využívá pojmy výtvarného umění pro komunikaci nad vlastní i cizí tvorbou, nad uměleckými díly minulosti i současnosti a nad běžnou vizuální produkcí

UAK-VFV-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • určil na příkladech výtvarných uměleckých děl, vlastních prací i běžné vizuální produkce obrazové prvky, které jsou pro ně charakteristické (linie, barevné plochy, kontrasty, světlo, stín, tvary)
  • určil na příkladech plošných i prostorových uměleckých výtvarných děl, na vlastní práci i na běžné vizuální produkci vztahy mezi prvky (podobnost, kontrast, rytmus, hierarchii důležitosti), které jsou pro ně charakteristické

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zpracováno volně podle Ilustrativní úlohy z Metodických komentářů a úloh ke Standardům pro základní vzdělávání, Markéta Pastorová (ed.), NÚV 2016

Zadání pro žáky:

  • Pozorně si prohlédni několik reprodukcí výtvarných uměleckých děl. U každého uměleckého díla urči obrazové prvky (geometrické, organické, oblé, ostré, apod.; linie, barevné plochy, světla, stíny) a jejich vztahy (velikosti, blízkost, vzdálenost, kontrasty, rytmus, hierarchie důležitosti), které jsou podle tvého mínění pro dané dílo nejcharakterističtější.
  • Vyber si jedno dílo a zkus pro něj najít co nejvíce charakteristických obrazových prvků.
  • Vyber si ze svého portfolia vlastní výtvarnou práci, která se některým z charakteristických obrazových prvků podobá předchozímu dílu.
  • Vyber si ze svého blízkého okolí vizualitu (např. plakát, reklamní banner, logo), která rovněž obsahuje podobný obrazový prvek, jako předchozí díla.

Popis ověřování pro učitele:

Vyučující sleduje, které obrazové prvky žák popisuje jako první a ke kterým se dostává až později. Kromě počtu těchto prvků sleduje také způsob, jak s nimi žák pracuje – jestli je užívá správným způsobem, zda je užívá jednotně napříč různý uměleckými díly a zda dokáže chybějící pojmy nahradit přiléhavým popisem nebo analogií.