Experimentuje s výtvarnými a filmovými prostředky a uplatní je ve vlastní tvorbě a tvořivé hře.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Experimentuje se stopou a otisky různých předmětů a materiálů s různými povrchy.
- Vytváří běžné i nezvyklé tvary sestavou z různách částí.
- Vytváří sestavy z různých objektů které vytvořil, kombinuje je s různými druhy předmětů z různých materiálů.
- Experimentuje se světlem, proměnou objektu a situace v důsledku různého osvětlení (nasvícení).
Ilustrace
Jak vzniká iluze pohybu, snadno ukážeme s pomocí optické hračky thaumatrop, kterou si bez potíží zvládne vyrobit každý žák. Základem fungování hračky je rychlé střídání dvou obrazů, které se v důsledku vlastnosti lidského oka spojovat rychle po sobě jdoucí obrazy, spojí v jeden celek.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vytvoří objekty z různých materiálů nebo použije již vytvořené objekty/předměty a seskupí je do různých celků a sleduje proměny, ke kterým dochází vlivem pohybu světla (použije dostupný a bezpečný světelný zdroj).
- Experimentuje s dílem, jeho kompozicí či situací v pohybu a v čase (práce se světlem a stínem, čočkami).
- Výtvarný objekt, kompozici či situaci proměňuje a pomocí jednoduché animační techniky (flipbook, praxinoskop, amatérský animační software) ji zaznamenává v čase (kresba fází pohybu, pixilace, aj.).
- Záznam reprodukuje před ostatními (prezentace flipbooku, roztočení praxinoskopu, projekce).
- Experimentuje s rychlostí reprodukce pohyblivého obrazu.
- Seznámí se s principem světelné projekce ( s využitím kapesní svítilny).
- Kombinuje pohyblivý obraz a zvuk (ruchy, hudební prvky).
- Tvoří série fotografií s cílem vyprávět příběh nebo jeho část.
Ilustrace
Za jednu z nejstarších forem pohyblivého obrazu můžeme pokládat stínové divadlo. V dostatečně zatemněné třídě si ho zvládneme s pomocí baterky přehrát taky. Aktivita se zaměřuje na experimentování se světlem a stínem. Žáci zkoumají, jaké stíny vrhají různé předměty nebo části těla, když je nasvítí z různých úhlů, pracují s perspektivou při změně vzdálenosti od zdrojů světla.
| Popis aktivity Stínové divadlo | UAK-VFV-001-ZV5-004-cesta-Stinove-divadlo.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Navrhuje, realizuje a vyhodnotí vlastní jednoduchý experiment s použitím výtvarných a filmových prostředků.
- Vytvoří dílo, které kombinuje výtvarné a filmové prostředky.
- Sdílí vytvořené dílo s ostatními způsobem, který si zvolil.
- Vybírá pro něj důležité výsledky vlastní tvůrčí činnosti a vhodným způsobem je uchovává.
Ilustrace
Vychází z ukázek vybraných autorů krajinného umění - land art, např. Ivana Kafka, Andy Goldsworthy nebo Richarda Longa. Žáci zpracují drobné mandaly, které reagují na nejbližší okolí. Hotová díla vyfotografují a fotografie použijí pro reflexi k tvorbě.
Vyučující sleduje, jakým způsobem žáci uplatňují konkrétní pojmy (kontrast, rytmus, kompozice, perspektiva…) a v případě potřeby je koriguje. Vhodné je představovat příklady z běžného života žáků, ideálně ve vazbě na vizuální gramotnost a kulturní zvyklosti (např. barevnost dopravního značení v kontrastu k oblečení myslivce).
| Popis aktivity | VFV-004-1.docx | Stáhnout |
Aktivita seznamuje žáky s technikou stop motion animace. Žáci pomocí mobilního telefonu nebo tabletu a aplikace Stop Motion Studio vytvoří sérii fotografií, na kterých postupně posouvají nebo upravují objekty z modelovací hmoty. Výsledkem je video, které nabízí dojem spojitého pohybu. Při práci experimentují s počtem snímků za sekundu, aby pochopili, jak rychlost přehrávání ovlivňuje plynulost animace.
Běžná, lidová, amatérská (to vše zahrnuje pojem vernakulární) fotografie, tedy ta, kterou nejčastěji pořizujeme ve svém běžném životě, mimo umělecký nebo estetický kontext. S tímto žánrem se nejen my, ale pochopitelně i žáci setkávají nejčastěji, a právě proto je to pro ně srozumitelné médium, které otevírá mnoho možností pro kreativitu, hru a experimentování. Přirozeně se tak rozvíjí klíčová kompetence kulturní, a to nejen její složka kulturní a umělecké vyjádření, ale i složka kulturní identita a rozmanitost, neboť právě amatérská fotografie „naši žitou“ kulturu vystihuje.
| Ilustrativní úloha s vazbou na KK, zadání pro žáky 7-12 let, komentář pro učitele | UaK-VFV-ZV5-004-splneno-Amaterska-a-archivni-fotografie.pdf | Stáhnout |