uvede příklady vlivu nových technologií na proměnu umělecké tvorby a kulturního života

UAK-VFV-003-ZV9-001
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvedl příklad uměleckého díla, kulturního projevu nebo situaci z běžného života a vysvětlil zda a jakým způsobem ji ovlivnily digitální technologie
  • uvedl dvojici uměleckých děl, která má stejný nebo podobný námět, ale je zpracovaná rozdílnými prostředky (tzv. klasická a nová média)
  • vysvětlil, zda a jaký vliv mají digitální technologie na jeho vlastní tvorbu v dlouhodobém kontextu 
  • uvede příklad pozitivního i negativního vlivu digitálních technologií v oblasti vizuálního a audiovizuálního umění a tvorby
  • objasní, v čem je film a audiovize závislá na (digitálních) technologiích
  • popsal rozdíl mezi spotřebním a kreativním využitím technologií

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Krátký textový popis

 

Ilustrace je volně pojata podle digitálního vzdělávacího zdroje „Tradice v novém“ (Mgr. et MgA. Petra Filipová, Ph.D., 2020)

Zadání pro žáky:

  • Prohlédněte si učitelem připravené ukázky dvou uměleckých děl, přičemž jedno je zástupcem tradičního/klasického díla a druhé zástupcem umění nových médií (např. Eduard Kasparides, Orfeus a Eurydika × Bill Viola, Ocean Without a Shore, název ani autory učitel zatím neprozrazuje).
  • Zaznamenejte si své prvotní dojmy
  • Vytvořte pro zkoumaná díla vlastní název
  • Hledejte širší souvislosti daného díla, např. kulturní a sociální. Připomínají vám daná díla nějaké situace z pohádek, filmů, z dějepisu či z běžného života?
  • Nyní se seznamte s autory a s názvy obou uměleckých děl a prostřednictvím učitelovy prezentace s dalšími fakty a zajímavostmi o obou dílech
  • rozdělte se do malých skupin (3–5 žáků) a připravte se na tvorbu krátkého videa na téma, společné pro obě umělecká díla (např. Světlo – voda – barva). Na papír si nakreslete jednoduchý storyboard a připravte si potřebné materiály a rekvizity.
  • Podle časových, prostorových a technických možností vytvořte krátké video – buď jako jeden záběr, nebo s pomocí postprodukce (střih, zvuk, efekty)
  • Výsledky své práce diskutujte a soustřeďte se na rozdíl mezi klasickými/tradičními výtvarnými prostředky a uměním nových médií
  • Stručně popište, jak podle vás nová média ovlivnila tuto vaši tvorbu, jak ovlivňují vaši tvorbu dlouhodobě (ve škole, doma, na sociálních sítích) a jak se promítají do tvorby umělců, které sledujete (hudba, film, literatura, divadlo, tanec, výtvarné umění)

 

Popis ověřování pro učitele:

U diskuse nad díly je důležitá aktivita žáka a jeho schopnost uvádět asociace, propojující díla s jeho dosavadní zkušeností a s běžným životem. U tvorby krátkého videa je základním požadavkem předem zpracovaný storyboard, ve kterém je srozumitelně obsažen tvůrčí záměr. Tento záměr se musí viditelně propsat do výsledného videa, žák by měl být schopen ho vysvětlit a obhájit. Technické a formální parametry je možné řešit s ohledem na předchozí zkušenost žáků a technické a časové možnosti školy.