Na konkrétních příkladech popíše chemickou reakci jako změnu výchozích látek na produkty za uvolnění nebo spotřebování energie při přeskupování atomů a chemických vazeb.

CAP-CHE-003-ZV9-012

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Uvede typické příklady chemických reakcí a určí výchozí látky a produkty.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vysvětlí průběh vybraných chemických reakcí a popíše jejich energetické změny.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Cíl: Vysvětlí průběh vybraných chemických reakcí a popíše jejich energetické změny.

Úvod (10 min) – „Chemie a energie“

  • Učitel ukáže dva příklady:
    1. Hoření dřeva (sirka, špejle) – uvolňuje teplo (exotermická reakce).
    2. Žíhání modré skalice – potřebuje teplo (endotermická reakce).
  • Žáci zkusí odhadnout další reakce, kde se energie uvolňuje nebo spotřebovává.

Hlavní část (25 min) – „Hrajeme si s energií!“

  • Pokusy ve skupinách:
    1. Exotermická reakce: Smíchání vody s chloridem vápenatým → nádoba se zahřeje.
    2. Endotermická reakce: Rozpuštění soli (např. octanu sodného) ve vodě → ochlazení roztoku.
  • Žáci sledují a měří změny teploty pomocí teploměru a zapisují své výsledky. Následně porovnávají zjištěné hodnoty.

Závěr (10 min) – „Jak funguje energie v chemii?“

  • Diskuze nad pojmy exotermická a endotermická reakce.
  • Reflexe: Jaké energetické změny můžeme pozorovat v běžném životě?

Krátký textový popis:

Úloha se zaměřuje na rozvoj argumentačních dovedností žáků. Jako kontext je zde zvoleno pozorování chemických dějů a jejich rozlišování z pohledu energetických změn, které se v nich odehrávají.

viz: https://dum.rvp.cz/material/energeticke-zmeny-chemickych-deju.html?nahled=1

 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vytvoří diagram koloběhu uhlíku s využitím pojmů: fotosyntéza, spalování, respirace (buněčné dýchání), vznik sedimentů s obsahem uhlíku, oxid uhličitý. 
  • Vyjmenuje tři konkrétní lidské aktivity, které zvyšují množství oxidu uhličitého v atmosféře.
  • Na příkladech konkrétních sloučenin vysvětlí různé typy chemických vazeb.
  • Na příkladech chemických reakcí (zejména hoření, fotosyntéza, buněčné dýchání) objasní, zda se při reakci energie uvolňuje nebo spotřebovává.
  • Změří změny teploty v průběhu vybraných chemických dějů (např. rozpouštění soli, rozpouštění hydroxidu, neutralizace, výparné teplo alkoholů apod.)

Ilustrace

Krátký textový popis:

viz https://dum.rvp.cz/material/chemicke-reakce-1.html?nahled=1

Ilustrace modelové aktivity se zaměřuje na schopnost žáků uvažovat o chemické reakci s využitím sub-mikroskopických a symbolických reprezentací.

Krátký textový popis:

Úloha cílí na propojování informací, které žák získá vlastním pozorováním a měřením (makroskopický pohled), s modelováním průběhu děje na mikroskopické úrovni. Jako kontext slouží prakticky dobře známý děj – rozpouštění soli ve vodě. Tato aktivita tak přímo působí na propojování informací z makroskopického a submikroskopického světa, a připravuje tak půdu pro rozvoj představ žáků o částicích na submikroskopické úrovni.

viz: https://dum.rvp.cz/material/potravinova-pyramida-kolaz-zdraveho-jidelnicku.html?nahled=1

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše výsledky praktických pozorování a provedených pokusů na úrovni reagujících látek.