Na vybraných příkladech ilustruje základní vlastnosti tuků, sacharidů a bílkovin a jejich funkci v organismech.

CAP-CHE-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Přiřadí základní živiny k jejich hlavním funkcím v organizmech (energie, stavební funkce, ochranná funkce apod.).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Hlavní funkce živin

Zadání pro žáky: Přiřaďte sacharidy, tuky a bílkoviny k jejich hlavním funkcím (energie, stavební funkce, enzymy). Uveďte alespoň jeden příklad potraviny, která obsahuje každou živinu.

 

Popis ověřování: Učitel na základě jednoduché úlohy ověří, zda žák přiřadil správně funkce a uvedl vhodné příklady potravin.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Na konkrétních příkladech s využitím modelů vysvětlí chemické složení a vlastnosti tuků, sacharidů a bílkovin a jejich roli v organizmech.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Chemické složení a funkce živin

Zadání pro žáky:

  • Vyberte jednu potravinu bohatou na sacharidy, tuky a bílkoviny.
  • Vysvětlete její chemické složení (např. jednoduché vs. složené sacharidy, nasycené vs. nenasycené tuky).
  • Popište, jakou funkci tyto látky plní v dané plodině / daném organizmu.
  • Popište, jak tyto složky působí v lidském těle.

Popis ověření:

Žáci ve dvojicích, a později větších skupinách porovnají své výsledky. Učitel proces sleduje, a v případě nesrovnalostí poskytne svůj pohled.

 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Na vybraných příkladech ilustruje, jak chemické složení a vlastnosti tuků, sacharidů a bílkovin ovlivňují jejich funkci v organismech.
  • Pokusem ověří vlastnosti sacharidů, tuků a bílkovin (rozpustnost ve vodě, vliv teploty na změnu struktury, denaturace bílkovin apod.).
  • Porovná funkce různých typů sacharidů, tuků a bílkovin v organismech.
  • Na modelu lidského těla uvede typická místa výskytu bílkovin, tuků a sacharidů ve vztahu k jejich funkci a vlastnostem.
  • Rozliší druhy tuků podle jejich původu a skupenství a diskutuje vhodnost jejich zastoupení v potravě.
  • Rozliší jednodušší a složitější sacharidy a uvede jejich významné zástupce spolu s významem z hlediska příjmu v potravě.
  • Ve správných kontextech používá pojmy sacharid, cukr, monosacharid, disacharid a polysacharid, tuk, olej, vyšší mastná kyselina, bílkovina, protein a aminokyselina.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název úlohy: Vliv chemického složení a vlastností biomolekul na jejich funkci v organismu

Popis úlohy: Žáci budou pracovat ve skupinách a zpracují tři různé scénáře, z nichž každý se zaměří na jednu skupinu biomolekul (tuky, sacharidy, bílkoviny). Každý scénář bude zahrnovat praktický nebo výzkumný problém, který žáci analyzují a diskutují, jak chemické složení a vlastnosti těchto molekul ovlivňují jejich funkci v organismu.

Scénáře:

  1. Tuky: Žáci s využitím několika zdrojů prozkoumají, proč jsou nenasycené mastné kyseliny důležité pro zdraví srdce. Vysvětlí, jak rozdíly v chemické struktuře (např. dvojná vazba u nenasycených tuků) ovlivňují fyzikální vlastnosti a biologickou funkci.
  2. Sacharidy: Žáci zhodnotí, jak chemické složení jednoduchých a komplexních sacharidů ovlivňuje rychlost uvolňování energie v těle. Budou ilustrovat rozdíly mezi glukózou a škrobem v kontextu metabolických procesů. Problematice se věnují z pohledu výživy sportovce i z pohledu změny glykemického indexu v závislosti na složení zkonzumované snídaně.
  3. Bílkoviny: Žáci prozkoumají roli bílkovin v lidském těle, například jejich funkci jako stavebních látek a enzymů, které pomáhají při trávení potravy. Vysvětlí, jak chemické složení bílkovin (aminokyseliny) ovlivňuje jejich vlastnosti a funkci v organismu, a uvedou příklady potravin bohatých na bílkoviny a jejich význam pro zdraví. Žáci ve skupině posoudí jednotlivé bílkoviny (nehet, vlas, mléko, bílek) z hlediska jejich vlastností, popíše společné i odlišné fyzikální i chemické vlastnosti. Na základě pozorovaných vlastností stanovují základní a další možné funkce částí těla složených z bílkovin.

Postup práce:

  • Žáci nejprve prověří základní chemické vlastnosti každé biomolekuly.
  • Poté diskutují ve skupinách, jak tyto vlastnosti ovlivňují specifické funkce v organismu.
  • Na závěr každá skupina připraví prezentaci, kde na vybraných příkladech ilustruje, jak chemické složení a vlastnosti těchto molekul ovlivňují jejich funkci.

Cíle úlohy:

  • Rozvíjet porozumění souvislostí mezi chemickou strukturou biomolekul a jejich biologickou funkcí.
  • Podporovat schopnost žáků aplikovat získané poznatky na konkrétní příklady z praxe.
  • Posílit prezentační a argumentační dovednosti žáků při obhajobě svých zjištění.