Využívá získané zkušenosti a znalosti k vlastnímu výkladu uměleckého díla a jeho základní analýze.

UAK-HTD-002-ZV9-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • v učitelem řízené činnosti vyjadřuje své pocity a myšlenky po zhlédnutí uměleckého vystoupení, sděluje je jemu odpovídajícími způsoby (slovně, výtvarně, pohybově, zvukově apod.) 
  • popíše , co se mu na představení líbilo, a pokouší se říct, proč 
  • analyzuje dílo na základě jeho druhu:

Hudební dílo: 

- popíše, jaké hudební nástroje slyšel, a kdo zpíval nebo hrál

- řekne, co se mu na hudebním vystoupení líbilo nebo nelíbilo a proč 

Tanec: 

- popíše, co viděl v tanečním představení, a jak se tanečníci pohybovali

- pojmenuje, co se mu na tanci líbilo a proč, a jaké emoce v něm vyvolával Divadlo: 

- popíše děj inscenace 

- sdělí vlastními slovy, o čem bylo divadelní představení a které postavy a co ho na představení zaujalo a proč 
 

Ilustrace

Název ilustrace:

Živé obrazy 

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Aktivita je zaměřena na dovednost žáků popsat děj divadelní inscenace, kterou navštívili, a pojmenovat význam jednotlivých vybraných situací pro děj a téma inscenace. Zároveň rozvíjí dovednost vnímat vztahy mezi postavami inscenace. 

 

 Odkaz na zdroje / autor: Valenta, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy.  Grada. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • reflektuje své pocity a myšlenky po sledování uměleckého vystoupení a využívá různé formy vyjadřování, které jsou mu učitelem nabídnuty , jako je diskuse s ostatními, psaní krátkých příběhů, taneční improvizace nebo vytváření hudby 
  • pojmenuje, jaké umělecké prostředky byly použity, a čím přispívají k celkovému dojmu z díla 
  • analyzuje dílo na základě jeho druhu: 

Hudební dílo: 

- s pomocí učitele popisuje, jaký hudební styl a žánr byl v představení, a kdo byli interpreti 

- zhodnotí, jak se mu líbily různé části hudebního programu a co na nich ocenil Tanec: 

- analyzuje taneční představení a popisuje jednotlivé scény a postavy

- pojmenuje, jaká témata a myšlenky se v tanci objevují a co pro něj znamenají Divadlo: 

- popisuje klíčové momenty divadelního představení a vztahy mezi postavami 

- s pomocí učitele formuluje poselství a téma představení, které osobně vnímal

Ilustrace

Název ilustrace:

Postava ve středu 

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Aktivita je zaměřena na vnímání vztahů mezi postavami divadelní inscenace a jejich významu pro vyznění děje a tématu. Pomocí vývoje vztahů mezi postavami budou žáci rozvíjet vnímání klíčových okamžiků divadelní inscenace. Rozvíjena bude tím také schopnost využívat důležitých pojmů jako je postava, děj, vztahy, motivace postav.   

Odkaz na zdroje / autor: Váňová,M. (2023). S dětmi do divadla. Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU.

Ilustrace

Název ilustrace:

Kámen, tělo, krajina

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace popisuje aktivity, které navazují na účast žáků na performativní procházce  . tektoparty | performativní prochazka v krajině s krajinou Dílo má formu participativní exkurze a propojuje taneční umění s geologií. Během trasy se odehrávají různé situace a aktivity zaměřené na tělesné vnímání terénu, prostoru a geologických jevů, a to formou pozorování performance interpretů nebo vlastním zapojením účastníků - diváků pohybem a gestem. Představení nabízí mezioborový zážitek na pomezí umění, přírodních věd a environmentálního uvažování. Aktivity, které na tento umělecký zážitek navazují, vedou žáky k tvůrčímu uchopení tohoto zážitku, otevírají ale také téma významu uměleckého sdělení v současném světě, učí žáky porozumět uměleckému sdělení a záměrům autorů komunikovat prostřednictvím umění aktuální témata. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Reflektuje své pocity, emoce a myšlenky vyvolané sledováním uměleckých vystoupení a využívá k tomu různé formy vyjádření (např. zapojení se do diskuse nebo řízeného rozhovoru, psaní básní, tvoření výtvarných děl, taneční vyjádření, improvizované rozehrávání situací, hudební tvorbu). 
  • Popíše, jaké zřetelné umělecké prostředky byly použity v daném díle, a zapojuje se do diskuse o tom, jakým způsobem přispívají použité umělecké prostředky k celkovému dojmu a sdělení díla. 
  • U zhlédnutého díla určí a charakterizuje umělecký druh (hudba, tanec, divadlo), případně žánr (např. koncert, opera, muzikál, balet, folklorní tanec, současný tanec, činohra, loutkové divadlo), analyzuje dílo na základě jeho druhu. 

 

Ilustrace

Název ilustrace:

Metody reflexe divadelního představení

Odkaz:

Krátký textový popis:

Text nabízí několik způsobů a metod, jak reflektovat s dětmi divadelní zážitek. Autorka v textu upozorňuje i na určitá specifika a principy práce. 

Odkaz na zdroje / autor/ka: Text vychází z publikace M. Váňové S dětmi do divadla ( Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2023.ISBN 978-80-7331-631-0

Ilustrace

Název ilustrace:

Hamlet - reflexe divadelního představení

Odkaz:

Krátký textový popis:

V odkazu je uveden pracovní list k divadelnímu představení Hamlet a metodické instrukce pro učitele. Může být inspirací pro způsob, jak reflektovat divadelní zážitek a analyzovat divadelní představení, inscenaci.

Odkaz na zdroje / autor/ka: Leah Gaffen, Dorota Novotná

Ilustrace

Název ilustrace:

Maryša

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci budou porovnávat závěrečnou scénu hry Maryša ve dvou verzích – tradiční z roku 1971 a moderní verzi z Národního divadla Praha v režii Jana Mikuláška. Zaměří se na to, jak každá inscenace odráží dobu, kdy byla vytvořena, a jak různé divadelní prostředky (herecký styl, scéna, hudba, světla) ovlivňují vnímání postav a vytvářejí celkové vyznění příběhu. Budou zkoumat, jak se v průběhu času změnily hodnoty a pohled na postavení žen a jak různé inscenace ovlivňují jejich vnímání postavy Maryši. V menších skupinkách sami navrhnou, jak by scénu zpracovali, s jakými prostředky by pracovali a co by chtěli zdůraznit ve své verzi.