Uplatňuje a kombinuje při vlastní výtvarné tvorbě linie, tvary, barvy v ploše i prostoru a objevuje vztahy mezi nimi.

UAK-VFV-001-ZV5-001
divider

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Užívá linie, barvy, tvary při tvorbě v ploše i prostoru.


Úroveň: Na začátku

Popis:

  • tvoří z rozmanitých materiálů
  • užívá různé prostředky, nástroje a materiály, užívá je při kresbě, malbě, prostorové tvorbě, tvůrčí hře a experimentech 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Objevování materiálů – skládání tvarů 

Nejčastějším materiálem, se kterým se pracuje je papír. Zařazení jiných materiálů často předchází obava z toho, že jsou obtížně dostupné, že vyžadují složitější organizaci tvůrčí činnosti i nabyté dovednosti. Zkusme využít materiál, který má velmi příjemné vlastnosti, manipulace s ním rozvíjí jemnou motoriku, a navíc je velmi dostupný. Zkusili jste již někdy využít kůru mandarinek? Vyzkoušíme si, co vše nám mohou připomínat sestavy náhodně vystříhaných tvarů. A navíc si dáme i zdravou svačinu.

Poznámka:  

Obdobné zadání najdete v publikaci Metodické komentáře a úlohy ke standardům Výtvarné výchovy na straně 22 a 23. Přestože se jedná o materiál z roku 2016, je možné se jím i nadále inspirovat. 

https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/Publikace/Metodicke_komentare/METODICKEI_KOMENTARE_A_ULOHY_KE_STANDARDUM_ZV_VYTVARNA_VYCHOVA_.pdf

 

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpoznává, pojmenovává, vytváří a uplatňuje jednotlivé prvky (linie, tvary, barvy a objekty) a jejich vztahy (velikost a vzájemnou polohu tvarů, světlostní a barevný kontrast v kresbě, malbě, fotografii, v prostorových objektech).
  • Při vytváření a kombinování prvků uplatňuje jak ověřené postupy, tak experimenty.
  • Zapojí se do společné práce a přispěje podle svých schopností a nápadů k jejímu výsledku.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Experimentální monotyp 

Monotyp je jednoduchá grafická technika – tisk z plochy. Je dostupná pro všechny a žáci si na ni mohou vyzkoušet míchání barev, nanášení barev na matrici, otiskování, manipulaci s různými nástroji pro kresbu apod. Postupy je možné různě variovat a dále kombinovat s dalšími technikami. 

 


Úroveň: Na cestě

Popis:

 

 

  • uvědomuje si že linie, tvary, barvy v ploše i prostoru vznikají pomocí rozmanitých prostředků
  •  porovnává a pojmenovává odlišnosti linií, tvarů, barev, objemů, které vytvořil sám, nebo jeho spolužáci, nebo je objevil kdekoliv kolem sebe (v interiéru i exteriéru)
  • objevuje různé možnosti plošné a prostorové tvorby, za použití rozmanitých materiálů 
  • vybírá si prostředky a materiály, se kterými chce pracovat, kombinuje je na základě hry a experimentuje s nimi

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Výtvarná tvorba s hračkami a bublifukem 

Lekce je volně inspirována kinetickými experimenty Petra Nikla, při nichž pohybující se objekty, zanechávají stopy, které se v průběhu času náhodně vrství a vytvářejí zajímavé náhodné obrazce. Stopy, které mohou být různě barevné, vznikají jak mechanickým pohybem, tak interaktivitou člověk a věci a mohou být nositeli dopředu neodhadnutelných (nenadálých) obsahů a významů. Lekci je vhodné pojímat jako velkoformátovou společnou práci. 

 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Stavebnice

Tvůrčí činnost zaměřená na tvorbu prostorového objektu ze základních geometrických tvarů a hledání variantních kompozic, které v nás mohou vyvolávat různé asociace. Objekty se postupně proměňují a z abstraktních kompozic mohou nabývat konkrétní podoby.