Rozliší hudební, taneční a divadelní dílo a orientuje se v prostředcích jejich vyjádření.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Zná názvy základních druhů umění (hudba, divadlo, tanec, výtvarné umění) a pozná, ke kterému umění zhlédnuté nebo poslechnuté dílo patří.
Ilustrace
Anotace: V této aktivitě si žáci hravou formou osvojují názvy základní druhů umění a seznamují se s jejich charakteristickými prvky skrze učitelem vybraných ukázek z uměleckých děl (poslech, videozáznam).
Odkaz na zdroje / autor - Markéta Pucová
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-002-ZV5-006, úroveň Na začátku | HTD-ZV5-006-NA-ZACATKU-DESNE-UMELECKA-RODINA.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Rozlišuje jednotlivé druhy umění, jednoduše pojmenuje typická díla (kniha, obraz, píseň, skladba, divadelní představení, film…) a místa, kde se s nimi může setkat (galerie, muzea, divadla, kina, koncertní sály, knihovny).
- Na základě zkušeností z vlastní tvůrčí činnosti a ze setkání s uměleckým dílem pojmenuje výrazové prostředky hudby, tance a divadla (mluvené slovo, pohyb, tanec, zpěv, hra na hudební nástroj...).
Ilustrace
Anotace: Metodický materiál na úložišti obsahuje ilustraci, která na konkrétním příkladu práce navazující na zhlédnutí tanečně - divadelního představení Kozí Kraviny i pro neslyšící (Tereza Říčanová, Barbora Látalová, spolek Ostružina) ukazuje možnosti rozvoje žákových schopností rozlišovat různé druhy uměleckých děl a v komplexním uměleckém díle rozpoznat jednotlivé výrazové prostředky. Cílem aktivity je, aby žáci porozuměli různým prostředkům vyjádření, které jsou v inscenaci použity (pohyb, gesta, mimika, slovo, český znakový jazyk, zvuk, světlo), dokázali je rozlišit a identifikovat a rozpoznat o jaký druh umění se jednalo. Inscenace je unikátní tím, že je přístupná i pro neslyšící diváky a kromě typických výrazových prostředků taneční inscenace je součástí také umělecký český znakový jazyk.
Autor: Zden Brungot Svíteková (autorka ilustrace)
Odkaz na zdroje:
Představení, knižní předloha:
https://www.ostruzina.eu/2021/09/13/kozi-kraviny-polni-verze/
| Ilustrace pro očekávaný výsledek učení UAK-HTD-002-ZV5-006 pro úroveň na cestě, z okruhu Recepce a r | Kozi-kraviny-i-pro-neslysici-HTD-002-ZV5-006-na-ceste.pdf | Stáhnout |
Lekce je zaměřena na rozpoznávání a porozumění základním charakteristikám tří uměleckých oblastí – hudby, tance a divadla – prostřednictvím příběhové a herní struktury. Žáci pracují s připravenými výroky, které analyzují, třídí a posuzují z hlediska jejich pravdivosti a relevance ke zvolené múze. Aktivity rozvíjejí schopnost kritického myšlení, ověřování informací a schopnosti argumentace. Klíčovou složkou je týmová práce a diskuse, během níž žáci obhajují svá rozhodnutí, vysvětlují myšlenkové postupy a naslouchají názorům ostatních. Součástí lekce je také kreativní výstup, který propojuje racionální složku práce s emocionálním a uměleckým vyjádřením – prostřednictvím krátké scénky, pohybové akce či výtvarného ztvárnění oslavy múzy. V závěrečné reflexi jsou žáci vedeni k uvědomění si vlastní cesty k poznání, osobních preferencí i k uznání různorodosti přístupů ke vnímání umění. Lekce podporuje interdisciplinární myšlení tím, že propojuje prvky dramatické, hudební a pohybové výchovy s dovednostmi práce s informací, rozhodování a spolupráce.
| Ilustrace k OVU UAK-HTD-002-ZV5-006, úroveň Na cestě | HTD-ZV5-006-NA-CESTE-MUZY-VOLAJI-O-POMOC.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Popíše autentické prostředí pro prezentaci daného uměleckého díla nebo projevu kultury (činoherní, taneční představení – divadlo, hudba – koncertní sál).
- Rozumí základním pojmům jednotlivých umění při komunikaci o uměleckém díle (např. dirigent, orchestr, herec, tanečník, jeviště).
- Ve zhlédnutém nebo poslechnutém díle pojmenuje zřetelné výrazové prostředky, a tím získává základní orientaci v performativních druzích umění (hudba, divadlo, tanec).
Ilustrace
Anotace: V odkazu je uveden popis hodiny hudební výchovy, v níž pedagog využívá postupů aktivního poslechu (Beethovenova 6. symfonie. Pastorální – Scéna u potoka).
Autor/ka: Jana Lindová
| Beethovenova 6. symfonie. Pastorální – Scéna u potoka. Aktivní poslech | Ilustrativni-priklad-1.stupen-Jana-Lindova.pdf | Stáhnout |
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Text nabízí několik způsobů a metod, jak reflektovat s dětmi divadelní zážitek. Autorka v textu upozorňuje i na určitá specifika a principy práce. Text vychází z publikace M. Váňové S dětmi do divadla ( Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2023.ISBN 978-80-7331-631-0
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Z rozhovoru se žáky zjistí učitel úroveň žákova porozumění divadelnímu dílu a jeho prostředkům. Vhodně volenými metodami učitel zaměřuje žákovu pozornost na základní prostředky divadelního díla.
Autor/ka: Michaela Váňová
| Ilustrativní úloha k OVU UAK-HTD-002-ZV5-006, úroveň Splněno | HTD-ZV5-006-SPLNENO-REFLEXE-DIVADELNIHO-PREDSTAVENI.pdf | Stáhnout |
Činnosti jsou j zaměřeny na zkoumání výrazových prostředků v hudbě, tanci a divadle. Žáci prostřednictvím práce s barevně odlišenými kartičkami identifikují a kategorizují různé prostředky vyjadřování, které jsou následně umístěny do Vennova diagramu. Činnosti jsou navrženy tak, aby podporovaly interdisciplinární myšlení žáků propojením uměleckého vnímání s logickým usuzováním. Klíčovým prvkem je otevřená diskuse, která umožňuje žákům vyjadřovat vlastní názory a preference. Při práci s Vennovým diagramem je důležité vést žáky k uvědomění si, že různé umělecké formy mohou sdílet společné prvky, ale zároveň si zachovávají svou jedinečnost. Závěrečná reflexe by měla být zaměřena na uvědomění si osobních preferencí a respektování rozmanitosti vnímání umění mezi spolužáky. Ilustrace rozvíjí klíčovou kompetenci kulturní a základní gramotnost logicko-matematickou.
Hodina rozvíjí kulturní kompetenci tím, že žáci vnímají hudbu, tanec a divadlo jako prostředky poznávání světa a vyjadřování emocí a myšlenek, přičemž analýza ukázek a diskuse o výrazových prostředcích podporuje jejich schopnost reflektovat vlastní prožitek a porozumět prožitku druhých. Komunikační kompetence je rozvíjena prostřednictvím skupinové práce a diskuse, které podporují aktivní naslouchání, respektování názorů ostatních a kultivovanou verbální komunikaci, přičemž žáci se učí jasně formulovat své myšlenky a vnímat potřeby spolužáků. Logicko-matematická gramotnost je posilována tím, že při třídění výrazových prostředků do Vennova diagramu žáci analyzují vztahy mezi prvky, identifikují průniky a rozdíly a aplikují matematické modelování v reálném kontextu.
| Ilustrace k OVU UAK-HTD-002-ZV9-006, úroveň Splněno | HTD-ZV5-006-SPLNENO-A-KAM-PATRI-OPERA.pdf | Stáhnout |
Anotace: Příklad reflektivních otázek zaměřujících žáka na vnímání prostředků tanečního díla. Příkladem díla je interaktivní taneční představení Momo, volně inspirované knihou Michaela Endeho Děvčátko Momo a ukradený čas. Vytvořila ho choreografka Mirka Eliášová a zabývá se v něm otázkou: Jak vnímáme čas? Tanečníci a děti se ho snaží společně zpřítomnit, zpomalit, zastavit nebo dokonce vrátit. Momo je i pozváním do fascinujícího světa nových technologií – výraznou roli v něm má zařízení zachycující pohyb tanečnice a transformující ho ve zvuk či světelná projekce, kterou můžeme ovlivnit svým pohybem. Příběh vypráví o nastavení hranic a možnosti svobody.
Odkaz na zdroje / autor: Markéta Pucová
na úložišti je v metodickém materiálu uveden odkaz na představení a trailer k představení
Literární předloha: Ende, Michael. Děvčátko Momo a ukradený čas: pohádkový román. Překlad Milada Misárková. 6. vydání. V Praze: Albatros, 2024. 221 stran. ISBN 978-80-00-07267-8.
| Ilustrace pro očekávaný výsledek učení UAK-HTD-002-ZV5-006 pro úroveň splněno, obsahuje příklad vhod | Momo-a-ukradeny-cas-HTD-002-ZV5-006-splneno.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozliší hudební, taneční a divadelní dílo na základě jejich charakteristických znaků.