S pomocí různých informačních zdrojů ilustruje rozmanitost chemie a reflektuje aktuální dění v tomto vědním oboru.

CAP-CHE-003-ZV9-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyhledá základní informace o aktuálních tématech, kterými se zabývá moderní chemie.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Prezentuje aktuální problém v chemii, zahrne jeho představení a vysvětlení jeho významu pro společnost.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Úvod (10 min) – „Jak představit vědecký problém?“

  • Učitel ukáže dva příklady:
    • Špatný příklad: Přespříliš odborný text s nesrozumitelnými termíny a symbolikou.
    • Dobrý příklad: Krátké, jasné vysvětlení s použitím příkladů z běžného života a srozumitelnou grafickou oporou.
  • Žáci diskutují: Jaké prvky by měla obsahovat dobrá prezentace? (např. stručnost, příklady, vizuální prvky).

Hlavní část (25 min) – „Tvoříme mini-prezentaci“

  • Žáci využívají informace z minulé hodiny.
  • Forma prezentace (dle preferencí skupiny):
    1. Plakát nebo myšlenková mapa – vizuální prezentace hlavních bodů.
    2. Krátká ústní prezentace (2–3 min) – vysvětlení tématu spolužákům.
    3. Jednoduchý informační leták – shrnutí klíčových informací na papír.
  • Učitel obchází třídu a pomáhá se strukturou sdělení.

Závěr (10 min) – „Předáváme znalosti“

  • Každá skupina prezentuje svůj výstup.
  • Ostatní spolužáci jsou učitelem motivováni k pokládání otázek a příspěvkům do diskuse o tématu.
  • Reflexe: Jaké téma bylo pro vás nejzajímavější? Jak nám chemie pomáhá v běžném životě?

Krátký textový popis:

Žáci si z nabídky učitele (viz níže) vyberou aktuální chemické téma s dopadem na společnost a připraví jeho krátkou prezentaci ve stylu TED Talku (3–5 minut) s cílem vysvětlit jej srozumitelně vrstevníkům, ideálně v češtině s vybranými částmi v cizím jazyce (např. úvod, klíčový termín, závěr).

Tato aktivita slouží pro propojení dosavadních znalostí žáků z předmětu chemie s reálnými tématy, kterými se obor chemie v současnosti zabývá. Tento cíl je zásadní pro budování pozitivních postojů k chemii a především pro formování představ o reálné náplni práce chemiků pro ty z žáků, kteří aspirují na další studijní dráhu resp. povolání v tomto nebo příbuzném oboru.

viz: https://dum.rvp.cz/material/ted-talk-chemie-v-akci.html?nahled=1


 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vyhledává a shromažďuje relevantní informace o současných objevech a trendech v chemii z různých odborných a populárně-vědeckých zdrojů.
  • Zhodnotí příspěvek českých chemických objevů celosvětové vědě.
  • S pomocí různých zdrojů posoudí relevantnost informací předkládaných v mediálních sděleních a fake news vztahujících se k oboru chemie.
  • Uvede příklady inovací v chemickém výzkumu s ohledem na cíle udržitelnosti a koncept zelené chemie.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Aktivita 1
Pomocí webu Nobelprize.org žáci každoročně provedou aktivitu, která je seznámí s aktuálními výzkumy v oblasti chemie a příbuzných oborů (např. medicíny). 

V záložce “Educational resources” lze využít několika předem připravených a již strukturovaných lekcí, které jsou doplněny i o časový rozvrh jednotlivých aktivit.  

Způsob hodnocení - lze provést na základě narvhované “Conclusion”.  

 

Práci českých vědců lze zpracovat např. pomocí oficiálních webových stránek Akademie věd ČR - ve skupinách se žáci mohou zabývat probíhajícími výzkumy, vytvořit o nich postery a následně se edukovat navzájem ve třídě či v nižších ročnících. Vhodné je propojení s návštěvou odborníka z praxe např. v rámci projektu Den pro školu či exkurzí v odborném pracovišti.

 

Aktivita 2

Žáci si s pomocí učitele ve skupinách vyhledají konkrétní objevy ať už z oblasti českého výzkumu nebo z oblasti laureátů Nobellovy ceny. S využitím umělé inteligence obsáhlé informace zestruční tak aby jim sami ve skupině rozuměli. Následně metodou skládankového učení učitel rozdělí žáky z původních skupin tak aby vznikly skupiny nové, ve kterých jsou zastoupeni žáci seznámení s různými tématy. Žáci si objevy vzájemně představí, a následně mají za úkol v těchto skupinách sestavit krátký kvíz (Kahoot nebo jiný nástroj) určený svým spolužákům ale i rodičům zaměřený na charakteristiky daných řešených témat.

Rolí učitele je směrovat žáky v první části výběru, dále k využívání vhodných promptů k překladu a objasnění složitých výzkumných témat. Podstatným bodem je směrování žáků, aby k vysvětlování témat nepoužívali pojmy, kterým nerozumí. Zároveň učitel sleduje a podněcuje debaty žáků ve skupinách a vyhodnocuje míru zapojení jednotlivých žáků.

Krátký textový popis:

Aktivita „Fakt, nebo fikce?“ je zaměřena na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti v kontextu výuky chemie. Žáci pracují s reálnými i smyšlenými mediálními sděleními, která se týkají aktuálních témat z oblasti chemie (např. vliv chemikálií na zdraví, mikrovlnky nebo „toxiny“ v potravinách). Ve skupinách analyzují jednotlivá tvrzení, hodnotí jejich důvěryhodnost na základě argumentů, práce se zdroji a vlastní předchozí znalosti. Výstupem je krátká prezentace závěrů, na niž navazuje strukturovaná reflexe. Aktivita žákům ukazuje, že rozpoznání manipulativních nebo nepravdivých tvrzení je klíčovou dovedností nejen ve škole, ale i v každodenním životě.

Součástí aktivity je i rozvoj klíčové kompetence „uvědomuje si důležitost celoživotního charakteru učení“. Žáci při práci reflektují, že učení se neodehrává pouze ve škole, ale i v kontaktu s médii, internetem a veřejným prostorem. Vedou diskusi o tom, jak efektivně získávat informace, dokončují dílčí úkoly a spolupracují na společném výstupu. Aktivita tím přispívá k vytváření postojů důležitých pro zodpovědné, informované a aktivní občanství.

viz: https://dum.rvp.cz/material/potravinova-pyramida-kolaz-zdraveho-jidelnicku.html?nahled=1

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše koloběh uhlíku v přírodě s využitím příkladů konkrétních látek.