorby.
- Rozumí základním oborovým pojmům, s nimiž se seznámil v praktických reprodukčních, produkčních, interpretačních a tvůrčích činnostech.
- Využívá jemu dostupné pojmy a terminologii při popisu a případném hodnocení vlastního projevu i projevu druhých.
Ilustrace
Anotace:
Ilustrace uvádí příklad, jak učitel pomocí aktivit, otázek a zadání provádí žáky procesem reflexe jejich předcházející tvůrčí nebo interpretační činnosti.
Odkaz na zdroje / autor: Radek Marušák
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, úroveň Splněno | HTD-001-ZV5-003-SPLNENO-REFLEKTIVNI-PROCES.pdf | Stáhnout |
Anotace: Ilustrace popisuje příklady učitelem pokládaných otázek pro reflexi zhlédnuté dramatické situace, které podporují schopnost dětí verbalizovat své dojmy a myšlenky, a motivují žáky k další tvůrčí činnosti.
Odkaz na zdroje / autor: Matyáš Hauser, Radek Marušák
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, úroveň Splněno | HTD-001-ZV5-003-SPLNENO-DRAMATICKA-VYCHOVA-REFLEKTIVNI-AKTIVITY.pdf | Stáhnout |
Anotace: Ilustrace popisuje hravou aktivitu, která obsahuje sólový pěvecký projev žáků. Zpěv může být pro děti výzvou. Některé zpívají rády a nestydí se, jiné mají trému. V reflexi děti s podporou učitele sdílejí, jak se cítili při sólovém projevu. Aktivitu uzavírá inspirační videozáznam koncertu, kde vystupují sólově dva dětští interpreti.
Odkaz na zdroje / autor: Marie Sommerová
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, úroveň Splněno | HTD-001-ZV5-003-SPLNENO-003-SOLOVY-PROJEV-A-JEHO-REFLEXE.pdf | Stáhnout |
Autorka: Silva Macková
Dvouhodinová aktivita „Premiéra skončila! Jdeme na tiskovku!“ propojuje divadlo, tanec a hudbu v jednom kompaktním tvůrčím cyklu. V první hodině žáci ve skupinách zvolí společné téma, vyberou si umělecké prostředky, rozdělí role a vytvoří krátké (3–4minutové) vystoupení. Ve druhé hodině své dílo předvedou a následně o něm vedou strukturovanou tiskovou konferenci, v níž v roli tvůrců i „novinářů“ reflektují tvůrčí proces, volbu výrazových prostředků a spolupráci.
Cílem je rozvíjet kulturní kompetenci (tvořivé vyjadřování různými druhy umění) a komunikační kompetenci (jasná, odborná a partnerská komunikace). Bezpečný rámec tiskové konference podporuje sebereflexi i kritické, avšak podpůrné dotazování. Formativní zpětná vazba učitele a žákovské reflexní zápisy uzavírají aktivitu a vytvářejí základ pro další umělecké projekty.
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-001-ZV5-003, splněno. Dvouhodinová aktivita „Premiéra skončila! Jde | HTD-ZV5-003-SPLNENO-PREMIERA-SKONCILA-JDEME-NA-TISKOVKU.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Reaguje na svou tvorbu i tvorbu ostatních jemu dostupnými prostředky - slovem, pohybem, zvukem či jinými nonverbálními prostředky.