Experimentuje s výtvarnými a filmovými prostředky a uplatní je ve vlastní tvorbě a tvořivé hře.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Experimentuje se stopou a otisky různých předmětů a materiálů s různými povrchy.
- Vytváří běžné i nezvyklé tvary sestavou z různách částí.
- Vytváří sestavy z různých objektů které vytvořil, kombinuje je s různými druhy předmětů z různých materiálů.
- Experimentuje se světlem, proměnou objektu a situace v důsledku různého osvětlení (nasvícení).
Ilustrace
Jak vzniká iluze pohybu, snadno ukážeme s pomocí optické hračky thaumatrop, kterou si bez potíží zvládne vyrobit každý žák. Základem fungování hračky je rychlé střídání dvou obrazů, které se v důsledku vlastnosti lidského oka spojovat rychle po sobě jdoucí obrazy, spojí v jeden celek.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vytvoří objekty z různých materiálů nebo použije již vytvořené objekty/předměty a seskupí je do různých celků a sleduje proměny, ke kterým dochází vlivem pohybu světla (použije dostupný a bezpečný světelný zdroj).
- Experimentuje s dílem, jeho kompozicí či situací v pohybu a v čase (práce se světlem a stínem, čočkami).
- Výtvarný objekt, kompozici či situaci proměňuje a pomocí jednoduché animační techniky (flipbook, praxinoskop, amatérský animační software) ji zaznamenává v čase (kresba fází pohybu, pixilace, aj.).
- Záznam reprodukuje před ostatními (prezentace flipbooku, roztočení praxinoskopu, projekce).
- Experimentuje s rychlostí reprodukce pohyblivého obrazu.
- Seznámí se s principem světelné projekce ( s využitím kapesní svítilny).
- Kombinuje pohyblivý obraz a zvuk (ruchy, hudební prvky).
- Tvoří série fotografií s cílem vyprávět příběh nebo jeho část.
Ilustrace
Za jednu z nejstarších forem pohyblivého obrazu můžeme pokládat stínové divadlo. V dostatečně zatemněné třídě si ho zvládneme s pomocí baterky přehrát taky. Aktivita se zaměřuje na experimentování se světlem a stínem. Žáci zkoumají, jaké stíny vrhají různé předměty nebo části těla, když je nasvítí z různých úhlů, pracují s perspektivou při změně vzdálenosti od zdrojů světla.
| Popis aktivity Stínové divadlo | UAK-VFV-001-ZV5-004-cesta-Stinove-divadlo.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Navrhuje, realizuje a vyhodnotí vlastní jednoduchý experiment s použitím výtvarných a filmových prostředků.
- Vytvoří dílo, které kombinuje výtvarné a filmové prostředky.
- Sdílí vytvořené dílo s ostatními způsobem, který si zvolil.
- Vybírá pro něj důležité výsledky vlastní tvůrčí činnosti a vhodným způsobem je uchovává.
Ilustrace
Vychází z ukázek vybraných autorů krajinného umění - land art, např. Ivana Kafka, Andy Goldsworthy nebo Richarda Longa. Žáci zpracují drobné mandaly, které reagují na nejbližší okolí. Hotová díla vyfotografují a fotografie použijí pro reflexi k tvorbě.
Vyučující sleduje, jakým způsobem žáci uplatňují konkrétní pojmy (kontrast, rytmus, kompozice, perspektiva…) a v případě potřeby je koriguje. Vhodné je představovat příklady z běžného života žáků, ideálně ve vazbě na vizuální gramotnost a kulturní zvyklosti (např. barevnost dopravního značení v kontrastu k oblečení myslivce).
| Popis aktivity | VFV-004-1.docx | Stáhnout |
Aktivita seznamuje žáky s technikou stop motion animace. Žáci pomocí mobilního telefonu nebo tabletu a aplikace Stop Motion Studio vytvoří sérii fotografií, na kterých postupně posouvají nebo upravují objekty z modelovací hmoty. Výsledkem je video, které nabízí dojem spojitého pohybu. Při práci experimentují s počtem snímků za sekundu, aby pochopili, jak rychlost přehrávání ovlivňuje plynulost animace.