Reaguje na svou tvorbu i tvorbu ostatních prostřednictvím slova, pohybu, zvuku či jiných nonverbálních prostředků a sdílí ji s ostatními.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- reaguje na své dílo i dílo ostatních bezprostředně i s odstupem
- označí, co jej na díle zaujalo, vyjádří se gestem, pohybem, slovem
- svůj dojem z díla vyjádří volbou barev, tvarů, linií a jejich kombinací
Ilustrace
Krátký textový popis:
Hodnocení gestem
V rámci společné reflexe vlastní tvorby se žáci shromáždí v kruhu na koberci, kde každý z nich postupně představí své dílo ostatním. Každý žák má možnost krátce popsat, co se snažil vyjádřit nebo co ho při tvorbě inspirovalo. Ostatní žáci reagují na tvorbu svého spolužáka prostřednictvím předem domluvených gest, jako je například zvednutí palce (nahoru, dolů), pokývnutí hlavou nebo různý počet tlesknutí. Tato jednoduchá gesta nabízí rychlou komunikaci bez potřeby slovního vyjádření.
Úroveň: Na cestě
Popis:
reaguje na svou tvorbu i tvorbu ostatních:
- převedením do zvukové podoby
- pohybovou improvizací, využitím prvků performance
- krátkým textem (může jít o vzkaz, báseň, výběr určitých slov a jejich řetězení, slovní asociaci)
- fotografií, která vzbuzuje asociace s dílem
- převedením malby do kresby a naopak
- přenesení díla do jiného prostředí (i na fotografii) nebo kontextu
- krátkým videem, které přiblíží dílo z různých úhlů pohledu nebo přiblížení na detail
- úpravou fotografie díla jednoduchými digitálními nástroji
- animací díla
- ozvučení projekce díla
- vytvářením série fotografií, vyjadřující jednoduchý příběh či vyprávění
Ilustrace
Krátký textový popis:
Emoce
Žáci se prostřednictvím tvorby (malba, kresba, nenarativní animace) pokusí zachytit emoci nebo náladu. Ostatní žáci se pohybem snaží vyjádřit pocity, které v nich dílo vyvolalo. Následná diskuse rozvíjí schopnost verbalizovat emoce a respektovat různé způsoby vnímání stejné situace.
Popis činnosti žáků:
- Každý žák vytvoří dílo, prostřednictvím kterého se pokusí zachytit konkrétní emoci.
- Ostatní žáci následně prostřednictvím pohybu (od úplně klidného pohybu až po divoký tanec) interpretují pocit, který v nich dílo vyvolává.
- Žáci se následně snaží verbalizovat své pocity a hledají důvody případné odlišné interpretace díla.
Způsob ověřování:
Učitel během aktivity sleduje, zda žáci dokážou vyjádřit svůj dojem z díla, a zda jsou schopni verbalizovat své pocity v následné diskusi. Ověření zahrnuje reflexi zaměřenou na to, jak žáci chápali emoci vyjádřenou autorem a jak se jejich vlastní interpretace lišila.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vybere si konkrétní způsob reakce na svou tvorbu i tvorbu ostatních.
- Určí, co je pro něj na díle významné a co chce jinak než slovy sdělit ostatním.
- Vytvoří obsah jako reakci na vlastní či cizí dílo.
- Sdílí obsah díla verbálními i nonverbálními prostředky.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Emoce
- Každý žák vytvoří dílo (malbu, kresbu, nenarativní animaci) prostřednictvím kterého se pokusí zachytit konkrétní emoci.
- Ostatní žáci následně prostřednictvím pohybu (od úplně klidného pohybu až po divoký tanec) interpretují pocit, který v nich dílo vyvolává.
- Žáci se následně snaží verbalizovat své pocity a hledají důvody případné odlišné interpretace díla.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Živý obraz
Tato aktivita umožňuje žákům vyjádřit svou interpretaci tvorby některého ze spolužáků prostřednictvím dramatického ztvárnění. Žáci ve skupinách vytvoří „živý obraz“, který mohou oživit jemnými pohyby nebo zvuky, snaží se zachytit, zásadní aspekt díla – může jít o náladu, příběh, symboliku nebo vztahy zobrazené v díle. Diváci mají za úkol uhodnout, které dílo sloužilo jako inspirace
Popis činnosti žáků:
• Žáci se rozdělí do skupin a společně si vyberou výsledek tvorby (vlastní nebo spolužáka), který jim bude sloužit jako inspirace
• Dílo následně ostatním předvedou formou živého obrazu, ten mohou doplnit i zvuky či jemnými pohyby, které dílo oživí.
•Skupiny postupně představí živé obrazy ostatním. Diváci sledují živý obraz a snaží se odhadnout, jaké dílo bylo inspirací.
Způsob ověřování:
Učitel sleduje proces přípravy živého obrazu, podporuje žáky ve ztvárnění klíčových prvků díla. Vede reflexi – ptá se na důvody výběru díla, význam částí živého obrazu, proces skupinové práce.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Reaguje na svou tvorbu i tvorbu ostatních slovem, pohybem, zvukem či jinými nonverbálními prostředky.