Uplatňuje a kombinuje při vlastní výtvarné tvorbě linie, tvary, barvy v ploše i prostoru a objevuje vztahy mezi nimi.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Tvoří z rozmanitých materiálů.
- Užívá různé prostředky, nástroje a materiály, užívá je při kresbě, malbě, prostorové tvorbě, tvůrčí hře a experimentech.
Ilustrace
Nejčastějším materiálem, se kterým se pracuje je papír. Zařazení jiných materiálů často předchází obava z toho, že jsou obtížně dostupné, že vyžadují složitější organizaci tvůrčí činnosti i nabyté dovednosti. Zkusme využít materiál, který má velmi příjemné vlastnosti, manipulace s ním rozvíjí jemnou motoriku, a navíc je velmi dostupný. Zkusili jste již někdy využít kůru mandarinek? Vyzkoušíme si, co vše nám mohou připomínat sestavy náhodně vystříhaných tvarů. A navíc si dáme i zdravou svačinu.
Poznámka:
Obdobné zadání najdete v publikaci Metodické komentáře a úlohy ke standardům Výtvarné výchovy na straně 22 a 23. Přestože se jedná o materiál z roku 2016, je možné se jím i nadále inspirovat.
| Tvůrčí aktivita | Objevovani-materialu-skladani-tvaru.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Uvědomuje si že linie, tvary, barvy v ploše i prostoru vznikají pomocí rozmanitých prostředků.
- Porovnává a pojmenovává odlišnosti linií, tvarů, barev, objemů, které vytvořil sám, nebo jeho spolužáci, nebo je objevil kdekoliv kolem sebe (v interiéru i exteriéru).
- Objevuje různé možnosti plošné a prostorové tvorby, za použití rozmanitých materiálů.
- Vybírá si prostředky a materiály, se kterými chce pracovat, kombinuje je na základě hry a experimentuje s nimi.
Ilustrace
Tvůrčí činnost zaměřená na tvorbu prostorového objektu ze základních geometrických tvarů a hledání variantních kompozic, které v nás mohou vyvolávat různé asociace. Objekty se postupně proměňují a z abstraktních kompozic mohou nabývat konkrétní podoby.
| Tvůrčí aktivita | Stavebnice.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozpoznává, pojmenovává, vytváří a uplatňuje jednotlivé prvky (linie, tvary, barvy a objekty) a jejich vztahy (velikost a vzájemnou polohu tvarů, světlostní a barevný kontrast v kresbě, malbě, fotografii, v prostorových objektech).
- Při vytváření a kombinování prvků uplatňuje jak ověřené postupy, tak experimenty.
- Zapojí se do společné práce a přispěje podle svých schopností a nápadů k jejímu výsledku.
Ilustrace
Lekce je volně inspirována kinetickými experimenty Petra Nikla, při nichž pohybující se objekty, zanechávají stopy, které se v průběhu času náhodně vrství a vytvářejí zajímavé náhodné obrazce. Stopy, které mohou být různě barevné, vznikají jak mechanickým pohybem, tak interaktivitou člověk a věci a mohou být nositeli dopředu neodhadnutelných (nenadálých) obsahů a významů. Lekci je vhodné pojímat jako velkoformátovou společnou práci.
| Popis aktivity | UAK-VFV-001-ZV5-001-Bublifuk.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Užívá linie, barvy, tvary při tvorbě v ploše i prostoru.