Vytvoří model, kterým popíše chemické přeměny látek v lidském těle při trávení živin.

CAP-CHE-001-ZV9-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyjmenuje základní etapy trávení základních živin a orgány, ve kterých probíhají.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Etapy trávení

Zadání pro žáky: Vypište základní složky potravy a přiřaďte k nim, který/é orgán/y se podílí na jejich trávení, a jaký je jeho hlavní úkol (např. rozklad, vstřebávání). Uveďte, které další látky a procesy se trávení účastní.

Popis ověřování: Učitel ověří, zda žák správně určil etapy a přiřadil k nim odpovídající orgány a jejich úkoly.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popíše hlavní procesy trávení sacharidů, tuků a bílkovin pomocí jednoduchého schématu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky: S využitím schématu lidského těla vytvořte jednoduchý model ve kterém:

  • Znázorníte průchod potravy jednotlivými orgány,
  • Postupné změny, které se s makromolekulárními látkami v průběhu trávení dějí a
  • Popíšete roli enzymů při trávení sacharidů, tuků a bílkovin.

Popis ověřování: Učitel zhodnotí, zda schéma obsahuje všechny fáze trávení a správné informace o rolích enzymů.

Krátký textový popis:

Tato aktivita umožňuje žákům porozumět základním procesům trávení jednotlivých živin a jejich chemickým přeměnám v těle. Žáci pracují ve skupinách a postupně skládají kroky trávení do správného pořadí podle typu živiny (sacharidy, tuky, bílkoviny), doplní k nim, procesy, které v těle probíhají a příslušné chemické procesy.
Cílem je nejen správně sestavit průběh trávení, ale také vysvětlit, co se na jednotlivých zastávkách s danou živinou děje. Tímto způsobem si žáci uvědomují roli enzymů, vstřebávání živin i vznik energie.

Aktivita přímo míří na rozvoj částí kompetence osobnostní a sociální, k občanství a kompetence k učení.

viz: https://dum.rvp.cz/material/co-projde-a-co-ne.html?nahled=1

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede příklady vybraných prvků a sloučenin a vysvětlí jejich význam pro správné fungování lidského těla.
  • Používá pojmy látka, prvek a sloučenina ve správných kontextech.
  • Popíše metabolismus základních živin (bílkoviny, tuky, sacharidy) a jejich roli v organismu včetně odpadních produktů metabolizmu.
  • Porovná jednotlivé složky potravy z energetického hlediska, vysvětlí rychlost jejich odbourávání a množství uvolněné energie.
  • Vysvětlí funkce enzymů a hormonů v lidském těle.
  • Popíše účinky a rizika zneužívání alkaloidů, omamných a psychoaktivních látek, včetně jejich vlivu na lidské tělo.

Ilustrace

Krátký textový popis:

S důrazem na mezipředmětové vztahy provede a vysvětlí podstatu jednoduchých experimentů, které jsou zaměřeny na funkce enzymů v lidském těle. Experimenty zdokumentuje pomoci dostupné techniky (mobil, tablet, kamera) a vytvoří videoprotokol dle předem známých kritérií co se týče formy zpracování i obsahu.: 

Účinek katalázy (syrové brambory, syrová játra / vařené brambory, vařená játra) na peroxid vodíku. 

Žáci vloží vzorky rozemletých syrových jater a brambor do zkumavek, přikápnou několik kapek 3% peroxidu vodíku. Sledují probíhající reakci. Pro detekci jednoho ze vznikajících produktů použijí rozžhavenou špejli.  

Ten samý pokus provedou s povařenou bramborou a vařenými játry. Výsledky pozorování porovnají.  

Trávení škrobu v ústech pomoci ptyalinu. Žákům je předem vysvětleno, k jakému důkazu se používá Lugolův roztok.  

Žáci, kteří provádějí pokus, vloží do úst kousek chleba. Po dobu 5 minut tento chleba důkladně rozžvýká. Rozžvýkaný chleba poté vyplivne do kádinky. Připraví si 2 zkumavky. Do první nadrobí kousek chleba a v poměru 1:1 přidá vodu. Do druhé zkumavky přidá trochu rozžvýkaného chleba z kádinky a také zředí v poměru 1:1. Obsahy zkumavek promíchá. Zkumavky vloží do teplé vodní lázně na cca 10 minut (stačí teplá voda z kohoutku). Poté ke vzorků přidá pár kapek Lugolova roztoku, promíchá tyčinkou a pozoruje.  

Vliv ethylenu na zrání ovoce

Žáci si vyberou nezralé ovoce, které rozdělí do dvou skupin (první skupina slouží jako kontrola, není vystavena přímému působení ethylenu, druhá skupina je vystavena působení ethylenu v předem daných podmínkách). První skupina je uložena volně, druhá skupina nezralého ovoce je vložena do nádoby, k tomuto vzorku je umístěn kus zralého ovoce a nádoba je uzavřena víčkem. Žáci postupně sledují stav ovoce obou skupin včetně změn ve zralosti, barvě, textuře aj. Žáci výsledky průběžného sledování zaznamenávají a porovnávají, poté diskutují zjištěné výsledky a vyhodnotí vliv ethylenu na proces zrání.  

Krátký textový popis:

Žákovský projekt: 

Každá skupina dostane za úkol nastudovat konkrétní informace (z několika zdrojů dle výběru učitele) o vybrané látce. 

Na základě nastudovaných informací vytvoří infografiku (v libovolném programu), která bude obsahovat – chemické okénko, historické okénko, zeměpisné okénko, legislativní okénko – zákony v ČR, zdravotní okénko – vliv na zdraví fyzické a psychické, léčebné okénko – způsoby léčby v ČR, žurnalistické okénko – jakým způsobem média informují o tématu.  

Krátký textový popis:

Tato úloha navazuje na předchozí poznatky žáků o složení potravin a jejich přeměnách v lidském těle, konkrétně na téma trávení a metabolismu základních živin.

Zaměřuje se na metabolismus bílkovin, tedy na to, co se v těle děje s aminokyselinami po jejich vstřebání a které chemické látky a prvky v tomto procesu vznikají, přeměňují se nebo je nutné je z těla vyloučit.

Přeměna bílkovin s následným odstraněním dusíku z těla představuje ukázkový příklad chemického děje v lidském těle, který zahrnuje jak látkové přeměny, tak využití a vznik prvků a sloučenin – a je přímým důkazem toho, že chemie se odehrává i uvnitř nás. Cílem aktivity je proto zprostředkovat žákům tuto „čistící cestu těla“ formou modelové situace – a umožnit jim proces zobrazit, pojmenovat a vysvětlit vlastními slovy.

viz: https://dum.rvp.cz/material/telo-jako-cisticka-zivy-model-dusikove-cesty.html?nahled=1

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Na modelu vysvětlí základní principy přeměny látek v lidském těle.