volí vhodné postupy/metody pozorování, demonstrace, experimenty, záznamy, zpracování a prezentace výsledků
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- pracuje bezpečně s chemickými látkami, při práci používá ochranné pomůcky
- samostatně zváží hmotnost látky, odměří objem kapaliny, změří teplotu
- volí vhodné prostředky pro svou práci (chemické nádobí, měřidla, měřicí přístroje)
- volí vhodný postup záznamu naměřených dat (tabulka, graf)
- navrhuje postup řešení problému, předvídá/předpokládá výsledek experimentu
- samostatně provede experiment (pod dozorem učitele)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žák na příkladu reakce mezi jedlou sodou a octem navrhne postup ověření faktorů (koncentrace, reakční povrch, teplota) ovlivňující rychlost chemické reakce.
Žák má k dispozici:
Chemikálie – jedlá soda (tablety a prášek), ocet 8%, voda
Pomůcky – digitální váhy, teplotní čidlo/teploměr, čidlo tlaku, datalogger/tablet/jiné zařízení pro záznam dat z čidel, odměrný válec, kádinky, baňky, zkumavky, skleněná tyčinka, lžička na chemikálie
Na základě dostupných chemikálií a pomůcek žák navrhne postup ověření vlivu (1) koncentrace, (2) reakčního povrchu, (3) teploty na rychlost reakce. Postupy konzultuje s učitelem, experimenty provede a zpracuje závěr.
Modelové postupy viz:
https://www.vernier.cz/stahnout/kucharka/kod/rychlost-chemicke-reakce-vliv-teploty-GA
https://www.vernier.cz/stahnout/kucharka/kod/rychlost-chemicke-reakce-vliv-velikosti-povrchu-GA