Uvede příklady hudebních, divadelních nebo tanečních projevů, kulturní tradice, kulturní instituce vztahující se k těmto druhům umění ve svém nejbližším okolí, lokalitě či regionu.

UAK-HTD-003-ZV5-007
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • k tradičním svátkům přiřadí některé zvyky z vlastní rodiny a místa, ve kterém žije 
  • spolupodílí se na udržování regionálních tradic

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název ilustrace: Putování s Kouzelným bubínkem

Anotace: Děti se hravou formou seznámí s různými druhy umění (hudba, tanec, divadlo) a kulturními tradicemi svého regionu, včetně projevů menšinových kultur. Rozvinou své vnímání kulturní rozmanitosti a vztah k místu, kde žijí.

Zadání / popis situace, činnosti žáka:

Učitel přinese do třídy bubínek a představí ho jako Kouzelný bubínek. Tento bubínek zná mnoho příběhů o hudbě, tanci, divadle a tradicích z okolí, ale už si je nepamatuje přesně. Úkolem dětí je pomoci bubínku příběhy oživit.

Děti "putují" po třídě, která představuje jejich region. Učitel na bubínek občas zabubnuje a zastaví je na „stanovišti“. Na každém stanovišti je schovaný „kulturní příběh“ (kartičky nebo obrázky), který společně objeví. U každého stanoviště proběhne nejprve diskuse, na základě ní pak metodou narativní pantomimy žáci dané předvádějí.
Příklady příběhů:

  • Obrázek muzikanta s otázkou: „Jakou písničku zpívali naši prarodiče?“
  • Obrázek divadelní scény s otázkou: „Co se hraje v divadle?“
  • Obrázek tanečníků s úkolem: „Jak bychom mohli tento tanec zatančit?“
  • Symbol menšinové kultury (např. obrázek romské kapely nebo vietnamské tržnice)

Varianta:

  • Obrázek Vánoc, Velikonoc, Masopustu, vynášení Morany, pálení čarodějnic apod.

 

Způsob ověřování / hodnocení učitelem:

Učitel reflektuje tvořivé zapojení dětí, oceňuje, pokud děti využijí příklady ze své rodiny.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zapojuje se do rozhovoru o kulturní akci, která ve škole proběhla, o kulturní instituci, kterou společně se třídou navštívili 
  • nachází v kulturních zvyklostech a tradicích spolužáků společné znaky i rozdíly (např. různé svátky a způsob jejich slavení)

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Záhada ztracené kroniky

Anotace: Žáci poznají příklady hudebních, divadelních a tanečních projevů, kulturní tradice a kulturní instituce ve svém regionu, a to i v kontextu menšinových kultur.

Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel vystoupí v roli starosty města (obce) ze které žáci jsou a sdělí jim, že jejich město/region čelí „kulturnímu zapomnění“. Stará kronika zmizela a společně musí odhalit ztracené příběhy a tradice, aby je zachránili. Proto povolal je, detektivní týmy, specializované na různé oblasti, aby pomohli ztracené informace znovu objevit.

Žáci se rozdělí do 4–5 týmů, každý tým dostane záhadu napsanou na lístečku, např.:

„Najděte ztracenou píseň, která se kdysi zpívala na svátcích.“

„Odhalte tajemství divadelní hry, kterou hráli vaši předkové.“

„Znovu objevte tanec, který spojoval lidi během oslav.“

„Zjistěte, čím je specifická kultura menšinové komunity.“

Téma záhad může být upravena podle specifických tradic a institucí v konkrétním regionu. Pokud je to možné, zapojí se reálné příklady z místní historie a kulturního života, aby byla aktivita co nejautentičtější (web, knihy o regionu).

Každá záhada obsahuje i malý popis nebo otázky k zamyšlení (např. „Co mohlo být obsahem hry?“ nebo „Jak by mohl vypadat tanec, který propojuje různé generace?“).

Každý tým má za úkol kreativně představit svou záhadu ostatním. Žáci mohou:

·    Sehrát scénku inspirovanou tradicí.

·    Vytvořit a zazpívat vlastní verzi „ztracené“ lidové písně.

·    Zkusit zatančit lidový tanec.

·    Vyprávět příběh založený na rozhovoru nebo výzkumu menšinové kultury.

Každý tým předvede své řešení záhady. Ostatní týmy se aktivně zapojují, například tím, že se připojují k tanci, zpěvu nebo pokládají otázky.

Na konci proběhne reflexe: Je něco, co vás překvapilo? Jak můžeme tyto tradice dál chránit a rozvíjet?

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: 

Učitel sleduje zapojení žáků ve všech fázích hodiny. Zaměřuje se na jejich přínos k práci ve skupinách. V roli „starosty“ ocení skupiny za důležitý přínos pro kulturní dědictví obce.

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Ze zdrojů vyhledá uměleckou tvorbu (tradici), která je spjatá s lokalitou, ve které žije. 
  • Uvede příklady kulturních institucí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se v těchto institucích může setkat.
  • Spolupracuje například na projektu, který se zaměřuje na porovnání uměleckých projevů rozdílných kultur. 
  • Popíše některé podoby uměleckých a kulturních projevů spjatých s jinou kulturou. 
  • V diskusi pojmenovává přínos různých kulturních projevů v lokalitě, ve které žije.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Náš folklór

Anotace: Ilustrace uvádí příklad témat a s nimi spojených praktických činností a diskuzí, která se dotýkají oblasti lidového umění, tradic a folkloru v místě či regionu, kde žáci žijí.

Zadání / popis situace, činnosti žáka: 

1. část:

Úvodní diskuse: Co jsou to lidové písně a tance a jak ovlivňují naši kulturu?

Příklady lidových písní: Poslech a společné zpívání známých lidových písní charakteristických pro místní region. Diskuse o textech písní a jejich významu v tradiční kultuře.

Příklady lidových tanců: Demonstrační představení lidových tanců typických pro daný region. Společná taneční aktivita, při které žáci vyzkouší základní kroky lidových tanců.

Příklady lidového divadla: Představení krátké lidové divadelní scénky nebo pohádky spojené s místními tradicemi. Diskuse o charakteristických rysy lidového divadla a jeho významu pro společnost. 

Kulturní tradice a instituce: Seznámení s místními kulturními institucemi, které se zabývají zachováním a propagací lidového umění, jako jsou folklorní soubory, muzea nebo festivaly. Diskuse o významu těchto institucí pro zachování kulturního dědictví regionu.

2. část:

Učitel předloží žákům krátký scénář - divadelní scénu, do které je zakomponován lidový tanec a lidová píseň. Žáci se rozdělí do tří skupin se zaměřením na hudbu, tanec a divadlo. Každá skupina pracuje na vlastním zadání – lidová píseň, tanec, krátká divadelní scéna. Žáci si vzájemně předvedou své výstupy a pokusí se je spojit do jednoho celku. Ten může být předveden např. jiné třídě. 

Závěrečná reflexe: Společné shrnutí toho, co jsme se dnes naučili o lidových písních, tancích a divadle naší lokality. Diskuse o tom, jak mohou žáci přispět k zachování a propagaci místních kulturních tradic.

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje žáky při diskuzích a skupinové tvorbě. Všímá si i toho, ke kterému druhu umění který žák přirozeně inklinuje. 

Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název Ilustrace: Kulturní instituce a jejich programy

Anotace:  Ilustrace popisuje skupinovou práci žáků, kteří v týmech vyhledávají informace o  programech různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Vyhledané informace zpracovávají formou prezentace, referátu, fiktivní upoutávky do rozhlasu, nebo vytvářejí plakát, který je pozvánkou na vybraný program.

Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel nabídne žákům programy různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Žáci ve skupinách diskutují o tom, jaký kulturní zážitek jim určitá instituce může nabídnout, zda mohou z programu posoudit, jestli je program (film, představení, výstava, program, expozice) vhodná pro ně, co by od takové nabídky očekávali. Při práci ve skupině mohou žáci využívat i webové stránky instituce. Pro ostatní potom skupina připraví krátkou prezentaci, která bude pozváním k návštěvě této instituce - forma je na skupině (upoutávka v rozhlase, televizi, plakát, věcný referát o instituci a jejím programu apod.)

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje žáky, jak se zapojují do skupinové práce, hodnotí jejich aktivitu, schopnost spolupráce v týmu a práci se zdroji (webové stránky institucí, letáky, programové brožury).

Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková, Markéta Pucová


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklad hudebních, divadelních nebo tanečních projevů a nejvýznamnějších kulturních tradic ve svém okolí.