při aktivním poslechu ve třídě se orientuje v hudebně výrazových prostředcích/kvalitách v rámci různých forem, hudebních žánrů a stylových epoch

UAK-HTD-002-ZV9-007
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

a)  dokáže soustředěně vnímat poslechovou skladbu na základě učitelovy motivace

b)  dokáže popsat vybranou skladbu nejen z hlediska emocí, ale i pomocí hudebně výrazových prostředků, snaží se porozumět, jakou roli pro danou skladbu tyto výrazové prostředky mají

c)  orientuje se ve struktuře poslouchaného díla, vnímá kontrast a gradaci, dokáže pod vedením učitele rozpoznat hudební myšlenky

d)  rozezná obsazení skladby, rozlišuje instrumentální, vokální a vokálně instrumentální hudbu, dále se převážně orientuje v obsazení jednotlivých nástrojů, popř. hlasů

e)  přemýšlí o významu poslouchané hudby, o jejím textovém, dobovém poselství, uvědomuje si proměnu v roli posluchače (zvláště u nonartificiální hudby)

f)  dokáže vnímat umělecké hodnoty díla napříč všemi styly a žánry

g)  snaží se o vytvoření vlastního názoru na poslouchanou skladbu na základě svých individuálních hudebních znalostí a zkušeností

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na odkazu je metodický materiál - příklad vyučovací hodiny využívající aktivního poslechu - téma: Neworleánský jazz

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

a)  učitel motivuje studenty k soustředěnému poslechu aktivizačními metodami – příběhem, o kterém skladba pojednává; příběhem o tom, jak skladatel dílo psal; pomocí obrázků zachycujících téma skladby; zpěvem či hrou motivu/ písně/ tématu; úkolem, který mají žáci splnit

b)  učitel vybere vhodnou ukázku pro pochopení funkce výrazově hudebních prostředků, vybere skladby s výraznými výrazovými prostředky (programní skladbu, skladbu, která pracuje se zvukomalbou) a vede žáky k tomu, aby byli schopni slovy popsat, co slyší, popsat, proč vybraná skladba v žácích vyvolává dané představy; učitel vede žáky, aby svůj dojem z poslechu vyjádřili i pomocí jiných komunikačních kanálů – pohybem, gestem, malbou, grafickým záznamem; učitel využívá zpěvu jednoduchých kánonů pro pochopení principu polyfonní hudby a doprovodu lidových či populárních písní pomocí základních harmonických funkcí (např. boomwhackery) pro pochopení hudby homofonní s následným poslechem hudby artificiální, kde se polyfonie či homofonie uplatňuje

Např. Téma: Programní hudba

Motivace: Příběh, co inspirovalo Musorgského k napsání skladby Obrázky z výstavy.

Poslech Obrázků z výstavy od M. Petroviče Musorgského, část Samuel Goldenberg a Shmuyle (instrumentace M. Ravela). https://www.youtube.com/results?search_query=ravel+gldberg+a+shmuyle

Učitel klade otázky: Jaké představy ve vás hudba vyvolává? Pokuste se odůvodnit proč? Jaké výrazové prostředky tuto vaši představu podpořily? Jaké hudební nástroje zde dominují? Jak skladatel pracuje s melodií? Jaký kompoziční prostředek zde autor využívá? Vytvořte grafický zápis skladby, jaké barvy byste pro nákres použili?

c)  učitel pracuje s grafickou partiturou, kde jsou jednotlivé hudební motivy zachyceny různými Orffovými nástroji, pracuje se zjednodušenou partiturou vybrané skladby, kde žáci vidí její strukturu a jsou schopni skladbu doprovodit buď hrou na tělo, nebo pomocí Orffových nástrojů, nebo pomocí boomwhackerů; učitel dopředu upozorní na konkrétní hudební motivy, kterých si mají studenti ve skladbě všímat; učitel využívá digitálních technologií pro propojení vybrané skladby z vizuálním záznamem (barevné vyznačení důležitých momentů v partituře)

d)  učitel se snaží seznámit studenty s barvou a charakterem jednotlivých nástrojů a vést je k zaměřenému poslechu, při kterém studenti dané nástroje rozpoznávají, opakovaně se k poslechu nástrojů vrací, např. pomocí hudebního kvízu, hudebních hádanek

e)  učitel seznámí žáky s vybranou skladbou v kontextu hudebním, uměleckém i společenském, zvláště u hudby nonartificiální se zaměřuje na psychologický a společenský kontext dané skladby; učitel motivuje žáky, aby si vytvořili malou kompozici s poselstvím na základě poslouchané skladby (zde zároveň vede žáky k tomu, aby vzniklá skladba měla určitou strukturu)

f)  učitel vede studenty k samostatnému hodnocení poslouchaných skladeb, s pomocí digitálních médií představí skladbu ve více interpretacích/aranžmá, vede žáky k rozpoznání uměleckého/kvalitního provedení

g)  učitel vede žáky k syntéze výše uvedených bodů, aby si dokázali utvořit vlastní názor a vlastní popis poslouchané skladby, snaží se zařadit opakovaný poslech probraných skladeb (soutěž, kvíz); pokud je to možné, účastní se s žáky komentovaných koncertů, využije návštěvy hudebního tělesa/interpreta přímo ve vyučování, není-li to možné, využije záznam takových koncertů díky internetovým zdrojům a digitálním technologiím, navodí atmosféru koncertu sám ve třídě/školním reprezentačním sále

Učitel vytvoří adekvátní prostor pro kvalitní poslech. Zároveň navodí přátelskou atmosféru, aby se studenti nebáli popsat své emoce, vyjádřit vlastní názor na poslouchanou hudbu. Průběžně chválí správně zodpovězené otázky týkající se hudebních pojmů/ struktury hudebního díla, nesprávné odpovědi tvořivě komentuje tak, aby povzbudil žáky k hledání nové odpovědi.