Uvede příklady hudebních, divadelních nebo tanečních projevů, kulturní tradice, kulturní instituce vztahující se k těmto druhům umění ve svém nejbližším okolí, lokalitě či regionu.

UAK-HTD-003-ZV5-007
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • k tradičním svátkům přiřadí některé zvyky z vlastní rodiny a místa, ve kterém žije 
  • spolupodílí se na udržování regionálních tradic

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název ilustrace: Putování s Kouzelným bubínkem

Anotace: Děti se hravou formou seznámí s různými druhy umění (hudba, tanec, divadlo) a kulturními tradicemi svého regionu, včetně projevů menšinových kultur. Rozvinou své vnímání kulturní rozmanitosti a vztah k místu, kde žijí.

Zadání / popis situace, činnosti žáka:

Učitel přinese do třídy bubínek a představí ho jako Kouzelný bubínek. Tento bubínek zná mnoho příběhů o hudbě, tanci, divadle a tradicích z okolí, ale už si je nepamatuje přesně. Úkolem dětí je pomoci bubínku příběhy oživit.

Děti "putují" po třídě, která představuje jejich region. Učitel na bubínek občas zabubnuje a zastaví je na „stanovišti“. Na každém stanovišti je schovaný „kulturní příběh“ (kartičky nebo obrázky), který společně objeví. U každého stanoviště proběhne nejprve diskuse, na základě ní pak metodou narativní pantomimy žáci dané předvádějí.
Příklady příběhů:

  • Obrázek muzikanta s otázkou: „Jakou písničku zpívali naši prarodiče?“
  • Obrázek divadelní scény s otázkou: „Co se hraje v divadle?“
  • Obrázek tanečníků s úkolem: „Jak bychom mohli tento tanec zatančit?“
  • Symbol menšinové kultury (např. obrázek romské kapely nebo vietnamské tržnice)

Varianta:

  • Obrázek Vánoc, Velikonoc, Masopustu, vynášení Morany, pálení čarodějnic apod.

 

Způsob ověřování / hodnocení učitelem:

Učitel reflektuje tvořivé zapojení dětí, oceňuje, pokud děti využijí příklady ze své rodiny.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zapojuje se do rozhovoru o kulturní akci, která ve škole proběhla, o kulturní instituci, kterou společně se třídou navštívili 
  • nachází v kulturních zvyklostech a tradicích spolužáků společné znaky i rozdíly (např. různé svátky a způsob jejich slavení)

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Záhada ztracené kroniky

Anotace: V odkazu je uvedena aktivita, při níž žáci poznávají příklady hudebních, divadelních a tanečních projevů, kulturní tradice a kulturní instituce ve svém regionu, a to i v kontextu menšinových kultur.

Autor/ka: Romana Šindlářová

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Ze zdrojů vyhledá uměleckou tvorbu (tradici), která je spjatá s lokalitou, ve které žije. 
  • Uvede příklady kulturních institucí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se v těchto institucích může setkat.
  • Spolupracuje například na projektu, který se zaměřuje na porovnání uměleckých projevů rozdílných kultur. 
  • Popíše některé podoby uměleckých a kulturních projevů spjatých s jinou kulturou. 
  • V diskusi pojmenovává přínos různých kulturních projevů v lokalitě, ve které žije.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Náš folklór

Anotace: Ilustrace uvádí příklad témat a s nimi spojených praktických činností a diskuzí, která se dotýkají oblasti lidového umění, tradic a folkloru v místě či regionu, kde žáci žijí.

 

Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Kulturní instituce a jejich programy

Anotace:  Ilustrace popisuje skupinovou práci žáků, kteří v týmech vyhledávají informace o  programech různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Vyhledané informace zpracovávají formou prezentace, referátu, fiktivní upoutávky do rozhlasu, nebo vytvářejí plakát, který je pozvánkou na vybraný program.

Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel nabídne žákům programy různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Žáci ve skupinách diskutují o tom, jaký kulturní zážitek jim určitá instituce může nabídnout, zda mohou z programu posoudit, jestli je program (film, představení, výstava, program, expozice) vhodná pro ně, co by od takové nabídky očekávali. Při práci ve skupině mohou žáci využívat i webové stránky instituce. Pro ostatní potom skupina připraví krátkou prezentaci, která bude pozváním k návštěvě této instituce - forma je na skupině (upoutávka v rozhlase, televizi, plakát, věcný referát o instituci a jejím programu apod.)

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje žáky, jak se zapojují do skupinové práce, hodnotí jejich aktivitu, schopnost spolupráce v týmu a práci se zdroji (webové stránky institucí, letáky, programové brožury).

Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková, Markéta Pucová


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklad hudebních, divadelních nebo tanečních projevů a nejvýznamnějších kulturních tradic ve svém okolí.