Uplatňuje a kombinuje při vlastní výtvarné tvorbě linie, tvary, barvy v ploše i prostoru a objevuje vztahy mezi nimi.

UAK-VFV-001-ZV5-001

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Tvoří z rozmanitých materiálů.
  • Užívá různé  prostředky, nástroje a materiály, užívá je při kresbě, malbě, prostorové tvorbě, tvůrčí hře a experimentech. 

Ilustrace

Datum: 9. 1. 2025 12:26:44
Autor: Markéta Pastorová
Druh učebního materiálu: Zadání problému
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: jemná motorika, tvary, kombinace tvarů, asociace
Krátký textový popis:

Nejčastějším materiálem, se kterým se pracuje je papír. Zařazení jiných materiálů často předchází obava z toho, že jsou obtížně dostupné, že vyžadují složitější organizaci tvůrčí činnosti i nabyté dovednosti. Zkusme využít materiál, který má velmi příjemné vlastnosti, manipulace s ním rozvíjí jemnou motoriku, a navíc je velmi dostupný. Zkusili jste již někdy využít kůru mandarinek? Vyzkoušíme si, co vše nám mohou připomínat sestavy náhodně vystříhaných tvarů. A navíc si dáme i zdravou svačinu.

Poznámka:   

Obdobné zadání najdete v publikaci Metodické komentáře a úlohy ke standardům Výtvarné výchovy na straně 22 a 23. Přestože se jedná o materiál z roku 2016, je možné se jím i nadále inspirovat. 

https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/Publikace/Metodicke_komentare/METODICKEI_KOMENTARE_A_ULOHY_KE_STANDARDUM_ZV_VYTVARNA_VYCHOVA_.pdf

 

 

Soubory:
Tvůrčí aktivita Objevovani-materialu-skladani-tvaru.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Uvědomuje si že linie, tvary, barvy v ploše i prostoru vznikají pomocí rozmanitých prostředků.
  • Porovnává a pojmenovává odlišnosti linií, tvarů, barev, objemů, které vytvořil sám, nebo jeho spolužáci, nebo je objevil kdekoliv kolem sebe (v interiéru i exteriéru).
  • Objevuje různé možnosti plošné a prostorové tvorby, za použití rozmanitých materiálů. 
  • Vybírá si prostředky a materiály, se kterými chce pracovat, kombinuje je na základě hry a experimentuje s nimi.

Ilustrace

Datum: 9. 1. 2025 15:38:52
Autor: Kateřina Přidalová
Druh učebního materiálu: Zadání problému
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: prostorová tvorba, kompozice, základní barvy, abstrakce
Krátký textový popis:

Tvůrčí činnost zaměřená na tvorbu prostorového objektu ze základních geometrických tvarů a hledání variantních kompozic, které v nás mohou vyvolávat různé asociace. Objekty se postupně proměňují a z abstraktních kompozic mohou nabývat konkrétní podoby.
 

Soubory:
Tvůrčí aktivita Stavebnice.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpoznává, pojmenovává, vytváří a uplatňuje jednotlivé prvky (linie, tvary, barvy a objekty) a jejich vztahy (velikost a vzájemnou polohu tvarů, světlostní a barevný kontrast v kresbě, malbě, fotografii, v prostorových objektech).
  • Při vytváření a kombinování prvků uplatňuje jak ověřené postupy, tak experimenty.
  • Zapojí se do společné práce a přispěje podle svých schopností a nápadů k jejímu výsledku.

Ilustrace

Datum: 8. 3. 2025 21:19:18
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: výtvarný experiment, linie, skupinová práce
Krátký textový popis:

Lekce je volně inspirována kinetickými experimenty Petra Nikla, při nichž pohybující se objekty, zanechávají stopy, které se v průběhu času náhodně vrství a vytvářejí zajímavé náhodné obrazce. Stopy, které mohou být různě barevné, vznikají jak mechanickým pohybem, tak interaktivitou člověk a věci a mohou být nositeli dopředu neodhadnutelných (nenadálých) obsahů a významů. Lekci je vhodné pojímat jako velkoformátovou společnou práci. 

 

Soubory:
Popis aktivity UAK-VFV-001-ZV5-001-Bublifuk.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Užívá linie, barvy, tvary při tvorbě v ploše i prostoru.