Zhodnotí rizika práce s běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- K jednotlivým výstražným symbolům na obalech chemických látek přiřadí jejich význam.
Ilustrace
Aktivita začíná promítnutím obrázku. Úkolem žáků je samostatně určit možné významy daných symbolů.
Následně učitel promítně úlohu na straně 8-9 tohoto souboru.
Žáci mají za úkol přiřadit popisy k výstražným symbolům, případně výstražné symboly k popisům, a následně zhodnotit, zda při původním odhadování uspěli.
V závěru hodiny proběhne diskuse nad smyslem využívání těchto symbolů.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vysvětlí rizika spojená s konkrétními chemickými látkami a navrhne opatření pro bezpečné zacházení s nimi.
Ilustrace
Poté, co jsou žáci srozuměni s problematikou označování nebezpečných látek a směsí, jim učitel promítne nebo nasdílí úlohy na straně 10-12 tohoto souboru.
V závěru hodiny proběhne diskuse zaměřená na:
- smysl označování uvedených látek P a H větami,
- známé látky, o jejichž nebezpečnosti se žáci dozvěděli v průběhu této a předchozí hodiny.
Cílem úlohy je naučit žáky rozpoznat výstražné symboly a další informace na obalu výrobku s nebezpečnými vlastnostmi (GHS symboly, varování) a navrhnout základní opatření pro bezpečné zacházení. Úloha rozvíjí schopnost všímat si chemických rizik ve svém okolí a přemýšlet nad praktickými preventivními kroky v praxi. Spíše než o vyhledávání odborných informací jde o pozorování a porozumění údajům uvedeným přímo na obalu výrobku, se kterými se žáci mohou setkat v běžném životě (v obchodě, v domácnosti).
viz: https://dum.rvp.cz/material/co-prozradi-obal.html?nahled=1
Úroveň: Splněno
Popis:
- Interpretuje význam výstražných symbolů a uvádí k nim konkrétní příklady látek.
- Demonstruje základní pravidla bezpečného chování v laboratoři.
- Simuluje správný postup při nejčastějších nehodách při práci s chemickými látkami a poskytnutí první pomoci při nejčastějších nehodách v chemické laboratoři či v domácnosti.
- Na modelových příkladech práce s běžně dostupnými chemickými látkami zhodnotí příklady správného a nesprávného zacházení s nimi.
- Na základě dostupných informací posoudí nebezpečné vlastnosti konkrétního výrobku a určí správný postup pro použití a nakládání s výrobkem.
Ilustrace
viz https://dum.rvp.cz/material/bezpecna-prace-s-bezne-dostupnymi-chemickymi-latkami.html?nahled=1
Na úložišti DUM je dostupný celý popis aktivity založené na práci žáků s etiketou reálné chemické látky. Žáci si prohloubí zkušenost se čtením výstražných symbolů a dalších bezpečnostních opatření a následně s využitím inscenačních metod demonstrují jejich porozumění.
Úloha je zaměřena na rozvoj porozumění rizikům spojeným s běžně používanými chemickými látkami v laboratoři a na schopnost navrhnout vhodná bezpečnostní opatření. Žáci v rámci simulace školní laboratoře analyzují konkrétní chemikálie, vyhledávají informace v online databázích, určují typy nebezpečí, zásady bezpečného zacházení a pravidla první pomoci. Výsledky své práce zpracují do přehledné podoby a následně modelují situaci, kdy dojde k nehodě s danou látkou. Aktivita podporuje praktické myšlení, aplikaci znalostí v reálném kontextu a odpovědné chování při manipulaci s chemickými látkami. Žáci vzhledem k platné legislativě nemohou nakládat přímo s nebezpečnými látkami, proto učitel pracuje jen s etiketami, prázdnými obaly nebo s kartami obsahujícími potřebné údaje.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vysvětlí rizika spojená se zacházením s vybranými běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně.