Vyjadřuje výtvarnými prostředky vjemy, pocity, prožitky, myšlenky, představy a zkušenosti a realizuje svůj tvůrčí záměr.

UAK-VFV-001-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Při spontánní tvorbě objevuje různé výtvarné prvky.
  • Prvky uplatňuje k vyjádření svých vjemů, pocitů, představ. 
  • Užívá různé  prostředky, nástroje a materiály při kresbě, malbě, prostorové tvorbě.
  • Tvoří spontánně i podle zadání.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání se zaměřuje na vyjádření základních emocí jako je radost, zlost smutek. Protože nám jde o jejich abstraktní vyjádření, zaměříme se pouze na černou barvu linií a černé geometrické tvary, v našem případě čtverec.

Zadání pro žáky:

1./ Linie
Vyjádřete radost, zlost, smutek (každou emoci na jeden papír) kresbou černým fixem a pouze v využitím linií. Nesnažte se emoci ilustrovat „konkrétním obrázkem“, ale naopak jen kompozicí linií.

2./ Tvary
Vyjádřete radost, zlost, smutek (každou emoci na jeden papír) s pomocí vystřižených černých čtverců. Kompozici si promyslete a nalepte. Nesnažte se emoci ilustrovat „konkrétním obrázkem“, ale naopak jen abstraktní kompozicí.

Popis ověřování:

Jedná se o individuální aktivitu, které má vyústit v reflexi a diskusi nad výsledným řešením. Žáci mlčky předloží své kresby a kompozice ze čtverců a ostatní by měli hádat, o jakou emoci se jedná. Společná reflexe a debata je pro úkol klíčová. Učitel debatu moderuje a poukazuje na tvorbu s omezenými výrazovými prostředky tak, aby bylo zřejmé, že omezení není bariérou, ale naopak výzvou pro kreativitu. Není žádoucí hodnotit estetickou podobu výsledného díla.

 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Experimentuje s výtvarnými prostředky a to tak, aby co nejvýstižněji vyjádřil to, co vychází z jeho fantazie, smyslových vjemů, pocitů.
  • Objevuje možnosti kresby, malby, modelování, prostorové tvorby a vychází přitom z vlastního nápadu, nebo zadání.
  • Tvoří objekty z různých materiálů a umísťuje je do prostoru.

Ilustrace

Datum: 9. 1. 2025 21:13:55
Autor: Mgr. Zuzana Havelková
Věková skupina: 7—9 let
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: Výtvarná hra, výtvarný experiment, dynamika, rytmus, přírodniny, přírodní materiál, tvorba, linie, pohyb větru, výroba štětce, tuš
Krátký textový popis:

Žáci se pokusí zachytit dynamiku a rytmus pohybu větru prostřednictvím vlastnoručně vyrobených štětců z přírodních materiálů nalezených na školní zahradě. Aktivita podporuje rozvoj kreativity, spolupráce a dává prostor pro experimentování s materiály a technikami.

Soubory:
Popis aktivity Pohyb větru UAK-VFV-001-ZV5-002-cesta-Pohyb-vetru.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vybere si cíleně prostředky, se kterými chce pracovat a má odvahu s nimi experimentovat, a to s ohledem na bezpečnost svou i ostatních.
  • Vyjadřuje své vjemy, představy a myšlenky v plošné a prostorové tvorbě.
  • Pojmenuje dílo podle svého uvážení tak, aby byl jeho název výstižný pro něj samotného.

Ilustrace

Datum: 8. 3. 2025 21:45:29
Věková skupina: 7—9 let
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

1.Moje ráno 

Jedná se vlastně o hru, kdy krátký časový limit určený na kresbu, která „koluje“ odlehčuje naše přemýšlení a snahu o přesné zachycení prožívaného časového úseku dne a  ranních rituálů. Žáci pracují intuitivně s asociacemi a představivostí.  Hra končí v tom okamžiku, kdy se kresba dostane ke svému původnímu autorovi. Může tak vzniknout kolektivní dílo plné překvapivých znaků, symbolů, humorných zkratek. 

2. Stopy a otisky 

Jedná se o zadání nejméně pro dvě na sebe navazující dvouhodinové lekce, kdy žáci objevují a zkoumají místo skrze otisky pro něj typických předmětů do modelovací hmoty a zvukové záznamy. Vyústěním tvůrčí práce není objekt sám o sobě, ale společné environmentální instalace, díky kterým může místo „ožít“ a vyvolávat nové představy, asociace či inspirovat k příběhům, které se mohly nebo mohou v místě odehrát.

Soubory:
Popis aktivity UAK-VFV-001-ZV5-002-Moje-rano-Stopy-a-otisky.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 14. 12. 2025 12:08:21
Autor: Viktoria Timonová, Markéta Pastorová
Věková skupina: 10—12 let
Druh interaktivity: Aktivita
Krátký textový popis:

Jedním ze stěžejních východisek k vlastní tvorbě žáků jsou díla výtvarného umění. Zadání je inspirováno projektem dvou umělců, fotografky a karikaturisty a ilustrátora – fotografie masek jako vlastních autoportrétů. Tvorba masek samotných a jejich následné uplatnění je vhodným způsobem, jak pracovat s projevy emocí, pocitů, prožitků. Zadání a průběh tvůrčí práce již samy o sobě rozvíjejí klíčovou kompetenci Osobností a sociální, neboť vedou k poznávání své jedinečnosti a současně neodmyslitelně rozvíjejí klíčovou kompetenci Kulturní, neboť umění a kultura je způsob, jakým poznáváme svět a sebe sama.

Soubory:
Ilustrativní úloha s vazbou na KK, zadání pro žáky s metodickým komentářem pro učitele UaK-VFV-ZV5-002-splneno-Masky-a-autoportrety.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vyjadřuje výtvarnými prostředky vjemy, pocity, prožitky a realizuje své nápady.