Na konkrétních příkladech popíše chemickou reakci jako změnu výchozích látek na produkty za uvolnění nebo spotřebování energie při přeskupování atomů a chemických vazeb.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Uvede typické příklady chemických reakcí a určí výchozí látky a produkty.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vysvětlí průběh vybraných chemických reakcí a popíše jejich energetické změny.
Ilustrace
Cíl: Vysvětlí průběh vybraných chemických reakcí a popíše jejich energetické změny.
Úvod (10 min) – „Chemie a energie“
- Učitel ukáže dva příklady:
- Hoření dřeva (sirka, špejle) – uvolňuje teplo (exotermická reakce).
- Žíhání modré skalice – potřebuje teplo (endotermická reakce).
- Žáci zkusí odhadnout další reakce, kde se energie uvolňuje nebo spotřebovává.
Hlavní část (25 min) – „Hrajeme si s energií!“
- Pokusy ve skupinách:
- Exotermická reakce: Smíchání vody s chloridem vápenatým → nádoba se zahřeje.
- Endotermická reakce: Rozpuštění soli (např. octanu sodného) ve vodě → ochlazení roztoku.
- Žáci sledují a měří změny teploty pomocí teploměru a zapisují své výsledky. Následně porovnávají zjištěné hodnoty.
Závěr (10 min) – „Jak funguje energie v chemii?“
- Diskuze nad pojmy exotermická a endotermická reakce.
- Reflexe: Jaké energetické změny můžeme pozorovat v běžném životě?
Úloha se zaměřuje na rozvoj argumentačních dovedností žáků. Jako kontext je zde zvoleno pozorování chemických dějů a jejich rozlišování z pohledu energetických změn, které se v nich odehrávají.
viz: https://dum.rvp.cz/material/energeticke-zmeny-chemickych-deju.html?nahled=1
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vytvoří diagram koloběhu uhlíku s využitím pojmů: fotosyntéza, spalování, respirace (buněčné dýchání), vznik sedimentů s obsahem uhlíku, oxid uhličitý.
- Vyjmenuje tři konkrétní lidské aktivity, které zvyšují množství oxidu uhličitého v atmosféře.
- Na příkladech konkrétních sloučenin vysvětlí různé typy chemických vazeb.
- Na příkladech chemických reakcí (zejména hoření, fotosyntéza, buněčné dýchání) objasní, zda se při reakci energie uvolňuje nebo spotřebovává.
- Změří změny teploty v průběhu vybraných chemických dějů (např. rozpouštění soli, rozpouštění hydroxidu, neutralizace, výparné teplo alkoholů apod.)
Ilustrace
viz https://dum.rvp.cz/material/chemicke-reakce-1.html?nahled=1
Ilustrace modelové aktivity se zaměřuje na schopnost žáků uvažovat o chemické reakci s využitím sub-mikroskopických a symbolických reprezentací.
Úloha cílí na propojování informací, které žák získá vlastním pozorováním a měřením (makroskopický pohled), s modelováním průběhu děje na mikroskopické úrovni. Jako kontext slouží prakticky dobře známý děj – rozpouštění soli ve vodě. Tato aktivita tak přímo působí na propojování informací z makroskopického a submikroskopického světa, a připravuje tak půdu pro rozvoj představ žáků o částicích na submikroskopické úrovni.
viz: https://dum.rvp.cz/material/potravinova-pyramida-kolaz-zdraveho-jidelnicku.html?nahled=1
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše výsledky praktických pozorování a provedených pokusů na úrovni reagujících látek.