s pomocí různých informačních zdrojů ilustruje rozmanitost chemie a reflektuje aktuální dění v tomto vědním oboru
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žáci si s pomocí učitele ve skupinách vyhledají konkrétní objevy ať už z oblasti českého výzkumu nebo z oblasti laureátů Nobellovy ceny. S využitím umělé inteligence obsáhlé informace zestruční tak aby jim sami ve skupině rozuměli. Následně metodou skládankového učení učitel rozdělí žáky z původních skupin tak aby vznikly skupiny nové, ve kterých jsou zastoupeni žáci seznámení s různými tématy. Žáci si objevy vzájemně představí, a následně mají za úkol v těchto skupinách sestavit krátký kvíz (Kahoot nebo jiný nástroj) určený svým spolužákům ale i rodičům zaměřený na charakteristiky daných řešených témat.
Rolí učitele je směrovat žáky v první části výběru, dále k využívání vhodných promptů k překladu a objasnění složitých výzkumných témat. Podstatným bodem je směrování žáků, aby k vysvětlování témat nepoužívali pojmy, kterým nerozumí. Zároveň učitel sleduje a podněcuje debaty žáků ve skupinách a vyhodnocuje míru zapojení jednotlivých žáků.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Pomocí webu Nobelprize.org žáci každoročně provedou aktivitu, která je seznámí s aktuálními výzkumy v oblasti chemie a příbuzných oborů (např. medicíny).
V záložce “Educational resources” lze využít několika předem připravených a již strukturovaných lekcí, které jsou doplněny i o časový rozvrh jednotlivých aktivit.
Způsob hodnocení - lze provést na základě narvhované “Conclusion”.
Práci českých vědců lze zpracovat např. pomocí oficiálních webových stránek Akademie věd ČR - ve skupinách se žáci mohou zabývat probíhajícími výzkumy, vytvořit o nich postery a následně se edukovat navzájem ve třídě či v nižších ročnících. Vhodné je propojení s návštěvou odborníka z praxe např. v rámci projektu Den pro školu či exkurzí v odborném pracovišti.
Zdroje:
nobelprize.org
avcr.cz
denproskolu.cz