Vyjadřuje výtvarnými prostředky vjemy, pocity, prožitky, myšlenky, představy a zkušenosti a realizuje svůj tvůrčí záměr.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Při spontánní tvorbě objevuje různé výtvarné prvky.
- Prvky uplatňuje k vyjádření svých vjemů, pocitů, představ.
- Užívá různé prostředky, nástroje a materiály při kresbě, malbě, prostorové tvorbě.
- Tvoří spontánně i podle zadání.
Ilustrace
Zadání se zaměřuje na vyjádření základních emocí jako je radost, zlost smutek. Protože nám jde o jejich abstraktní vyjádření, zaměříme se pouze na černou barvu linií a černé geometrické tvary, v našem případě čtverec.
Zadání pro žáky:
1./ Linie
Vyjádřete radost, zlost, smutek (každou emoci na jeden papír) kresbou černým fixem a pouze v využitím linií. Nesnažte se emoci ilustrovat „konkrétním obrázkem“, ale naopak jen kompozicí linií.
2./ Tvary
Vyjádřete radost, zlost, smutek (každou emoci na jeden papír) s pomocí vystřižených černých čtverců. Kompozici si promyslete a nalepte. Nesnažte se emoci ilustrovat „konkrétním obrázkem“, ale naopak jen abstraktní kompozicí.
Popis ověřování:
Jedná se o individuální aktivitu, které má vyústit v reflexi a diskusi nad výsledným řešením. Žáci mlčky předloží své kresby a kompozice ze čtverců a ostatní by měli hádat, o jakou emoci se jedná. Společná reflexe a debata je pro úkol klíčová. Učitel debatu moderuje a poukazuje na tvorbu s omezenými výrazovými prostředky tak, aby bylo zřejmé, že omezení není bariérou, ale naopak výzvou pro kreativitu. Není žádoucí hodnotit estetickou podobu výsledného díla.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Experimentuje s výtvarnými prostředky a to tak, aby co nejvýstižněji vyjádřil to, co vychází z jeho fantazie, smyslových vjemů, pocitů.
- Objevuje možnosti kresby, malby, modelování, prostorové tvorby a vychází přitom z vlastního nápadu, nebo zadání.
- Tvoří objekty z různých materiálů a umísťuje je do prostoru.
Ilustrace
Žáci se pokusí zachytit dynamiku a rytmus pohybu větru prostřednictvím vlastnoručně vyrobených štětců z přírodních materiálů nalezených na školní zahradě. Aktivita podporuje rozvoj kreativity, spolupráce a dává prostor pro experimentování s materiály a technikami.
| Popis aktivity Pohyb větru | UAK-VFV-001-ZV5-002-cesta-Pohyb-vetru.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vybere si cíleně prostředky, se kterými chce pracovat a má odvahu s nimi experimentovat, a to s ohledem na bezpečnost svou i ostatních.
- Vyjadřuje své vjemy, představy a myšlenky v plošné a prostorové tvorbě.
- Pojmenuje dílo podle svého uvážení tak, aby byl jeho název výstižný pro něj samotného.
Ilustrace
1.Moje ráno
Jedná se vlastně o hru, kdy krátký časový limit určený na kresbu, která „koluje“ odlehčuje naše přemýšlení a snahu o přesné zachycení prožívaného časového úseku dne a ranních rituálů. Žáci pracují intuitivně s asociacemi a představivostí. Hra končí v tom okamžiku, kdy se kresba dostane ke svému původnímu autorovi. Může tak vzniknout kolektivní dílo plné překvapivých znaků, symbolů, humorných zkratek.
2. Stopy a otisky
Jedná se o zadání nejméně pro dvě na sebe navazující dvouhodinové lekce, kdy žáci objevují a zkoumají místo skrze otisky pro něj typických předmětů do modelovací hmoty a zvukové záznamy. Vyústěním tvůrčí práce není objekt sám o sobě, ale společné environmentální instalace, díky kterým může místo „ožít“ a vyvolávat nové představy, asociace či inspirovat k příběhům, které se mohly nebo mohou v místě odehrát.
| Popis aktivity | UAK-VFV-001-ZV5-002-Moje-rano-Stopy-a-otisky.docx | Stáhnout |
Jedním ze stěžejních východisek k vlastní tvorbě žáků jsou díla výtvarného umění. Zadání je inspirováno projektem dvou umělců, fotografky a karikaturisty a ilustrátora – fotografie masek jako vlastních autoportrétů. Tvorba masek samotných a jejich následné uplatnění je vhodným způsobem, jak pracovat s projevy emocí, pocitů, prožitků. Zadání a průběh tvůrčí práce již samy o sobě rozvíjejí klíčovou kompetenci Osobností a sociální, neboť vedou k poznávání své jedinečnosti a současně neodmyslitelně rozvíjejí klíčovou kompetenci Kulturní, neboť umění a kultura je způsob, jakým poznáváme svět a sebe sama.
| Ilustrativní úloha s vazbou na KK, zadání pro žáky s metodickým komentářem pro učitele | UaK-VFV-ZV5-002-splneno-Masky-a-autoportrety.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vyjadřuje výtvarnými prostředky vjemy, pocity, prožitky a realizuje své nápady.