Experimentuje s výtvarnými a filmovými prostředky a uplatní je ve vlastní tvorbě a tvořivé hře.

UAK-VFV-001-ZV5-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Experimentuje se stopou a otisky různých předmětů a materiálů s různými povrchy. 
  • Vytváří běžné i nezvyklé  tvary sestavou z různách částí.
  • Vytváří sestavy z různých objektů které vytvořil, kombinuje je s různými druhy předmětů z různých materiálů.
  • Experimentuje se světlem, proměnou objektu a situace v důsledku různého  osvětlení (nasvícení).  

Ilustrace

Datum: 3. 1. 2025 11:46:53
Autor: Mgr. Zuzana Havelková
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: iluze pohybu, optická iluze, oko, thaumatrop, zachycení pohybu, VV, VFV, FAV
Krátký textový popis:

Jak vzniká iluze pohybu, snadno ukážeme s pomocí optické hračky thaumatrop, kterou si bez potíží zvládne vyrobit každý žák. Základem fungování hračky je rychlé střídání dvou obrazů, které se v důsledku vlastnosti lidského oka spojovat rychle po sobě jdoucí obrazy, spojí v jeden celek.

Soubory:
Thaumatrop - ukázka Thaumatrop.mp4 Stáhnout
Popis Aktivity - Příprava optické hračky thaumatrop UAK-VFV-001-ZV5-004-zacatek-Priprava-opticke-hracky-thaumatrop.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vytvoří objekty z různých materiálů nebo použije již vytvořené objekty/předměty a seskupí je do různých celků a sleduje proměny, ke kterým dochází vlivem pohybu světla (použije dostupný a bezpečný světelný zdroj).
  • Experimentuje s dílem, jeho kompozicí či situací v pohybu a v čase (práce se světlem a stínem, čočkami).
  • Výtvarný objekt, kompozici či situaci proměňuje a pomocí jednoduché animační techniky (flipbook, praxinoskop, amatérský animační software) ji zaznamenává v čase (kresba fází pohybu, pixilace, aj.).
  • Záznam reprodukuje před ostatními (prezentace flipbooku, roztočení praxinoskopu, projekce).
  • Experimentuje s rychlostí reprodukce pohyblivého obrazu.
  • Seznámí se s principem světelné projekce ( s využitím kapesní svítilny).
  • Kombinuje pohyblivý obraz a zvuk (ruchy, hudební prvky).
  • Tvoří série fotografií s cílem vyprávět příběh nebo jeho část.

Ilustrace

Datum: 3. 1. 2025 13:34:53
Autor: Mgr. Zuzana Havelková
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: stínové divadlo, pohyblivý obraz, baterka, světlo, stín, příběh, VV, FAV, VFV
Krátký textový popis:

Za jednu z nejstarších forem pohyblivého obrazu můžeme pokládat stínové divadlo. V dostatečně zatemněné třídě si ho zvládneme s pomocí baterky přehrát taky. Aktivita se zaměřuje na experimentování se světlem a stínem. Žáci zkoumají, jaké stíny vrhají různé předměty nebo části těla, když je nasvítí z různých úhlů, pracují s perspektivou při změně vzdálenosti od zdrojů světla.

Soubory:
Popis aktivity Stínové divadlo UAK-VFV-001-ZV5-004-cesta-Stinove-divadlo.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Navrhuje, realizuje a vyhodnotí vlastní jednoduchý experiment s použitím výtvarných a filmových prostředků.
  • Vytvoří dílo, které kombinuje výtvarné a filmové prostředky.
  • Sdílí vytvořené dílo s ostatními způsobem, který si zvolil.
  • Vybírá pro něj důležité výsledky vlastní tvůrčí činnosti a vhodným způsobem je uchovává.

Ilustrace

Datum: 8. 3. 2025 22:00:34
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: mandala, land art
Krátký textový popis:

Vychází z ukázek vybraných autorů krajinného umění - land art, např. Ivana Kafka, Andy Goldsworthy nebo Richarda Longa. Žáci zpracují drobné mandaly, které reagují na nejbližší okolí. Hotová díla vyfotografují a fotografie použijí pro reflexi k tvorbě. 

Vyučující sleduje, jakým způsobem žáci uplatňují konkrétní pojmy (kontrast, rytmus, kompozice, perspektiva…) a v případě potřeby je koriguje. Vhodné je představovat příklady z běžného života žáků, ideálně ve vazbě na vizuální gramotnost a kulturní zvyklosti (např. barevnost dopravního značení v kontrastu k oblečení myslivce). 

Soubory:
Popis aktivity VFV-004-1.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 2. 1. 2025 16:01:01
Autor: Mgr. Zuzana Havelková
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: animace, stop-motion, tablet, fotografie, série fotografií, video, pohyb
Krátký textový popis:

Aktivita seznamuje žáky s technikou stop motion animace. Žáci pomocí mobilního telefonu nebo tabletu a aplikace Stop Motion Studio vytvoří sérii fotografií, na kterých postupně posouvají nebo upravují objekty z modelovací hmoty. Výsledkem je video, které nabízí dojem spojitého pohybu. Při práci experimentují s počtem snímků za sekundu, aby pochopili, jak rychlost přehrávání ovlivňuje plynulost animace.

Soubory:
Ukázka animace, žákyně 4. ročník ZŠ My-Stop-Motion-Movie-21.mp4 Stáhnout
Popis aktivity Animace objektu z modelovací hmoty technikou stop motion UAK-VFV-001-ZV5-004-splneno-Stop-motion-animace-modelovaci-hmoty.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA