Uvede příklady hudebních, divadelních nebo tanečních projevů, kulturní tradice, kulturní instituce vztahující se k těmto druhům umění ve svém nejbližším okolí, lokalitě či regionu.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- k tradičním svátkům přiřadí některé zvyky z vlastní rodiny a místa, ve kterém žije
- spolupodílí se na udržování regionálních tradic
Ilustrace
Název ilustrace:
Putování s Kouzelným bubínkem
Krátký textový popis:
Anotace: Děti se hravou formou seznámí s různými druhy umění (hudba, tanec, divadlo) a kulturními tradicemi svého regionu, včetně projevů menšinových kultur. Rozvinou své vnímání kulturní rozmanitosti a vztah k místu, kde žijí.
Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Učitel přinese do třídy bubínek a představí ho jako Kouzelný bubínek. Tento bubínek zná mnoho příběhů o hudbě, tanci, divadle a tradicích z okolí, ale už si je nepamatuje přesně. Úkolem dětí je pomoci bubínku příběhy oživit.
Děti "putují" po třídě, která představuje jejich region. Učitel na bubínek občas zabubnuje a zastaví je na „stanovišti“. Na každém stanovišti je schovaný „kulturní příběh“ (kartičky nebo obrázky), který společně objeví. U každého stanoviště proběhne nejprve diskuse, na základě ní pak metodou narativní pantomimy žáci dané předvádějí.
Příklady příběhů:
- Obrázek muzikanta s otázkou: „Jakou písničku zpívali naši prarodiče?“
- Obrázek divadelní scény s otázkou: „Co se hraje v divadle?“
- Obrázek tanečníků s úkolem: „Jak bychom mohli tento tanec zatančit?“
- Symbol menšinové kultury (např. obrázek romské kapely nebo vietnamské tržnice)
Varianta:
- Obrázek Vánoc, Velikonoc, Masopustu, vynášení Morany, pálení čarodějnic apod.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem:
Učitel reflektuje tvořivé zapojení dětí, oceňuje, pokud děti využijí příklady ze své rodiny.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zapojuje se do rozhovoru o kulturní akci, která ve škole proběhla, o kulturní instituci, kterou společně se třídou navštívili
- nachází v kulturních zvyklostech a tradicích spolužáků společné znaky i rozdíly (např. různé svátky a způsob jejich slavení)
Ilustrace
Název ilustrace:
Záhada ztracené kroniky
Odkaz:
Krátký textový popis:
Anotace: V odkazu je uvedena aktivita, při níž žáci poznávají příklady hudebních, divadelních a tanečních projevů, kulturní tradice a kulturní instituce ve svém regionu, a to i v kontextu menšinových kultur.
Autor/ka: Romana Šindlářová
Ilustrace
Název ilustrace:
Příběh mé vánoční ozdoby
Odkaz:
Krátký textový popis:
Aktivita je zaměřena na téma vánočního stromu a osobních či rodinných tradic spojených s jeho zdobením. Žáci si přinášejí vlastní vánoční ozdobu nebo jiný drobný předmět, který má pro jejich rodinu význam a používá se jako vánoční dekorace. Vymýšlejí k němu příběh – může být skutečný (jak se k nim ozdoba dostala, jaký má význam) nebo fiktivní. Následně si své příběhy navzájem sdílejí a ve skupinách vytvářejí krátké divadelní situace – rozhovory mezi ozdobami na vánočním stromku. Mohou si při tom předměty předávat jako loutky nebo sami vstoupit do jejich rolí.
Tato aktivita rozvíjí u žáků schopnost osobního vyjádření, tvořivost, komunikační dovednosti a dovednost spolupracovat v týmu. Učí se domlouvat na společném postupu, rozdělit si role, sdílet nápady a přijmout odpovědnost za společný výsledek. Současně posilují kulturní povědomí – poznávají rozmanité rodinné a kulturní tradice spojené s vánočními svátky a učí se k nim přistupovat s respektem.
Aktivita podporuje rozvoj klíčových kompetencí - kulturní kompetence (vnímání tradic, symbolů, rozmanitosti), kompetence k podnikavosti a pracovní (týmová spolupráce, samostatné rozhodování při plánování a tvorbě divadelní situace, hledání vlastních tvůrčích řešení).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Ze zdrojů vyhledá uměleckou tvorbu (tradici), která je spjatá s lokalitou, ve které žije.
- Uvede příklady kulturních institucí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se v těchto institucích může setkat.
- Spolupracuje například na projektu, který se zaměřuje na porovnání uměleckých projevů rozdílných kultur.
- Popíše některé podoby uměleckých a kulturních projevů spjatých s jinou kulturou.
- V diskusi pojmenovává přínos různých kulturních projevů v lokalitě, ve které žije.
Ilustrace
Název ilustrace:
Náš folklór
Odkaz:
Krátký textový popis:
Anotace: Ilustrace uvádí příklad témat a s nimi spojených praktických činností a diskuzí, která se dotýkají oblasti lidového umění, tradic a folkloru v místě či regionu, kde žáci žijí.
Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková
Ilustrace
Název ilustrace:
Kulturní instituce a jejich programy
Krátký textový popis:
Anotace: Ilustrace popisuje skupinovou práci žáků, kteří v týmech vyhledávají informace o programech různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Vyhledané informace zpracovávají formou prezentace, referátu, fiktivní upoutávky do rozhlasu, nebo vytvářejí plakát, který je pozvánkou na vybraný program.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel nabídne žákům programy různých kulturních institucí ve svém okolí, regionu. Žáci ve skupinách diskutují o tom, jaký kulturní zážitek jim určitá instituce může nabídnout, zda mohou z programu posoudit, jestli je program (film, představení, výstava, program, expozice) vhodná pro ně, co by od takové nabídky očekávali. Při práci ve skupině mohou žáci využívat i webové stránky instituce. Pro ostatní potom skupina připraví krátkou prezentaci, která bude pozváním k návštěvě této instituce - forma je na skupině (upoutávka v rozhlase, televizi, plakát, věcný referát o instituci a jejím programu apod.)
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje žáky, jak se zapojují do skupinové práce, hodnotí jejich aktivitu, schopnost spolupráce v týmu a práci se zdroji (webové stránky institucí, letáky, programové brožury).
Odkaz na zdroje / autor: Silva Macková, Markéta Pucová
Ilustrace
Název ilustrace:
Naše kulturní památka
Odkaz:
Krátký textový popis:
Autorka: Silva Macková
Aktivita Naše kulturní památka je menší třídní projekt pro žáky 5. ročníku, který probíhá v několika fázích a k němuž se žáci opakovaně vracejí. Vede děti k objevování a hlubšímu porozumění kulturním památkám v jejich nejbližším okolí. Na začátku si každý žák samostatně vyhledá a představí jednu památku z místa, kde žije. Poté si třída společně zvolí jednu památku, kterou prozkoumá do větší hloubky v pracovních týmech s různými rolemi (historikové, reportéři, pozorovatelé, dokumentaristé). Výsledkem projektu je nejen poznání kulturní hodnoty daného místa, ale také návrh, jak by se daná památka mohla stát lépe viditelnou nebo jak by se o ni dalo
pečovat. Projekt rozvíjí kulturní povědomí, spolupráci, tvořivost i schopnost dětí uvažovat o konkrétní změně ve svém okolí.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede příklad hudebních, divadelních nebo tanečních projevů a nejvýznamnějších kulturních tradic ve svém okolí.