Zhodnotí přínos svého zapojení do třídních, školních nebo místních kulturních nebo uměleckých aktivit a projektů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- ve svých činnostech v jednoduché podobě propojuje prostředky a postupy vycházející z hudby, tance a divadla, ale také jiných druhů umění, pojmenuje svou roli ve společném tvůrčím procesu
- zapojuje se do školních aktivit, jako jsou třídní vystoupení, školní prezentace pro rodiče a spolužáky apod.
- orientuje se v nabídce zájmových kroužků a aktivit ve škole i mimo ni (např. ZUŠ, DDM), dokáže vyjádřit, které aktivity by ho bavily, a popsat, proč by se do nich rád zapojil
- na podnět a s dopomocí učitele sleduje, co se v okolí děje, a vypráví ostatním o kulturních událostech, jako jsou místní festivaly nebo slavnosti, které se mu líbí
Ilustrace
Název ilustrace:
Kroužky u nás v okolí
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci se seznámí s nabídkou kroužků v okolí.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel rozmístí po třídě kartičky např. se slovy: sport, hudba, tanec, výtvarka, divadlo, ostatní. Žáci mají za úkol vybrat si jeden kroužek, který navštěvují - a stoupnou si ke kartičce, která je oblastí jeho kroužku. Pokud si nevyberou z nabídky, stoupnou si k nápisu “ostatní”.
Popis činnosti žáků: Po rozřazení žáků ke kartičkám jeden po druhém pantomimicky předvedou svůj kroužek tak, aby ostatní mohli poznat, o jaký se jedná. Zároveň ostatní vyhodnocují, zda žák stojí na správném místě. Na konci proběhne diskuse o tom, zda je nabídka kroužků v okolí dostatečná, případně který z kroužků, které viděli při demonstracích u spolužáků je zaujal a lákal by je a proč.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje demonstrace jednotlivých kroužků. Pokud ho děti neuhodnou, hodnotí společně s žáky co by pomohlo tomu, aby byl lépe rozpoznatelný.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zná různé možnosti, jak aktivně trávit volný čas, a zná nabídku nejen školních, ale i dalších institucí a organizací v okolí, jako jsou ZUŠ, DDM a různé kroužky
- vyjádří své preference, proč by se do určité aktivity zapojil, jakých aktivit by se zúčastnil
- zapojuje se do přípravy a prezentace třídních nebo školních uměleckých a kulturních projektů
- spolupracuje na projektu, který se zaměřuje na porovnání uměleckých projevů rozdílných kultur
- navrhuje různé způsoby, jak obohatit kulturní dění ve škole, konzultuje své nápady s učiteli, spolužáky a přijímá zpětnou vazbu na jejich realizovatelnost
- na podnět učitele sleduje kulturní události ve svém regionu, jako jsou místní festivaly nebo komunitní akce, a diskutuje o nich a jejich významu pro sebe i jiné se svými učiteli a spolužáky
Ilustrace
Název ilustrace:
Kulturní truhla
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci se naučí formulovat a prezentovat své nápady, reflektovat kulturní dění kolem sebe a konstruktivně reagovat na zpětnou vazbu.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Učitel přinese "kulturní truhlu" (např. krabici) s různými předměty spojenými s kulturou v našem okolí (vstupenka, leták, fotografie z festivalu, program divadla, CD, nebo i obrázky událostí).
Popis činnosti žáků: Žáci si po skupinách z truhly vyberou jeden předmět a dramaticky ztvární, jakou událost může reprezentovat. A to například pomocí pantomimy, scénky nebo popisu události ve stylu reportáže. Ostatní hádají, o jakou událost by mohlo jít.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje zapojení žáků do aktivity, oceňuje nápaditost a sdělnost prezentací.
Ilustrace
Název ilustrace:
Akce u nás ve škole
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci se stanou aktivními navrhovateli a diskutujícími o možnostech obohacení kulturního dění ve škole. Rozvíjí svou schopnost týmové spolupráce, argumentace a přijímání zpětné vazby.
Zadání / popis situace, činnosti žáka: Žáci jsou rozděleni do skupin. Každá skupina dostane za úkol navrhnout nápad na kulturní akci, kterou by mohli realizovat ve škole. Měla by to být nějaká “novinka” - něco, co ve škole ještě neproběhlo. Využít mohou například zkušenosti od kamarádů z jiných škol apod. Učitel vyzve žáky, aby své nápady prezentovali formou krátké scénky, ve které vystoupí jako „kulturní ambasadoři“ a přesvědčují ostatní o realizovatelnosti svého nápadu (např. prezentují výstavu, festival, koncert, komunitní den, apod.).
Popis činnosti žáků: Po každé prezentaci ostatní žáci a učitel hodnotí nápady, pokládají otázky a dávají konstruktivní zpětnou vazbu. Skupina má možnost zpětně svůj návrh upravit na základě získaných podnětů.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel sleduje zapojení žáků do aktivity, oceňuje inspirativnost nápadů, hodnotí se žáky jejich realizovatelnost v jejich škole apod.
Ilustrace
Název ilustrace:
Stopa, kterou zanechávám
Odkaz:
Krátký textový popis:
Lekce je zaměřena na sebereflexi žáků v rámci zapojení do kulturních a uměleckých aktivit a projektů. Žáci se seznámí s různými způsoby, jak mohou ovlivnit své okolí uměleckými činnostmi a kreativně přispět k vytvoření „stopy“, kterou zanechávají ve svém školním či místním prostředí. Cílem je rozvíjet jejich schopnost reflektovat vlastní účast na kulturním životě, rozlišovat mezi různými formami uměleckého vyjádření a zároveň vytvářet prostor pro individuální kreativitu a týmovou spolupráci. Lekce podporuje kompetence občanského a pracovního/podnikavého charakteru tím, že se zaměřuje na schopnost využívat příležitosti pro osobní rozvoj, a zároveň rozvíjí schopnost ovlivnit své okolí prostřednictvím umění, respektujíc práva a zájmy druhých.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zná nabídku školy i dalších institucí a organizací ve svém okolí pro aktivní trávení volného času, zejména v oblasti uměleckých aktivit dětí a mládeže (ZUŠ, DDM, kroužky organizované různými institucemi, organizacemi, spolky), argumentuje své preference, případně možnosti aktivního zapojení se do těchto aktivit.
- Zapojuje se v jemu odpovídající roli do přípravy a prezentace různých uměleckých a kulturních projektů ve škole (mohou to být různé úrovně produkce, od menších vystoupení v rámci školy až po větší produkce, které jsou otevřené veřejnosti: hudební koncerty, divadelní představení, taneční vystoupení, školní akademie, oslavy).
- Navrhne způsoby, jak obohatit kulturní dění ve škole (může navrhnout organizaci kulturního večera ve škole, divadelního nebo tanečního představení, hudebního koncertu nebo uměleckého workshopu, rozloučení se školou apod.), konzultuje své nápady s učiteli a spolužáky a přijímá zpětnou vazbu.
- Sleduje kulturní události v místě, kde žije (festivaly, tradiční kulturní slavnosti, komunitní akce), pojmenuje jejich uměleckou i kulturní rozmanitost, diskutuje o nich s učiteli a spolužáky, zvažuje možnost svého pasivního i aktivního zapojení.
Ilustrace
Název ilustrace:
Přijďte se podívat
Krátký textový popis:
Anotace: Ilustrace popisuje možnosti skupinové práce na propagaci projektu.
Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Žáci pracovali na kulturním projektu a chtějí prezentovat jeho výsledek. Rozdělí se do skupin podle vlastního výběru a budou pracovat na propagaci projektu, události:
skupina upoutávka
žáci vytvoří krátkou upoutávku, zahrají ji „naživo“ nebo natočí na mobil
skupina plakát
žáci vytvoří plakát, propagující projekt/událost
skupina rozhovor v médiích
skupina vytvoří rozhovor moderátora s fiktivní postavou spojenou s projektem/akcí
skupina pouliční akce
žáci vytvoří výstup, kterým budou zvát na ulici k účasti na prezentaci projektu/na kulturní událost
skupina hlášení ve školním rozhlase
žáci vytvoří netradiční a zajímavé hlášení do školního rozhlasu
Skupiny si vzájemně předvedou své výstupy, diskutují o nich, poskytují si zpětnou vazbu a další nápady.
Vybrané a dokončené výstupy využijí ke skutečné propagaci projektu/události.
Popis ověřování / hodnocení učitelem: Učitel hodnotí zapojení žáka do práce skupiny a vytvořený výstup na základě kritérií, které se skupinami domluvil před začátkem práce.
Ilustrace
Název ilustrace:
Ticho a hlas
Odkaz:
Krátký textový popis:
Autorka: Romana Šindlářová
Lekce rozvíjí schopnost žáků vnímat veřejný prostor jako místo, kde mohou aktivně působit prostřednictvím umění. Učitel vytváří prostor pro diskusi o tématech, která žáci vnímají jako důležitá – ve škole, obci i světě. V dramatických a hudebně pohybových improvizacích hledají způsob, jak těmto tématům „dát hlas“. Lekce podporuje kritické myšlení, vyjadřování vlastního názoru, respekt k názorům ostatních a zkušenost s plánováním společné akce. Lekce může být počátkem žákovských projektů.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zapojí se do třídních, školních nebo místních uměleckých aktivit a projektů.