vytvoří model, kterým popíše přeměny látek v lidském těle

CAP-CHE-001-ZV9-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

S použitím vhodných grafických prvků vytvoří strukturovanou pojmovou mapu k vizualizaci vztahů jednotlivých prvků, iontů a sloučenin důležitých pro lidský organismus. Ke zvážení je zahrnutí interaktivních prvků, jako jsou hypertextové odkazy nebo připojené soubory, pro další detaily a informace. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

S důrazem na mezipředmětové vztahy provede a vysvětlí podstatu jednoduchých experimentů, které jsou zaměřeny na funkce enzymů v lidském těle. Experimenty zdokumentuje pomoci dostupné techniky (mobil, tablet, kamera) a vytvoří videoprotokol dle předem známých kritérií co se týče formy zpracování i obsahu.: 

Účinek katalázy (syrové brambory, syrová játra / vařené brambory, vařená játra) na peroxid vodíku. 

Žáci vloží vzorky rozemletých syrových jater a brambor do zkumavek, přikápnou několik kapek 3% peroxidu vodíku. Sledují probíhající reakci. Pro detekci jednoho ze vznikajících produktů použijí rozžhavenou špejli.  

Ten samý pokus provedou s povařenou bramborou a vařenými játry. Výsledky pozorování porovnají.  

Trávení škrobu v ústech pomoci ptyalinu. Žákům je předem vysvětleno, k jakému důkazu se používá Lugolův roztok.  

Žáci, kteří provádějí pokus, vloží do úst kousek chleba. Po dobu 5 minut tento chleba důkladně rozžvýká. Rozžvýkaný chleba poté vyplivne do kádinky. Připraví si 2 zkumavky. Do první nadrobí kousek chleba a v poměru 1:1 přidá vodu. Do druhé zkumavky přidá trochu rozžvýkaného chleba z kádinky a také zředí v poměru 1:1. Obsahy zkumavek promíchá. Zkumavky vloží do teplé vodní lázně na cca 10 minut (stačí teplá voda z kohoutku). Poté ke vzorků přidá pár kapek Lugolova roztoku, promíchá tyčinkou a pozoruje.  

Vliv ethylenu na zrání ovoce

Žáci si vyberou nezralé ovoce, které rozdělí do dvou skupin (první skupina slouží jako kontrola, není vystavena přímému působení ethylenu, druhá skupina je vystavena působení ethylenu v předem daných podmínkách). První skupina je uložena volně, druhá skupina nezralého ovoce je vložena do nádoby, k tomuto vzorku je umístěn kus zralého ovoce a nádoba je uzavřena víčkem. Žáci postupně sledují stav ovoce obou skupin včetně změn ve zralosti, barvě, textuře aj. Žáci výsledky průběžného sledování zaznamenávají a porovnávají, poté diskutují zjištěné výsledky a vyhodnotí vliv ethylenu na proces zrání.  

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Důkazy o učení:

Pomoci jednoduchého experimentu s využitím mezipředmětových vztahů vysvětlí účinky kofeinu na živý organismus (perloočka).  

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Pomoci mikroskopu žák pozoruje minutovou srdeční frekvenci perloočky v kapce vody a poté v roztoku kofeinu. Sleduje změnu srdeční frekvence.  

Žákovský projekt: 

Každá skupina dostane za úkol nastudovat konkrétní informace (z několika zdrojů) o vybrané látce. 

Na základě nastudovaných informací vytvoří infografiku (v libovolném programu), která bude obsahovat – chemické okénko, historické okénko, zeměpisné okénko, legislativní okénko – zákony v ČR, zdravotní okénko – vliv na zdraví fyzické a psychické, léčebné okénko – způsoby léčby v ČR, žurnalistické okénko – jakým způsobem média informují o tématu.