Uvede příklady hudebních, divadelních nebo tanečních projevů, kulturní tradice, kulturní instituce vztahující se k těmto druhům umění ve svém nejbližším okolí, lokalitě či regionu.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- k tradičním svátkům přiřadí některé zvyky z vlastní rodiny a místa, ve kterém žije
- spolupodílí se na udržování regionálních tradic
Ilustrace
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Putování s Kouzelným bubínkem
Anotace: Děti se hravou formou seznámí s různými druhy umění (hudba, tanec, divadlo) a kulturními tradicemi svého regionu, včetně projevů menšinových kultur. Rozvinou své vnímání kulturní rozmanitosti a vztah k místu, kde žijí.
Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Učitel přinese do třídy bubínek a představí ho jako Kouzelný bubínek. Tento bubínek zná mnoho příběhů o hudbě, tanci, divadle a tradicích z okolí, ale už si je nepamatuje přesně. Úkolem dětí je pomoci bubínku příběhy oživit.
Děti "putují" po třídě, která představuje jejich region. Učitel na bubínek občas zabubnuje a zastaví je na „stanovišti“. Na každém stanovišti je schovaný „kulturní příběh“ (kartičky nebo obrázky), který společně objeví. U každého stanoviště proběhne nejprve diskuse, na základě ní pak metodou narativní pantomimy žáci dané předvádějí.
Příklady příběhů:
- Obrázek muzikanta s otázkou: „Jakou písničku zpívali naši prarodiče?“
- Obrázek divadelní scény s otázkou: „Co se hraje v divadle?“
- Obrázek tanečníků s úkolem: „Jak bychom mohli tento tanec zatančit?“
- Symbol menšinové kultury (např. obrázek romské kapely nebo vietnamské tržnice)
Varianta:
- Obrázek Vánoc, Velikonoc, Masopustu, vynášení Morany, pálení čarodějnic apod.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem:
Učitel reflektuje tvořivé zapojení dětí, oceňuje, pokud děti využijí příklady ze své rodiny.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zapojuje se do rozhovoru o kulturní akci, která ve škole proběhla, o kulturní instituci, kterou společně se třídou navštívili
- nachází v kulturních zvyklostech a tradicích spolužáků společné znaky i rozdíly (např. různé svátky a způsob jejich slavení)
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Název Ilustrace: Záhada ztracené kroniky
Anotace: V odkazu je uvedena aktivita, při níž žáci poznávají příklady hudebních, divadelních a tanečních projevů, kulturní tradice a kulturní instituce ve svém regionu, a to i v kontextu menšinových kultur.
Autor/ka: Romana Šindlářová
Úroveň: Splněno
Popis:
- Ze zdrojů vyhledá uměleckou tvorbu (tradici), která je spjatá s lokalitou, ve které žije.
- Uvede příklady kulturních institucí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se v těchto institucích může setkat.
- Spolupracuje například na projektu, který se zaměřuje na porovnání uměleckých projevů rozdílných kultur.
- Popíše některé podoby uměleckých a kulturních projevů spjatých s jinou kulturou.
- V diskusi pojmenovává přínos různých kulturních projevů v lokalitě, ve které žije.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Název Ilustrace: Náš folklór
Anotace: Ilustrace uvádí příklad témat a s nimi spojených praktických činností a diskuzí, která se dotýkají oblasti lidového umění, tradic a folkloru v místě či regionu, kde žáci žijí.
Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková
Ilustrace
Krátký textový popis:
Název Ilustrace: Kulturní instituce a jejich programy
Anotace: Ilustrace popisuje skupinovou práci žáků, kteří v týmech vyhledávají informace o programech různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Vyhledané informace zpracovávají formou prezentace, referátu, fiktivní upoutávky do rozhlasu, nebo vytvářejí plakát, který je pozvánkou na vybraný program.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel nabídne žákům programy různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Žáci ve skupinách diskutují o tom, jaký kulturní zážitek jim určitá instituce může nabídnout, zda mohou z programu posoudit, jestli je program (film, představení, výstava, program, expozice) vhodná pro ně, co by od takové nabídky očekávali. Při práci ve skupině mohou žáci využívat i webové stránky instituce. Pro ostatní potom skupina připraví krátkou prezentaci, která bude pozváním k návštěvě této instituce - forma je na skupině (upoutávka v rozhlase, televizi, plakát, věcný referát o instituci a jejím programu apod.)
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje žáky, jak se zapojují do skupinové práce, hodnotí jejich aktivitu, schopnost spolupráce v týmu a práci se zdroji (webové stránky institucí, letáky, programové brožury).
Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková, Markéta Pucová
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede příklad hudebních, divadelních nebo tanečních projevů a nejvýznamnějších kulturních tradic ve svém okolí.