Zapojuje se do reflexe reprodukčních, tvůrčích a interpretačních činností s porozuměním základním oborovým pojmům.

UAK-HTD-001-ZV5-003

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • naslouchá zpětné vazbě učitele učitele a reaguje na ni ve své činnosti 
  • vyjadřuje verbálně i neverbálně své pocity a reakce na svou individuální i skupinovou práci 
  • rozumí jednoduchým kritériím hodnocení 
  • projevuje zájem o práci spolužáků, vyjadřuje verbálně i neverbálně jednoduchá ocenění ("líbí se mi", potleskem) 
  • v činnostech se seznamuje se základními oborovými pojmy (tón, rytmus, role, jeviště apod.) a začíná jim intuitivně rozumět

Ilustrace

Název ilustrace:

 Verbální reflexe, zpětná vazba

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Ilustrace popisuje vedení jednoduchého reflektivního dialogu s žáky po zhlédnutí skupinové prezentace spolužáků.

 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zapojuje se do zpětné vazby vedené učitelem vyjadřuje, co ho na práci ostatních zaujalo 
  • při formulaci zpětné vazby a sebehodnocení se opírá o jednoduchá kritéria daná učitelem 
  • vyjadřuje své pocity a prožitky z individuální i skupinové činnosti, naslouchá zpětné vazbě, zamýšlí se nad svou prací a rozeznává, co mu šlo dobře, v čem by se mohl dále rozvíjet 
  • rozumí širší škále oborových pojmů, když jsou používány ve výuce nebo v rámci činnosti, a na základě toho správně reaguje

Ilustrace

Název ilustrace:

Reflektivní řízený rozhovor

Krátký textový popis:

Anotace: Ilustrace uvádí příklad reflektivního rozhovoru mezi učitelem a žáky poté, kdy skupina odprezentuje výsledek své práce na drobném divadelním tvaru (krátká etuda). Podobný dialog může nastat i u prezentací vycházejících z jiných druhů umění s tím, že učitel zohledňuje jejich charakter a oborová specifika. V rozhovoru učitel zaměřuje žákovu pozornost na významná kritéria související s povahou prezentace. 

 

Zadání / popis situace, činnosti žáka: Skupina prezentuje rozehraný živý obraz na téma: “Hrdinský čin”. Etuda má dodržet půlminutový čas. Žáci mohou ve hře za postavy mluvit, ale jen tehdy, odpovídá-li to tomu, co se v situaci děje děje. Prezentace začne živým obrazem, na tlesknutí se rozehraje, po půlminutě ho učitel tlesknutím zastaví. 

Otázky pro reflektivní rozhovor: 

K porozumění: Dokázali bychom převyprávět, co se v situaci událo? Kdo by to zkusil? Chtěl by ještě někdo doplnit? Případně: Proč nám něco nebylo jasné? Co by mohlo pomoci, aby nám to bylo jasnější? apod.

K diváckému zážitku: Co vás na tom, jak nám to zahráli, zaujalo? Co byste na tom, jak etudu na toto téma připravili, ocenili, co byste ocenili na tom, jak ji prezentovali?

K tématu: Jaký hrdinský čin nám skupina ukázala? Souhlasíte s tím, že je to hrdinství? Proč ano, proč ne?

Směrem k prezentující skupině: Co pro vás bylo důležité z toho, co jsme k vaší prezentaci řekli my, diváci.

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje zapojení žáků do rozhovoru a dodržování pravidel formulování zpětné vazby. Oceňuje zejména argumentačně podložené zpětné vazby, zdůvodněná pozitivní ocenění, formulování konstruktivních nápadů.

Ilustrace

Název ilustrace:

Reflexe tvůrčí činnosti Čtyři živly v taneční a hudební improvizaci

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace uvádí příklad reflektivního rozhovoru mezi učitelem a žáky poté, kdy skupina prošla tvůrčím procesem a společně tvořila hudebně taneční improvizace inspirované tematicky  Čtyřmi  živly, tak jak je to popsáno v ilustraci k OVU UAK-HTD-001-ZV5-002 (odkaz níže), pro úroveň na cestě, kde dochází k propojení obsahů Taneční a pohybové výchovy a Hudební výchovy. V této aktivitě žáci rozvíjejí představivost a schopnost aktivního vnímání a naslouchání hudebnímu doprovodu a objevují nové  možnosti  hudebního a tanečního/pohybového vyjadřování. V reflektivnim rozhovoru popsaném v této ilustraci učitel  pokládá  otázky tak, aby pomáhal žákům rozvíjet porozumění  odborným pojmům, klíčovou kompetencí k učení a chápat  umění  jako komunikační  prostředek mezi divákem (posluchačem) a interpretem. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zapojuje se do reflexe vedené učitelem, opírá se o učitelem formulovaná kritéria hodnocení. 
  • Věnuje pozornost tvorbě jiných, dává a zdůvodňuje ocenění pro ostatní, pojmenovává, co ho na tvorbě zaujalo a čím je pro něj inspirativní. 
  • Přijímá zpětnou vazbu od učitele a spolužáků, vnímá ji jako inspiraci pro vlastní práci. 
  • Rozeznává rozdíl mezi prožitkem z individuální a skupinové tvorby a interpretace. 
  • Popíše svůj podíl na společném procesu interpretace a tvorby.
  • Rozumí základním oborovým pojmům, s nimiž se seznámil v praktických reprodukčních, produkčních, interpretačních a tvůrčích činnostech. 
  • Využívá jemu dostupné pojmy a terminologii při popisu a případném hodnocení vlastního projevu i projevu druhých.

Ilustrace

Název ilustrace:

Příklad reflektivního a zpětnovazebního procesu po tvůrčí nebo interpretační činnosti žáků

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace:

Ilustrace uvádí příklad, jak učitel pomocí aktivit, otázek a zadání provádí žáky procesem reflexe jejich předcházející tvůrčí nebo interpretační činnosti.

 

Odkaz na zdroje / autor: Radek Marušák

Ilustrace

Název ilustrace:

Dramatická výchova: příklady pro reflektivní aktivity

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Ilustrace popisuje příklady učitelem pokládaných otázek pro reflexi zhlédnuté dramatické situace, které podporují schopnost dětí verbalizovat své dojmy a myšlenky, a motivují žáky k další tvůrčí činnosti.

 

Odkaz na zdroje / autor: Matyáš Hauser, Radek Marušák

Ilustrace

Název ilustrace:

Hudební výchova: Sólový projev a jeho reflexe

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Ilustrace popisuje hravou aktivitu, která obsahuje sólový pěvecký projev žáků. Zpěv může být pro děti výzvou. Některé zpívají rády a nestydí se, jiné mají trému. V reflexi děti s podporou učitele sdílejí, jak se cítili při sólovém projevu. Aktivitu uzavírá inspirační videozáznam koncertu, kde vystupují sólově dva dětští interpreti.

Odkaz na zdroje / autor: Marie Sommerová

Ilustrace

Název ilustrace:

Premiéra skončila! Jdeme na tiskovku!

Odkaz:

Krátký textový popis:

Autorka: Silva Macková

Dvouhodinová aktivita „Premiéra skončila! Jdeme na tiskovku!“ propojuje divadlo, tanec a hudbu v jednom kompaktním tvůrčím cyklu. V první hodině žáci ve skupinách zvolí společné téma, vyberou si umělecké prostředky, rozdělí role a vytvoří krátké (3–4minutové) vystoupení. Ve druhé hodině své dílo předvedou a následně o něm vedou strukturovanou tiskovou konferenci, v níž v roli tvůrců i „novinářů“ reflektují tvůrčí proces, volbu výrazových prostředků a spolupráci.

Cílem je rozvíjet kulturní kompetenci (tvořivé vyjadřování různými druhy umění) a komunikační kompetenci (jasná, odborná a partnerská komunikace). Bezpečný rámec tiskové konference podporuje sebereflexi i kritické, avšak podpůrné dotazování. Formativní zpětná vazba učitele a žákovské reflexní zápisy uzavírají aktivitu a vytvářejí základ pro další umělecké projekty. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Reaguje na svou tvorbu i tvorbu ostatních jemu dostupnými prostředky - slovem, pohybem, zvukem či jinými nonverbálními prostředky.