Užívá a kombinuje prostředky filmu s důrazem na vyprávění pomocí pohyblivého obrazu.

UAK-VFV-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • objevil možnosti kresby, malby a prostorové tvorby a vyjadřuje jimi své vjemy, představy a myšlenky 
  • vybere si cíleně prostředky, se kterými chce pracovat a má odvahu s nimi experimentovat 
  • označí ve svém díle i díle jiných ta místa, která jsou pro určení obsahu díla zásadní 
  • dílo pojmenuje podle svého uvážení tak, aby jeho název byl výstižný pro něj samotného
  • na své dílo reaguje (dotváří je) slovem, pohybem, zvukem 
  • vytvoří a následně kombinuje jednotlivé prvky mezi sebou navzájem a ve vztahu k celku 
  • zapojí se do společné práce a přispěje podle svých schopností a nápadů k jejímu výsledku

Ilustrace

Krátký textový popis:

Obsah sdělení

Příběh je základním stavebním kamenem filmových děl. Dokumentární filmy pracují se záznamy autentických příběhů a výpověďmi skutečných lidí. Prostřednictvím následujícího cvičení se žáci naučí pracovat s příběhem, vybírat podstatné momenty vyprávění, vyzkouší si, jak lze manipulovat s obsahem sdělení.

Popis činnosti žáků:

  • Žáci si poslechnou audionahrávku, kterou obdrží i textové podobě (vhodné audio záznamy, případně i jejich přepisy nalezneme např. v archivu Paměti národa – pametnaroda.cz).
  • Ve skupině diskutují nad konkrétním příběhem (postavami, historickým obdobím, zápletkou apod) a tím, co z uvedeného textu je skutečně podstatné, co je pro posluchače zavádějící. 
  • Z přepisů nahrávek pomocí zvýraznění vyberou ty nejpodstatnější momenty a seskládají výsledný příběh. Je možné kombinovat i více nahrávek zachycujících stejnou situaci (příběh) mezi sebou, a nastínit tak žákům, jak pracuje skutečný střihač s audiovizuálním materiálem.
  • Následně žáci použijí stejný přepis nahrávky, vyzkouší si záměrnou manipulaci a cíleně přeskládají úryvky rozhovoru tak, aby příběh vyzněl zcela jinak, než pamětník zamýšlel.
  • V rámci závěrečné reflexe žáci hodnotí, zda pro ně bylo náročné vyhledat ve vyprávění stěžejní okamžiky, které tvoří kostru příběhu. Zároveň porovnávají vyznění fiktivních příběhů a zamýšlí se nad otázkami: Jak by se cítili, kdyby byl jejich vlastní příběh takto upraven? Jaké mohou být důsledky takových úprav v médiích nebo dokumentární tvorbě? 

Způsob ověřování:

Učitel sleduje, zda žáci dokázali identifikovat výrazné momenty v textu, hodnotí jejich schopnost vysvětlit, proč určité pasáže považují za klíčové. Komunikuje s žáky etické otázky spojené s manipulací audiovizuálních materiálů.

 

Zdroj: Metodika filmové a audiovizuální výchovy, str. 126 (https://www.filmvychova.cz/metodika/)


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • navrhne námět krátkého filmového či audiovizuálního útvaru (dokumentárního filmu, animované situace, hrané scénky, experimentální audiovizuální práce se světelnými či barevnými efekty apod.)
  • uvědomí si nebo přijme svou roli v realizačním týmu
  • připraví podklady k realizaci krátkého audiovizuálního útvaru (nákresy, stručný scénář, fotoscénář, předmět, který bude animován apod.) a promyslí časový plán projektu
  • prezentuje tvůrčí záměr, konkrétní tvůrčí postupy, kroky a použité základní vyjadřovací prostředky pedagogovi a spolužákům
  • zapracuje zpětnou vazbu k prezentaci záměru
  • sám nebo ve skupině realizuje audiovizuální útvar (natáčení, střih, ozvučení)
  • popíše omezení a limity, které provázejí realizaci audiovizuálního záměru

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se v rámci cvičení seznámí se základními druhy filmových záběrů a vytvoří sérii fotografií, které budou zachycovat shodnou scénu prostřednictvím záběrů různých velikostí. Cvičení je zaměřeno na uvědomění si, že film je tvořen záběry různých velikostí, které jsou základem filmového jazyka, vyvolávají odlišné emoce, poskytují rozmanité informace o postavách, prostředí či ději.

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Dokončí audiovizuální dílo do výsledné podoby krátkého filmu nebo jiného audiovizuálního díla.
  • Vnímá a chápe rozdíl mezi plánem a realizovaným výsledkem z hlediska srozumitelnosti.
  • Uloží dílo na dostupném úložišti pro sdílení ostatním.
  • Popíše možné způsoby sdílení audiovizuálního díla, včetně rizik, která toto sdílení obnáší.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Popis blízké osoby

Cvičení je komponováno jako základní seznámení s principy filmové řeči a střihovou skladbou. Žáci prostřednictvím série vlastních fotografií a vlastní zvukové složky co nejpřesněji charakterizují vybranou blízkou osobu, aniž by byla daná postava přímo zobrazena. Cvičení lze taktéž variovat na téma moje oblíbené místo, oblíbený sport, mazlíček apod.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Podílí se na skupinové práci a tvorbě jednoduché animace či krátkého výtvarného příběh.