Uplatňuje a kombinuje při vlastní výtvarné tvorbě linie, tvary, barvy v ploše i prostoru a objevuje vztahy mezi nimi.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Užívá linie, barvy, tvary při tvorbě v ploše i prostoru.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- tvoří z rozmanitých materiálů
- užívá různé prostředky, nástroje a materiály, užívá je při kresbě, malbě, prostorové tvorbě, tvůrčí hře a experimentech
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Objevování materiálů – skládání tvarů
Nejčastějším materiálem, se kterým se pracuje je papír. Zařazení jiných materiálů často předchází obava z toho, že jsou obtížně dostupné, že vyžadují složitější organizaci tvůrčí činnosti i nabyté dovednosti. Zkusme využít materiál, který má velmi příjemné vlastnosti, manipulace s ním rozvíjí jemnou motoriku, a navíc je velmi dostupný. Zkusili jste již někdy využít kůru mandarinek? Vyzkoušíme si, co vše nám mohou připomínat sestavy náhodně vystříhaných tvarů. A navíc si dáme i zdravou svačinu.
Poznámka:
Obdobné zadání najdete v publikaci Metodické komentáře a úlohy ke standardům Výtvarné výchovy na straně 22 a 23. Přestože se jedná o materiál z roku 2016, je možné se jím i nadále inspirovat.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozpoznává, pojmenovává, vytváří a uplatňuje jednotlivé prvky (linie, tvary, barvy a objekty) a jejich vztahy (velikost a vzájemnou polohu tvarů, světlostní a barevný kontrast v kresbě, malbě, fotografii, v prostorových objektech).
- Při vytváření a kombinování prvků uplatňuje jak ověřené postupy, tak experimenty.
- Zapojí se do společné práce a přispěje podle svých schopností a nápadů k jejímu výsledku.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Experimentální monotyp
Monotyp je jednoduchá grafická technika – tisk z plochy. Je dostupná pro všechny a žáci si na ni mohou vyzkoušet míchání barev, nanášení barev na matrici, otiskování, manipulaci s různými nástroji pro kresbu apod. Postupy je možné různě variovat a dále kombinovat s dalšími technikami.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- uvědomuje si že linie, tvary, barvy v ploše i prostoru vznikají pomocí rozmanitých prostředků
- porovnává a pojmenovává odlišnosti linií, tvarů, barev, objemů, které vytvořil sám, nebo jeho spolužáci, nebo je objevil kdekoliv kolem sebe (v interiéru i exteriéru)
- objevuje různé možnosti plošné a prostorové tvorby, za použití rozmanitých materiálů
- vybírá si prostředky a materiály, se kterými chce pracovat, kombinuje je na základě hry a experimentuje s nimi
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Výtvarná tvorba s hračkami a bublifukem
Lekce je volně inspirována kinetickými experimenty Petra Nikla, při nichž pohybující se objekty, zanechávají stopy, které se v průběhu času náhodně vrství a vytvářejí zajímavé náhodné obrazce. Stopy, které mohou být různě barevné, vznikají jak mechanickým pohybem, tak interaktivitou člověk a věci a mohou být nositeli dopředu neodhadnutelných (nenadálých) obsahů a významů. Lekci je vhodné pojímat jako velkoformátovou společnou práci.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Stavebnice
Tvůrčí činnost zaměřená na tvorbu prostorového objektu ze základních geometrických tvarů a hledání variantních kompozic, které v nás mohou vyvolávat různé asociace. Objekty se postupně proměňují a z abstraktních kompozic mohou nabývat konkrétní podoby.