využívá pojmy výtvarného umění pro komunikaci nad vlastní i cizí tvorbou, nad uměleckými díly minulosti i současnosti a nad běžnou vizuální produkcí
UAK-VFV-001-ZV9-003
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- určil na příkladech výtvarných uměleckých děl, vlastních prací i běžné vizuální produkce obrazové prvky, které jsou pro ně charakteristické (linie, barevné plochy, kontrasty, světlo, stín, tvary)
- určil na příkladech plošných i prostorových uměleckých výtvarných děl, na vlastní práci i na běžné vizuální produkci vztahy mezi prvky (podobnost, kontrast, rytmus, hierarchii důležitosti), které jsou pro ně charakteristické
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zpracováno volně podle Ilustrativní úlohy z Metodických komentářů a úloh ke Standardům pro základní vzdělávání, Markéta Pastorová (ed.), NÚV 2016
Zadání pro žáky:
- Pozorně si prohlédni několik reprodukcí výtvarných uměleckých děl. U každého uměleckého díla urči obrazové prvky (geometrické, organické, oblé, ostré, apod.; linie, barevné plochy, světla, stíny) a jejich vztahy (velikosti, blízkost, vzdálenost, kontrasty, rytmus, hierarchie důležitosti), které jsou podle tvého mínění pro dané dílo nejcharakterističtější.
- Vyber si jedno dílo a zkus pro něj najít co nejvíce charakteristických obrazových prvků.
- Vyber si ze svého portfolia vlastní výtvarnou práci, která se některým z charakteristických obrazových prvků podobá předchozímu dílu.
- Vyber si ze svého blízkého okolí vizualitu (např. plakát, reklamní banner, logo), která rovněž obsahuje podobný obrazový prvek, jako předchozí díla.
Popis ověřování pro učitele:
Vyučující sleduje, které obrazové prvky žák popisuje jako první a ke kterým se dostává až později. Kromě počtu těchto prvků sleduje také způsob, jak s nimi žák pracuje – jestli je užívá správným způsobem, zda je užívá jednotně napříč různý uměleckými díly a zda dokáže chybějící pojmy nahradit přiléhavým popisem nebo analogií.