Zhodnotí rizika práce s běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně.

CAP-CHE-001-ZV9-005

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • K jednotlivým výstražným symbolům na obalech chemických látek přiřadí jejich význam.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Aktivita začíná promítnutím obrázku. Úkolem žáků je samostatně určit možné významy daných symbolů.
Následně učitel promítně úlohu na straně 8-9 tohoto souboru

Žáci mají za úkol přiřadit popisy k výstražným symbolům, případně výstražné symboly k popisům, a následně zhodnotit, zda při původním odhadování uspěli.

V závěru hodiny proběhne diskuse nad smyslem využívání těchto symbolů.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vysvětlí rizika spojená s konkrétními chemickými látkami a navrhne opatření pro bezpečné zacházení s nimi.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Poté, co jsou žáci srozuměni s problematikou označování nebezpečných látek a směsí, jim učitel promítne nebo nasdílí úlohy na straně 10-12 tohoto souboru.

V závěru hodiny proběhne diskuse zaměřená na:

  • smysl označování uvedených látek P a H větami,
  • známé látky, o jejichž nebezpečnosti se žáci dozvěděli v průběhu této a předchozí hodiny.

Krátký textový popis:

Cílem úlohy je naučit žáky rozpoznat výstražné symboly a další informace na obalu výrobku s nebezpečnými vlastnostmi (GHS symboly, varování) a navrhnout základní opatření pro bezpečné zacházení. Úloha rozvíjí schopnost všímat si chemických rizik ve svém okolí a přemýšlet nad praktickými preventivními kroky v praxi. Spíše než o vyhledávání odborných informací jde o pozorování a porozumění údajům uvedeným přímo na obalu výrobku, se kterými se žáci mohou setkat v běžném životě (v obchodě, v domácnosti). 

viz: https://dum.rvp.cz/material/co-prozradi-obal.html?nahled=1

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Interpretuje význam výstražných symbolů a uvádí k nim konkrétní příklady látek.
  • Demonstruje základní pravidla bezpečného chování v laboratoři.
  • Simuluje správný postup při nejčastějších nehodách při práci s chemickými látkami a poskytnutí první pomoci při nejčastějších nehodách v chemické laboratoři či v domácnosti.
  • Na modelových příkladech práce s běžně dostupnými chemickými látkami zhodnotí příklady správného a nesprávného zacházení s nimi.
  • Na základě dostupných informací posoudí nebezpečné vlastnosti konkrétního výrobku a určí správný postup pro použití a nakládání s výrobkem. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

viz https://dum.rvp.cz/material/bezpecna-prace-s-bezne-dostupnymi-chemickymi-latkami.html?nahled=1

Na úložišti DUM je dostupný celý popis aktivity založené na práci žáků s etiketou reálné chemické látky. Žáci si prohloubí zkušenost se čtením výstražných symbolů a dalších bezpečnostních opatření a následně s využitím inscenačních metod demonstrují jejich porozumění.

Krátký textový popis:

Úloha je zaměřena na rozvoj porozumění rizikům spojeným s běžně používanými chemickými látkami v laboratoři a na schopnost navrhnout vhodná bezpečnostní opatření. Žáci v rámci simulace školní laboratoře analyzují konkrétní chemikálie, vyhledávají informace v online databázích, určují typy nebezpečí, zásady bezpečného zacházení a pravidla první pomoci. Výsledky své práce zpracují do přehledné podoby a následně modelují situaci, kdy dojde k nehodě s danou látkou. Aktivita podporuje praktické myšlení, aplikaci znalostí v reálném kontextu a odpovědné chování při manipulaci s chemickými látkami. Žáci vzhledem k platné legislativě nemohou nakládat přímo s nebezpečnými látkami, proto učitel pracuje jen s etiketami, prázdnými obaly nebo s kartami obsahujícími potřebné údaje. 

 

viz: https://uloziste.rvp.cz/material/8cfa8d

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vysvětlí rizika spojená se zacházením s vybranými běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně.